Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Close
Tommy Wreeth och Peter Winstén har videomöte med avtalsdelegationen för åkeri och terminalarbetare.
Close
Avtal 2020

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

– Vi kommer knappast att göra upp om ett nytt avtal i dag. Vi har satt ut fyra förhandlingsdagar. Parallellt, nästa vecka, kör vi igång med miljöarbetarna. Våra krav handlar främst om löner, tryggare anställningar och arbetsmiljön, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Klockan är nio på torsdagsmorgonen. Inget är sig likt detta corona-år, inte avtalsrörelsen heller.

Normalt brukar Transport möta arbetsgivarna i Näringslivets hus på Östermalm, tillsammans med fackligt aktiva och yrkesverksamma arbetare som ingår i förhandlingsdelegationerna.

Den här gången kan Transport bara skicka dit två personer. Resten av chaufförernas och terminalarnas stora delegation är med digitalt. Via telefoner eller datorskärmar.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inleder videomötet. Vid det här laget vet alla att industrin redan gjort upp om ett avtal. En uppgörelse som LO ställt sig bakom som normerande för alla förbund som accepterat den så kallade samordningen.

5,4 procent på 29 månader.

Märket.

Ett mantra.

I praktiken ett lönetak som det kommer att pratas mycket om under vintern.

Tommy Wreeth konstaterar att det kommit grus i maskineriet. Industrins parter enades också om ett ”knä”. En låglönesatsning som förenklat innebär att alla som tjänar under 26 100 kronor får en större löneökning än 5,4 procent. De får i stället ett fast, högre påslag i kronor.

– Vi, det vill säga såväl Transport som LO, anser att låglönesatsningen definitivt ska ligga utöver märket på 5,4 procent. Men både Handels och Hotell och Restaurang har tvingats varsla om konflikt, eftersom deras arbetsgivare inte accepterar det synsättet, säger Tommy Wreeth.

Handels strejkhot löser ut i morgon, fredag – om parterna inte kommit överens. Medlare är inkopplade och ett bud väntas under torsdagen.

Transport har redan växlat avtalskrav med arbetsgivarna på ett flertal områden. Förutom lönehöjningarna, och hur de ska beräknas, vill förbundet haka på den överenskommelse som LO förhandlat fram om den viktiga avtalspensionen.

Som det är nu börjar arbetsgivarna betala in premier till pensionen först när den anställde fyllt 25 år. Parterna är överens om att åldern ska sänkas etappvis under tre år, till fyllda 22 år.

– Det är en förändring som är väldigt bra för LO-kollektivet. Vid 25 års ålder har många av våra medlemmar redan varit ute i yrkeslivet i sex, sju år och då gått miste om betydelsefull tjänstepension, säger Tommy Wreeth.

Kruxet för LO-förbunden är att arbetsgivarna vill ha betalt för den extra pensionskostnaden. Det ska ske genom en ”avräkning” från märket – de 5,4 procenten.

Hur stor den blir har också blivit en stridsfråga. Svenskt Näringsliv vill att ”avräkningen” baseras på hur många av de anställda som är under 25 år i LO:s olika branscher. Ju fler unga, desto kostsammare blir de tidigarelagda preminbetalningarna för de berörda företagen.

Ett krux är att beräkningarna av åldersstrukturen gjordes utifrån förhållanden som gällde före corona-pandemin. Efter utbrottet har många unga sagts upp, något som förändrat ålderssammansättningen i åtskilliga branscher.

På Transports största avtalsområde – chaufförer och terminalarbetare – beräknas pensionsreformen kosta totalt 0,3 procent av de 5,4 procenten som ligger i lönepotten. För LO-branscherna med högst andel unga kan avräkningen bli tre gånger så hög. Uppåt 1,0 procent under avtalsperioden.

Vilka andra krav kommer Transport att driva i avtalsrörelsen?

Tommy Wreeth säger:

– Trygghetsfrågorna är prioriterade. För oss är det främst missbruket av visstider och deltider vi vill komma åt. Bland annat på terminaler och lager ser vi hur visstidsanställningar staplas på varandra.

– Många får också nöja sig med deltidstjänster, trots att man sedan i verkligheten jobbar upp mot heltid.

Tommy Wreeth noterar att Kommunal, som också tecknat ett nytt avtal, lyckades korta tiden som behövs för att arbetstagarna ska kvalificera sig för tillsvidareanställning. Från 24 till 18 månader.

– Det är en framgång värd att haka på. Vi sneglar också på lagstiftningen i Norge. Där har man en modell som gör att tjänstgöringsgraden i anställningskontraktet ska baseras på hur mycket man faktiskt jobbat, bakåt i tiden. Inte vad arbetsgivaren hittade på vid anställningstillfället.

Till höstens avtalsdrabbning har Transport också tagit fram en helt ny arbetsmiljöbilaga. Den innehåller krav eller skärpta skrivningar för saker som företagshälsovård, arbetskläder och utbildning. Plus regler om ett bättre sätt att samverka mellan fack och arbetsgivare.

Ett annat krav facket har med sig från många chaufförer är en förlängd lönetrappa. I dag når förare slutlön efter fyra år i yrket.

Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har i nuläget satt ut fyra förhandlingsdagar för det stora Transportavtalet. Det är den 12 och 13 november. Och även den 25–26 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Olsson:
    13 november, 2020

    Äntligen är vi igång!

    Acceptera inga skambud.
    Försvåra för företagen att hyvla arbetstid.
    Man ska inte behöva vara beroende av övertid eller flera anställningar för att få ekonomin att gå ihop.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Transportarbetarens logga

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.