Nu kavlar vi upp ärmarna igen

Krönika. Avtalsrörelsen 2016 kan snart läggas till handlingarna. Det har varit ett framgångsrikt arbete. Avtalsdelegationerna har gjort ett utmärkt jobb och mina medarbetare på förbundskontoret har fått allting att fungera perfekt, alltifrån förberedelsearbetet vidare till förhandlingsprocessen och sedan informationen.

Taxiföraravtalet är fortfarande inte klart. Vi har presenterat ett antal krav vilka samtliga avvisats av en mycket arrogant motpart. Förhoppningsvis finner vi en acceptabel lösning inom en snar framtid.

Nu börjar arbetet med avtalsrörelsen 2017. LO:s styrelse lyckades efter långdragna diskussioner enas om att ha samordnade förhandlingar. Överenskommelsen bekräftades av LO:s representantskap i mitten av oktober. Nu ska vårt förbundsråd ta ställning till kraven den 22 november. Jag kan redan nu meddela att LO-förbunden denna gång är överens om en låglönesatsning – och inte som förra året, då det bara var Kommunals undersköterskor som skulle premieras.

Förbundet har intensifierat arbetet mot utländska åkeriföretag som på ett eller annat sätt etablerat sig här i landet. Först ut var Bring Trucking Slovakia som har ett stort antal dragbilar mer eller mindre stationerade i Jönköping. Personal från det slovakiska bolaget skjutsas i minibussar från Slovakien till Jönköping varannan månad.

Förbundet har krävt svenskt kollektivavtal, vilket avvisats av bolaget. Vi har då hävdat att bolaget har utstationerad arbetskraft varför vi krävt ett så kallat utstationeringsavtal. Även det har avvisats av bolaget. Motiveringen är att de bedriver internationell trafik med utgångspunkt från Sverige. Vi är nu tillbaka på ruta ett igen – med krav från vår sida på ett nationellt kollektivavtal.

Vi fortsätter att gneta på i frågan och ger oss inte förrän vi fått en acceptabel lösning.

Arbetet med att kartlägga avarterna i åkerinäringen bedrivs i vårt projekt Ordning och reda i åkeribranschen. I oktober kom ett tungt bakslag när vi nåddes av beskedet att medarbetaren Göran Nilsson hastigt och oväntat gått bort.

Göran Nilsson kom till oss i samband med att vi startade ett annat åkeriprojekt för många år sedan. Han hade en fallenhet för jobbet och var duktig på att få fram så mycket information som möjligt om företag som trilskas.

Göran arbetade också med kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg, den så kallade FoC-kampanjen. ITF-inspektör var också ett jobb som passade Göran. Han lärde känna många sjömän från olika länder, alltifrån kaptener till matroser. Göran var respekterad i de kretsarna.

Från förbundet vill vi nu säga: Tack för ett gott utfört arbete och vila i frid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Färdtjänstförare Keolis Jönköping.

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

Värt att veta om nya taxiavtalet

Taxi. Det nya avtalet för taxiförare väcker många frågor. Precis som tidigare öppnar uppgörelsen för olika avlöningsformer. På företag som saknar avtal är lönesättningen dessutom fri. Fast här kan skärpta krav i kommunala upphandlingar ändå få stor betydelse för chaufförerna.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

David Ericssons senaste krönikor

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

David Ericsson

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.