Stephen Cotton, ITF
Close
Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Stephen Cotton, generalsekreterare i Internationella Transportarbetarefederationen (ITF), höll ett brandtal när transportarbetare från hela Norden samlats till kongress i danska Ålborg.

Kongressen är högsta beslutande organ i Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) – en international som organiserar över 360 000 medlemmar i 47 olika fackförbund i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och Färöarna.

Kort efter att mötet öppnats på onsdagsmorgonen höll Stephen Cotten ett anförande som kom att handla mycket om den nordiska modellen – ett ämne som är huvudtema för årets NTF-kongress.

Cotton betonade att systemet med starka demokratiska fackförbund, hög organisationsgrad och kollektivavtal som löneskydd blivit en förebild i resten av världen. Han uppmanade NTF att fortsätta på den inslagna vägen:

– Världen är stadd i förändring och i USA är Donald Trump galen. Situationen är extrem. Vi måste förstå vad som händer i den digitala revolutionen, med gig-ekonomin. Vi måste ta fram en strategi för att möta utvecklingen.

– En grundläggande uppgift är att värva medlemmar och bygga fackliga organisationer. Vi måste diskutera hur vi ska föra ut vårt budskap! Hur ska vi kommunicera med de unga? Vi måste vara mera kreativa, om vi ska nå dem. Om vi inte gör det, kommer ingen annan att stå upp för dem.

Stephen Cotton förklarade att nästa ITF-kongress genomförs i Singapore i oktober. Fokus kommer att ligga på den digitala revolutionen:

– Det är ingen slump att vi valt just Singapore, trots att det är dyrt att hålla kongress där. Singapore är porten till Asien. Där ligger man i fronten för modern teknik. I fronten för att ersätta anställda med robotar och digitalisering.

– Förarlösa fordon och obemannade terminaler finns redan. Nu talar man om att transportera passagerare med drönare.

ITF-basen pekade särskilt ut flyget som ett prioriterat område i det fackliga arbetet. Det gäller inte minst kampen mot lågprisbolag som Ryanair:

­– Michael O’Leary (vd och huvudägare i Ryanair) är det värsta kräk man kan träffa på, mullrade Cotton med adress till de danska transportfacken.

Genom fackliga aktioner och krav på kollektivavtal har danskarna lyckats mota ut Ryanair från Kastrup.

Generalsekreteraren angrep också multinationella bolag som Ikea och DHL, som dumpar löner och anställningsvillkor på olika håll i världen.

Han avslutade med en knuten näve och en uppmaning till NTF-delegaterna att fortsätta kampen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Tommy Wreeth

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.