Kongress 2017

”Nu måste alla dra åt samma håll”

Ordförandeval. Om mindre än två veckor kan den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth bli förbundsordförande och facklig ledare för 60 000 medlemmar i Transport. Valet står just nu mellan Wreeth och Markus Pettersson. Avgörandet ligger hos kongressen och de 219 ombuden. Tommy Wreeth är i dag förbundskassör. Så här ser han på Transports framtid:

Tommy Wreeth Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– På kort sikt gäller det att ena förbundet internt. De senaste åren har Transport plågats av en kamp som handlat om valbarhet, pensionsregler och inriktning på förbundets arbete. Nu är det dags att gå vidare. Vi måste ha ett förbund där alla drar åt samma håll i viktiga frågor.

– Utöver detta måste fokus givetvis ligga på villkoren för våra medlemsgrupper. Det handlar om kollektivavtalen, men även om lagstiftningen som rör exempelvis arbetet med att ändra kör- och vilotidsreglerna. Jag tror också att vi måste sätta mer långsiktiga mål i vårt arbete. Ett problem vi haft är att vi ofta ger oss på stora frågor, som vi vill ha helhetslösningar på. Ibland skulle vi vinna på att lösa problemen stegvis. Ett exempel kan vara årets avtal där en grupp ville ha bättre ob-ersättning vid tre årliga storhelger. Nu knep vi en av dem, utan att betala en krona genom avräkning på ”märket”. Nästa gång väcker vi frågan igen.

– Den tredje framtidsfrågan är att öka vårt medlemsantal och engagemanget på arbetsplatserna. Det ska vi göra genom att befinna oss ute på arbetsplatserna, så nära våra medlemmar det bara går. Vi behöver bygga upp vår konfliktstyrka inom vissa nyckelgrupper, för att vara beredda när en fajt behöver tas mot arbetsgivarna.

Många menar att det finns förtroendeklyftor inom förbundet. Hur kan de överbryggas?

– Givetvis har jag noterat att inre spänningar byggts upp mellan olika intressen. Jag tycker det är mycket olyckligt att vi hamnat där och personligen har jag försökt hålla mig någorlunda neutral. När personer frågat om min åsikt i heta debattämnen har jag ibland hänvisat till att det faktiskt är saker som ska avgöras på kongressen. Det är där vi stakar ut framtidsinriktningen.

– Det är också på kongressen vi fastställer våra stadgar som reglerar exempelvis valbarhetshinder. Kongressen avgör även hur vårt verkställande utskott ska vara sammansatt, både till antal, roller och vilka individer som ska ingå.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Vi är ju mitt i avtalsrörelsen och Transport har tecknat ett par uppgörelser. Där nådde vi tillräckligt långt för att kunna skriva på. En äkta Transportare är aldrig nöjd, men vi har löst en del viktiga principfrågor utan att ”sälja bort” vare sig villkor eller löneutrymme.

– En fördel med den långa treåriga avtalsperioden är givetvis att vi kan lägga upp mer långsiktiga strategier i svårlösta frågor. Vi kan också börja driva tvister lokalt och centralt i frågor där vi ibland faktiskt har bra skrivningar i avtalen som vi inte använt fullt ut tidigare.

Hur ska Transport bedriva facklig organisering?

– Transport ska givetvis fortsätta bedriva facklig organisering, men det ska ske med lokalavdelningen som utgångspunkt. Styrningen ska också ske lokalt. Att man sedan använder gemensamma strategier så långt som möjligt är lika självklart. Vi måste också inse att samma metoder och upplägg kanske inte fungerar lika bra i alla yrkesgrupper och avdelningar. Ibland måste vi våga gå utanför mallen och tillåta lokal anpassning, fortfarande med ekonomisk uppbackning från förbundet.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror att jag är lyhörd och har en förmåga att få folk med mig på idéer som är tillräckligt bra för att prövas i realiteten. Jag tror även på ett ledarskap som uppmuntrar folk till egna initiativ. Mitt kontrollbehov är definitivt inte större än vad min tillit till duktiga medarbetare är.

– Jag har dessutom en gedigen facklig bakgrund och jag har yrkesarbetat inom vårt förbunds avtalsområden. Jag har också haft fackliga uppdrag på många olika nivåer inom Transport och tycker att jag är väl insatt i förbundets olika verksamhetsområden.

Beskriv din bakgrund?

– Jag gick med i Transport 1987 då jag anställdes på dåvarande ASG (numera DHL), som terminal- och lagerarbetare. I och med att arbetet bedrevs på så kallat gruppackord väcktes det fackliga intresset tidigt.

– Jag valdes till ordförande i fackklubben, och fick förhandlingsmandat. Jag blev också invald i Örebroavdelningens representantskap och avdelningsstyrelse. I mitten av 1990-talet sökte jag och blev antagen till förbundets ombudsmannautbildning.

– Fram till 2003 jobbade jag som ombudsman i Västerås och Örebro. Då blev jag tillfrågad om en tjänst som central ombudsman på förbundskontoret. I sex år ansvarade jag för avtalen vi har med Biltrafikens arbetsgivareförbund. Alltså det stora Transportavtalet, plus taxi, hyrverk och telefonister. Även bemanningsavtalet hamnade på min lott. Sedan 2009 har jag suttit i förbundsledningen, först som sekreterare och från 2010 som förbundskassör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transportarbetarens logga

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Reno Nordens anläggning i Älvsjö.

Motstridiga besked i infekterad sopkonflikt

Renhållning. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är i Almedalen och har precis nåtts av uppgifter om att ett 50-tal miljöarbetare i Stockholm hotas av skadestånd, och i förlängningen sparken. – Som fackförbund med gällande fredsplikt kan vi aldrig ställa oss bakom en olovlig stridsåtgärd, men vi kommer givetvis att företräda våra medlemmar gentemot företaget.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.