Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Efter Reno Nordens omskrivna konkurs i höstas har Nordren tagit över avfallshämtningen i en rad norska kommuner.

Under hösten har företaget också vunnit upphandlingar i Sverige. Den 1 september 2018 tar Nordren över sophämtningen i Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora. En månad senare, den 1 oktober 2018, börjar bilarna rulla i Sunne, Torsby, Hagfors och Munkfors.

I Nora och de övriga tre kommunerna i Västmanland skulle Nordren ha börjat redan den 1 april 2018, men på grund av överklagad upphandling  vill bolaget skjuta på starten, till den 1 september.

Enligt uppgift har Nordren inget svenskt bolag och ännu inget svenskt kollektivavtal med Transport.

Huvudmän i bolaget är Svein Sørensen, Roy Åsheim och Asbjørn Haugen. Alla tre var tidigare med och grundade Reno Norden. 2012 bröt de sig ur och startade eget. Namnet – Nordren – kopierades från ett danskt bolag (Nord-Ren) som Reno Norden köpte 2011.

Risk för namnförvirring?

Ja, antagligen.

Och möjligen blir det ännu trassligare när Nordren beskriver sin verksamhet på hemsidan. Under punkten ”referensuppdrag” nämner man flera norska kommuner. Men också svenska städer och orter som Stockholm, Österåker, Sollentuna, Malmö och Vellinge.

Det är kommuner där Reno Norden hämtar in avfallet. Inte Nordren.

Är Reno Norden och Nordren samma sak, trots allt?

– Nej, bedyrar bolagets vd Svein Sørensen.

Varför använder ni i så fall Reno Nordens kontrakt som referensobjekt i er marknadsföring?

– Det gör vi inte. Det är referenser för personerna som sitter i ledningen. Vi var tidigare med och byggde upp verksamheten i Reno Norden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Renox:
    11 november, 2017

    Nordren måste se till att det blir fler bilar som rullar i Sverige.
    Bilarna måste ha låghytter och ska vara smidiga att vända och köra med.
    Den ska vara lätt att ta sig in och ut från hytten.
    Fler chaufförer som tömmer soporna och minska övertiden.

Lästips:

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.