Norska Transportarbetarförbundets kampanj Mother.

Norge vädjar till chaufförers moderskänslor

Norge försöker nå ut till utländska lastbilsförare på ett minst sagt ovanligt sätt. I filmen Mother presents som både arbetsmarknadens parter och myndigheter står bakom, får en polsk mor berätta om norska lagar för sin lastbilskörande son. – Vi ville göra en annorlunda kampanj, berättar Geir Kvam, utredare på norska Transportarbetarförbundet.

Han var en av dem som kläckte idén till filmen.

– Jag hade ett samtal med en chaufför i Bulgarien häromåret när vi var på ITF-kongress. Han sa ”Vi lyssnar bara på chefen, våra mammor”.

Upprinnelsen till kampanjen är de problem som norska myndigheter, fack och arbetsgivarorganisationer har att nå ut till utländska chaufförer med information om vilka speciella regler och förutsättningar som gäller för att köra lastbil i Norge, framförallt på vintern.

På motherpresents.org finns också viktig information om lagar, regler och vinterväglag på åtta språk.

– Vi hoppas att vi når fram till både chaufförer och åkeriägare från Östeuropa. Språket är ju ett problem för oss, om jag ska åka ut till en rastplats och prata med chaufförer måste jag ju ha med mig tolk, säger Geir.

Filmen tar upp de regler och förutsättningar som är annorlunda i Norge än i övriga Europa, inklusive Sverige. Till exempel ställer Norge krav på snökedjor och ett visst mönsterdjup på däcken för lastbilar under vintern. En annan sak är att de utländska chaufförer som kör cabotagetransporter har rätt till norsk minimilön och traktamente.

Sedan filmen släpptes har Geir Kvam hört en del kritiska röster om att den förskönar hur det är att köra i Norge.

– En del norska chaufförer har varit negativa. Jag tycker inte att vi förhärligar. När du kommer till Norge ska du bli bemött med respekt och få den bästa möjliga arbetsmiljön. Men då ska de också möta Norge med respekt, använda snökedjor och förhålla sig till norska lagar och regler.

Och jo, både mamma och chauffören är på riktigt.

– Det var filmskaparna som hittade dem i samarbete med de norska åkeriföretagen. Det är viktigt för trovärdigheten att det är en riktig chaufför och inte skådespelare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.