Stephen Cotton, ITF
Close
Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Stephen Cotton, generalsekreterare i Internationella Transportarbetarefederationen (ITF), höll ett brandtal när transportarbetare från hela Norden samlats till kongress i danska Ålborg.

Kongressen är högsta beslutande organ i Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) – en international som organiserar över 360 000 medlemmar i 47 olika fackförbund i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och Färöarna.

Kort efter att mötet öppnats på onsdagsmorgonen höll Stephen Cotten ett anförande som kom att handla mycket om den nordiska modellen – ett ämne som är huvudtema för årets NTF-kongress.

Cotton betonade att systemet med starka demokratiska fackförbund, hög organisationsgrad och kollektivavtal som löneskydd blivit en förebild i resten av världen. Han uppmanade NTF att fortsätta på den inslagna vägen:

– Världen är stadd i förändring och i USA är Donald Trump galen. Situationen är extrem. Vi måste förstå vad som händer i den digitala revolutionen, med gig-ekonomin. Vi måste ta fram en strategi för att möta utvecklingen.

– En grundläggande uppgift är att värva medlemmar och bygga fackliga organisationer. Vi måste diskutera hur vi ska föra ut vårt budskap! Hur ska vi kommunicera med de unga? Vi måste vara mera kreativa, om vi ska nå dem. Om vi inte gör det, kommer ingen annan att stå upp för dem.

Stephen Cotton förklarade att nästa ITF-kongress genomförs i Singapore i oktober. Fokus kommer att ligga på den digitala revolutionen:

– Det är ingen slump att vi valt just Singapore, trots att det är dyrt att hålla kongress där. Singapore är porten till Asien. Där ligger man i fronten för modern teknik. I fronten för att ersätta anställda med robotar och digitalisering.

– Förarlösa fordon och obemannade terminaler finns redan. Nu talar man om att transportera passagerare med drönare.

ITF-basen pekade särskilt ut flyget som ett prioriterat område i det fackliga arbetet. Det gäller inte minst kampen mot lågprisbolag som Ryanair:

­– Michael O’Leary (vd och huvudägare i Ryanair) är det värsta kräk man kan träffa på, mullrade Cotton med adress till de danska transportfacken.

Genom fackliga aktioner och krav på kollektivavtal har danskarna lyckats mota ut Ryanair från Kastrup.

Generalsekreteraren angrep också multinationella bolag som Ikea och DHL, som dumpar löner och anställningsvillkor på olika håll i världen.

Han avslutade med en knuten näve och en uppmaning till NTF-delegaterna att fortsätta kampen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.