Norska tidningsbud röstar om nya kollektivavtalet

Ett helt nytt avtal är på gång för tidningsbuden i Norge. Alla extra tillägg ska förvandlas till en ny högre timlön. Men innan det kan införas ska alla tidningsbud som är med i facket säga ja eller nej till avtalet.

Uravstemning heter det på norska. Det innebär att alla som berörs av det nya kollektivavtalet ska acceptera det – eller förkasta det. När det gäller tidningsbuden har de fram till den 17 september på sig.

– Vi har med hjälp av medlare enats med arbetsgivarna om en ny konstruktion och nya lönenivåer, berättar Sissel Karlsen, förbundssekreterare på Norsk Transportarbeiderforbund. Och nu ska medlemmarna ta ställning till det. Om de flesta säger nej till avtalet går det tillbaka till den statliga medlaren.

I så fall kan det bli strejk bland de drygt tusen norska tidningsbuden.

I förslaget till nytt kollektivavtal är alla extra tillägg bortrensade. Det innehåller inte dagens ersättning per styck för utdelning av reklamblad, och ingen ersättning för varje gram böcker, tidskrifter och varuprover som buden delar ut. I stället är allt arbete inbakat i timlönen.

– Det fanns de som hade ett sex sidor långt lönebesked med det gamla systemet, berättar Sissel Karlsen. Då är det svårt att hänga med och kolla om lönen har blivit rätt.

Om de extra produkterna gör att en tretimmarsrunda tar fyra timmar så ska buden med det nya avtalet helt enkelt ha betalt för fyra timmar, förklarar hon.

Arbetsgivarna i Mediebedriftenes landsforening skickar inte ut uppgörelsen till sina medlemsföretag, utan nu hänger det på vad buden tycker. Facket har uppmanat dem att rösta ja till avtalet ,som ska ge en ökad ekonomisk trygghet.

När extrapengarna för böcker och tidskrifter tas bort höjs timlönen med tre norska kronor (värda ungefär detsamma som svenska kronor). Och när styckeersättningen för reklamen försvinner blir löneökningen 12:50 per timme. Enligt avtalsförslaget sker den första förändringen i november och den andra den 1 april nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.