Kongress 2017

”Nu måste alla dra åt samma håll”

Ordförandeval. Om mindre än två veckor kan den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth bli förbundsordförande och facklig ledare för 60 000 medlemmar i Transport. Valet står just nu mellan Wreeth och Markus Pettersson. Avgörandet ligger hos kongressen och de 219 ombuden. Tommy Wreeth är i dag förbundskassör. Så här ser han på Transports framtid:

Tommy Wreeth Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– På kort sikt gäller det att ena förbundet internt. De senaste åren har Transport plågats av en kamp som handlat om valbarhet, pensionsregler och inriktning på förbundets arbete. Nu är det dags att gå vidare. Vi måste ha ett förbund där alla drar åt samma håll i viktiga frågor.

– Utöver detta måste fokus givetvis ligga på villkoren för våra medlemsgrupper. Det handlar om kollektivavtalen, men även om lagstiftningen som rör exempelvis arbetet med att ändra kör- och vilotidsreglerna. Jag tror också att vi måste sätta mer långsiktiga mål i vårt arbete. Ett problem vi haft är att vi ofta ger oss på stora frågor, som vi vill ha helhetslösningar på. Ibland skulle vi vinna på att lösa problemen stegvis. Ett exempel kan vara årets avtal där en grupp ville ha bättre ob-ersättning vid tre årliga storhelger. Nu knep vi en av dem, utan att betala en krona genom avräkning på ”märket”. Nästa gång väcker vi frågan igen.

– Den tredje framtidsfrågan är att öka vårt medlemsantal och engagemanget på arbetsplatserna. Det ska vi göra genom att befinna oss ute på arbetsplatserna, så nära våra medlemmar det bara går. Vi behöver bygga upp vår konfliktstyrka inom vissa nyckelgrupper, för att vara beredda när en fajt behöver tas mot arbetsgivarna.

Många menar att det finns förtroendeklyftor inom förbundet. Hur kan de överbryggas?

– Givetvis har jag noterat att inre spänningar byggts upp mellan olika intressen. Jag tycker det är mycket olyckligt att vi hamnat där och personligen har jag försökt hålla mig någorlunda neutral. När personer frågat om min åsikt i heta debattämnen har jag ibland hänvisat till att det faktiskt är saker som ska avgöras på kongressen. Det är där vi stakar ut framtidsinriktningen.

– Det är också på kongressen vi fastställer våra stadgar som reglerar exempelvis valbarhetshinder. Kongressen avgör även hur vårt verkställande utskott ska vara sammansatt, både till antal, roller och vilka individer som ska ingå.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Vi är ju mitt i avtalsrörelsen och Transport har tecknat ett par uppgörelser. Där nådde vi tillräckligt långt för att kunna skriva på. En äkta Transportare är aldrig nöjd, men vi har löst en del viktiga principfrågor utan att ”sälja bort” vare sig villkor eller löneutrymme.

– En fördel med den långa treåriga avtalsperioden är givetvis att vi kan lägga upp mer långsiktiga strategier i svårlösta frågor. Vi kan också börja driva tvister lokalt och centralt i frågor där vi ibland faktiskt har bra skrivningar i avtalen som vi inte använt fullt ut tidigare.

Hur ska Transport bedriva facklig organisering?

– Transport ska givetvis fortsätta bedriva facklig organisering, men det ska ske med lokalavdelningen som utgångspunkt. Styrningen ska också ske lokalt. Att man sedan använder gemensamma strategier så långt som möjligt är lika självklart. Vi måste också inse att samma metoder och upplägg kanske inte fungerar lika bra i alla yrkesgrupper och avdelningar. Ibland måste vi våga gå utanför mallen och tillåta lokal anpassning, fortfarande med ekonomisk uppbackning från förbundet.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror att jag är lyhörd och har en förmåga att få folk med mig på idéer som är tillräckligt bra för att prövas i realiteten. Jag tror även på ett ledarskap som uppmuntrar folk till egna initiativ. Mitt kontrollbehov är definitivt inte större än vad min tillit till duktiga medarbetare är.

– Jag har dessutom en gedigen facklig bakgrund och jag har yrkesarbetat inom vårt förbunds avtalsområden. Jag har också haft fackliga uppdrag på många olika nivåer inom Transport och tycker att jag är väl insatt i förbundets olika verksamhetsområden.

Beskriv din bakgrund?

– Jag gick med i Transport 1987 då jag anställdes på dåvarande ASG (numera DHL), som terminal- och lagerarbetare. I och med att arbetet bedrevs på så kallat gruppackord väcktes det fackliga intresset tidigt.

– Jag valdes till ordförande i fackklubben, och fick förhandlingsmandat. Jag blev också invald i Örebroavdelningens representantskap och avdelningsstyrelse. I mitten av 1990-talet sökte jag och blev antagen till förbundets ombudsmannautbildning.

– Fram till 2003 jobbade jag som ombudsman i Västerås och Örebro. Då blev jag tillfrågad om en tjänst som central ombudsman på förbundskontoret. I sex år ansvarade jag för avtalen vi har med Biltrafikens arbetsgivareförbund. Alltså det stora Transportavtalet, plus taxi, hyrverk och telefonister. Även bemanningsavtalet hamnade på min lott. Sedan 2009 har jag suttit i förbundsledningen, först som sekreterare och från 2010 som förbundskassör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Tommy Wreeth

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.