ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Jag berättade i min förra krönika om de 23 medlemmar som fick dela på nästan en miljon kronor i obetald garantilön i bemanningsbranschen.

Avtalen handlar naturligtvis om villkor i dag: om rimlig lön, rätten till arbetskläder och företagshälsovård och annat som påverkar vardagen för dig som medlem. Men det är också viktigt för oss att blicka framåt mot en bra arbetsmarknad för framtidens medlemmar.

I nästa års avtalsrörelse är mitt mål att vi ska bli ännu bättre på att ta ett helhetsgrepp om varje bransch. Vad är det då som krävs för att vi ska göra er medlemmar rättvisa 2020?

Det är framför allt tre övergripande saker. Vi behöver vara:

  • Förberedda.
  • Konkreta.
  • Framtidsinriktade.

Vad innebär då detta?

Förberedda

Vi kan inte bara titta på nuvarande avtal, göra en önskelista utifrån vad vi tror och sedan hoppas på det bästa i en förhandling. Jag menar att vi måste göra en noggrann analys av läget. Naturligtvis av avtalet, men också av branschen, av politiken och av de frågor som kan tänkas väcka uppmärksamhet externt.

Vi behöver kunna visa statistik, relevanta analyser och ett strategiskt tänkande. Vi ska helt enkelt veta vad vi pratar om och det ska vara tydligt för vår motpart.

Konkreta

Är man förberedd är det också lättare att vara konkret. Vi ska gå in med konkreta färdigformulerade krav som ger medlemmarna förbättringar i nutid, men också en framtidstro på arbetsmarknaden.

Framtidsinriktade

En löneförhöjning är alltid välkommen, men det finns andra saker som viktiga i dag och även i morgon.

Vi pratar ofta om en arbetsmarknad i förändring, om automatisering, globalisering och behov av kompetensutveckling och omställning. Detta behöver vi inkludera i avtalsrörelsen.

Hur behöver vi tänka och förhandla i dag för att våra medlemmar och deras barn ska ha ett jobb att gå till med trygga villkor om tio, femton år? Hur kan branscherna komma att förändras? Vilken inverkan kan klimatfrågan ha på dem, exempelvis.

Hör av dig!

Jag ser fram emot det här arbetet enormt mycket! Vi ska nu förbereda det viktigaste vi gör som fackförbund, och förbundet behöver höra ifrån dig som medlem vad som är viktigt för dig. Har du gått och funderat på något så blir jag oerhört glad om du hör av dig till oss!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Tommy Wreeth

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

Tommy Wreeth

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Det här är inte jämställdhet!

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.