Nu kavlar vi upp ärmarna igen

Krönika. Avtalsrörelsen 2016 kan snart läggas till handlingarna. Det har varit ett framgångsrikt arbete. Avtalsdelegationerna har gjort ett utmärkt jobb och mina medarbetare på förbundskontoret har fått allting att fungera perfekt, alltifrån förberedelsearbetet vidare till förhandlingsprocessen och sedan informationen.

Taxiföraravtalet är fortfarande inte klart. Vi har presenterat ett antal krav vilka samtliga avvisats av en mycket arrogant motpart. Förhoppningsvis finner vi en acceptabel lösning inom en snar framtid.

Nu börjar arbetet med avtalsrörelsen 2017. LO:s styrelse lyckades efter långdragna diskussioner enas om att ha samordnade förhandlingar. Överenskommelsen bekräftades av LO:s representantskap i mitten av oktober. Nu ska vårt förbundsråd ta ställning till kraven den 22 november. Jag kan redan nu meddela att LO-förbunden denna gång är överens om en låglönesatsning – och inte som förra året, då det bara var Kommunals undersköterskor som skulle premieras.

Förbundet har intensifierat arbetet mot utländska åkeriföretag som på ett eller annat sätt etablerat sig här i landet. Först ut var Bring Trucking Slovakia som har ett stort antal dragbilar mer eller mindre stationerade i Jönköping. Personal från det slovakiska bolaget skjutsas i minibussar från Slovakien till Jönköping varannan månad.

Förbundet har krävt svenskt kollektivavtal, vilket avvisats av bolaget. Vi har då hävdat att bolaget har utstationerad arbetskraft varför vi krävt ett så kallat utstationeringsavtal. Även det har avvisats av bolaget. Motiveringen är att de bedriver internationell trafik med utgångspunkt från Sverige. Vi är nu tillbaka på ruta ett igen – med krav från vår sida på ett nationellt kollektivavtal.

Vi fortsätter att gneta på i frågan och ger oss inte förrän vi fått en acceptabel lösning.

Arbetet med att kartlägga avarterna i åkerinäringen bedrivs i vårt projekt Ordning och reda i åkeribranschen. I oktober kom ett tungt bakslag när vi nåddes av beskedet att medarbetaren Göran Nilsson hastigt och oväntat gått bort.

Göran Nilsson kom till oss i samband med att vi startade ett annat åkeriprojekt för många år sedan. Han hade en fallenhet för jobbet och var duktig på att få fram så mycket information som möjligt om företag som trilskas.

Göran arbetade också med kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg, den så kallade FoC-kampanjen. ITF-inspektör var också ett jobb som passade Göran. Han lärde känna många sjömän från olika länder, alltifrån kaptener till matroser. Göran var respekterad i de kretsarna.

Från förbundet vill vi nu säga: Tack för ett gott utfört arbete och vila i frid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.