Kongress 2017

”Nu måste alla dra åt samma håll”

Ordförandeval. Om mindre än två veckor kan den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth bli förbundsordförande och facklig ledare för 60 000 medlemmar i Transport. Valet står just nu mellan Wreeth och Markus Pettersson. Avgörandet ligger hos kongressen och de 219 ombuden. Tommy Wreeth är i dag förbundskassör. Så här ser han på Transports framtid:

Tommy Wreeth Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– På kort sikt gäller det att ena förbundet internt. De senaste åren har Transport plågats av en kamp som handlat om valbarhet, pensionsregler och inriktning på förbundets arbete. Nu är det dags att gå vidare. Vi måste ha ett förbund där alla drar åt samma håll i viktiga frågor.

– Utöver detta måste fokus givetvis ligga på villkoren för våra medlemsgrupper. Det handlar om kollektivavtalen, men även om lagstiftningen som rör exempelvis arbetet med att ändra kör- och vilotidsreglerna. Jag tror också att vi måste sätta mer långsiktiga mål i vårt arbete. Ett problem vi haft är att vi ofta ger oss på stora frågor, som vi vill ha helhetslösningar på. Ibland skulle vi vinna på att lösa problemen stegvis. Ett exempel kan vara årets avtal där en grupp ville ha bättre ob-ersättning vid tre årliga storhelger. Nu knep vi en av dem, utan att betala en krona genom avräkning på ”märket”. Nästa gång väcker vi frågan igen.

– Den tredje framtidsfrågan är att öka vårt medlemsantal och engagemanget på arbetsplatserna. Det ska vi göra genom att befinna oss ute på arbetsplatserna, så nära våra medlemmar det bara går. Vi behöver bygga upp vår konfliktstyrka inom vissa nyckelgrupper, för att vara beredda när en fajt behöver tas mot arbetsgivarna.

Många menar att det finns förtroendeklyftor inom förbundet. Hur kan de överbryggas?

– Givetvis har jag noterat att inre spänningar byggts upp mellan olika intressen. Jag tycker det är mycket olyckligt att vi hamnat där och personligen har jag försökt hålla mig någorlunda neutral. När personer frågat om min åsikt i heta debattämnen har jag ibland hänvisat till att det faktiskt är saker som ska avgöras på kongressen. Det är där vi stakar ut framtidsinriktningen.

– Det är också på kongressen vi fastställer våra stadgar som reglerar exempelvis valbarhetshinder. Kongressen avgör även hur vårt verkställande utskott ska vara sammansatt, både till antal, roller och vilka individer som ska ingå.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Vi är ju mitt i avtalsrörelsen och Transport har tecknat ett par uppgörelser. Där nådde vi tillräckligt långt för att kunna skriva på. En äkta Transportare är aldrig nöjd, men vi har löst en del viktiga principfrågor utan att ”sälja bort” vare sig villkor eller löneutrymme.

– En fördel med den långa treåriga avtalsperioden är givetvis att vi kan lägga upp mer långsiktiga strategier i svårlösta frågor. Vi kan också börja driva tvister lokalt och centralt i frågor där vi ibland faktiskt har bra skrivningar i avtalen som vi inte använt fullt ut tidigare.

Hur ska Transport bedriva facklig organisering?

– Transport ska givetvis fortsätta bedriva facklig organisering, men det ska ske med lokalavdelningen som utgångspunkt. Styrningen ska också ske lokalt. Att man sedan använder gemensamma strategier så långt som möjligt är lika självklart. Vi måste också inse att samma metoder och upplägg kanske inte fungerar lika bra i alla yrkesgrupper och avdelningar. Ibland måste vi våga gå utanför mallen och tillåta lokal anpassning, fortfarande med ekonomisk uppbackning från förbundet.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror att jag är lyhörd och har en förmåga att få folk med mig på idéer som är tillräckligt bra för att prövas i realiteten. Jag tror även på ett ledarskap som uppmuntrar folk till egna initiativ. Mitt kontrollbehov är definitivt inte större än vad min tillit till duktiga medarbetare är.

– Jag har dessutom en gedigen facklig bakgrund och jag har yrkesarbetat inom vårt förbunds avtalsområden. Jag har också haft fackliga uppdrag på många olika nivåer inom Transport och tycker att jag är väl insatt i förbundets olika verksamhetsområden.

Beskriv din bakgrund?

– Jag gick med i Transport 1987 då jag anställdes på dåvarande ASG (numera DHL), som terminal- och lagerarbetare. I och med att arbetet bedrevs på så kallat gruppackord väcktes det fackliga intresset tidigt.

– Jag valdes till ordförande i fackklubben, och fick förhandlingsmandat. Jag blev också invald i Örebroavdelningens representantskap och avdelningsstyrelse. I mitten av 1990-talet sökte jag och blev antagen till förbundets ombudsmannautbildning.

– Fram till 2003 jobbade jag som ombudsman i Västerås och Örebro. Då blev jag tillfrågad om en tjänst som central ombudsman på förbundskontoret. I sex år ansvarade jag för avtalen vi har med Biltrafikens arbetsgivareförbund. Alltså det stora Transportavtalet, plus taxi, hyrverk och telefonister. Även bemanningsavtalet hamnade på min lott. Sedan 2009 har jag suttit i förbundsledningen, först som sekreterare och från 2010 som förbundskassör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Tommy Wreeth

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.