Norska Transportarbetarförbundets kampanj Mother.

Norge vädjar till chaufförers moderskänslor

Norge försöker nå ut till utländska lastbilsförare på ett minst sagt ovanligt sätt. I filmen Mother presents som både arbetsmarknadens parter och myndigheter står bakom, får en polsk mor berätta om norska lagar för sin lastbilskörande son. – Vi ville göra en annorlunda kampanj, berättar Geir Kvam, utredare på norska Transportarbetarförbundet.

Han var en av dem som kläckte idén till filmen.

– Jag hade ett samtal med en chaufför i Bulgarien häromåret när vi var på ITF-kongress. Han sa ”Vi lyssnar bara på chefen, våra mammor”.

Upprinnelsen till kampanjen är de problem som norska myndigheter, fack och arbetsgivarorganisationer har att nå ut till utländska chaufförer med information om vilka speciella regler och förutsättningar som gäller för att köra lastbil i Norge, framförallt på vintern.

På motherpresents.org finns också viktig information om lagar, regler och vinterväglag på åtta språk.

– Vi hoppas att vi når fram till både chaufförer och åkeriägare från Östeuropa. Språket är ju ett problem för oss, om jag ska åka ut till en rastplats och prata med chaufförer måste jag ju ha med mig tolk, säger Geir.

Filmen tar upp de regler och förutsättningar som är annorlunda i Norge än i övriga Europa, inklusive Sverige. Till exempel ställer Norge krav på snökedjor och ett visst mönsterdjup på däcken för lastbilar under vintern. En annan sak är att de utländska chaufförer som kör cabotagetransporter har rätt till norsk minimilön och traktamente.

Sedan filmen släpptes har Geir Kvam hört en del kritiska röster om att den förskönar hur det är att köra i Norge.

– En del norska chaufförer har varit negativa. Jag tycker inte att vi förhärligar. När du kommer till Norge ska du bli bemött med respekt och få den bästa möjliga arbetsmiljön. Men då ska de också möta Norge med respekt, använda snökedjor och förhålla sig till norska lagar och regler.

Och jo, både mamma och chauffören är på riktigt.

– Det var filmskaparna som hittade dem i samarbete med de norska åkeriföretagen. Det är viktigt för trovärdigheten att det är en riktig chaufför och inte skådespelare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Avtalsrörelsen

Avtal klara för flyganställda

Flyg. Lönerna är klara för Transports lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Uppgörelserna tecknades under onsdagen och ger 6,5 procent i lönelyft på tre år. Om en månad startar förhandlingarna för flygteknikerna.

Chaufförer får böta för veckovila i hytten

Åkeri. Två ukrainska chaufförer tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt dömde dem för brott mot kör- och vilotiderna. Straffet är 4 000 kronor i böter.

Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

Shahab Enferadi (mitten) hade med sig Thomas Grundell och Kjell Ståhl från Transports Västeråsavdelning till tingsrätten.

Åkaren uteblev från rättegången

Rättstvist. I april stämdes chauffören Shahab Enferadi på 336 000 kronor i skadestånd för att han inte jobbade under uppsägningstiden på Wermdö flistransporter. Den 7 september skulle parterna mötas i tingsrätten. Men arbetsgivaren dök aldrig upp.