Nu kanske det kan bli ordning och reda

Krönika. För en tid sedan presenterade Ilmar Reepalu sitt förslag till Ordning och reda i välfärden (SOU 2016:79). Med den har regeringen fått en högkvalitativ utredning med många bra förslag på hur våra skattemedel ska användas på ett effektivt sätt.

I direktiven till utredningen står att den ska lämna förslag för ”att säkerställa att offentliga medel används till just den verksamhet de är avsedda för, och att eventuella överskott som huvudregel ska återföras till den verksamhet där de uppstått”. När man läser Reepalus förslag kan man inte annat än instämma i hans slutsatser.

Sverige har under de senaste decennierna genomgått ett välfärdspolitiskt systemskifte. Huvudproblemet är en övertro på olika former av marknadslösningar kombinerat med att staten, kommunerna och landstingen under lång tid inte skjutit till tillräckligt med resurser till välfärden. Detta har bidragit till ökade klassklyftor och ojämlikhet.

Det är inte svårt att se effekterna av denna välfärdspolitiska experimentverkstad. Ineffektivitet och stora kvalitetsbrister för brukarna är ett resultat. Vidare är det ett problem att ägarnas intresse av kortsiktig vinst kan styra verksamheten på ett sätt som inte stämmer överens med de välfärdspolitiska målen.

Det är naturligtvis helt orimligt att välfärdssektorn har blivit en guldgruva för riskkapitalister och andra som på ett enkelt sätt vill berika sig på skattefinansierad verksamhet.

Samtidigt bör man stärka de idéburna företagens möjligheter att vara verksamma i välfärdssektorn. Eftersom vi varken vill ha monopol eller oligopol är det viktigt att medborgarnas önskan om valfrihet behålls. Det finns förslag i utredningen som stärker de idéburna företagen, men de skulle kunna vara fler.

Knappt hade Ilmar Reepalu överlämnat sin utredning förrän kritiken började hagla över honom och hans så kallade ”socialistiska idéer”.

Att riskkapitalisterna som ser gödkalven magra väsentligt är upprörda är inget att förvånas över. Men att fackförbundet Kommunal är kritiskt överraskar nog de flesta.

Man måste komma ihåg att det krävs djupgående och långsiktiga åtgärder för att komma till rätta med problemen inom välfärdssektorn. Att stoppa vinstdriften är ett första steg i rätt riktning.

Det är inte obekant att det är kvinnor, i synnerhet arbetarklassens kvinnor, som drabbas när övertron på marknadslösningar leder till pressade arbetsförhållande och slimmade arbetsorganisationer. Många har tyvärr fått betala med sin egen hälsa. De vittnar inte bara om värkande armar och ryggar – utan också om en psykisk press där allt fler upplever att de inte ”räcker” till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

”Facklig organisering en ödesfråga”

Debatt. De senaste veckorna har varit några av de mest omtumlande i mitt liv. Jag har kölhalats i media, jag har avgått som förbundsordförande och sedan efter samtal med vänner i Transport, blivit uppmanad att kandidera till det uppdrag som jag har lämnat. Med det här inlägget ska jag försöka ge en förklaring till varför jag har agerat som jag gjort.

Insändare

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Försäkringar. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Var finns moralen och etiken?

Kongressen 2017. Som gäst på Transports kongress var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Ett kampförbund – det är stort

Ledare. Kongressen är över. Det är som att komma ut ur en dimma av val, motioner, intensiva diskussioner, yrkanden, halvdruckna fikamuggar och propositionsordningar så invecklade att den som nickar till en halv sekund är vilse i rymden.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.