Stephen Cotton, ITF
Close
Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Stephen Cotton, generalsekreterare i Internationella Transportarbetarefederationen (ITF), höll ett brandtal när transportarbetare från hela Norden samlats till kongress i danska Ålborg.

Kongressen är högsta beslutande organ i Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) – en international som organiserar över 360 000 medlemmar i 47 olika fackförbund i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och Färöarna.

Kort efter att mötet öppnats på onsdagsmorgonen höll Stephen Cotten ett anförande som kom att handla mycket om den nordiska modellen – ett ämne som är huvudtema för årets NTF-kongress.

Cotton betonade att systemet med starka demokratiska fackförbund, hög organisationsgrad och kollektivavtal som löneskydd blivit en förebild i resten av världen. Han uppmanade NTF att fortsätta på den inslagna vägen:

– Världen är stadd i förändring och i USA är Donald Trump galen. Situationen är extrem. Vi måste förstå vad som händer i den digitala revolutionen, med gig-ekonomin. Vi måste ta fram en strategi för att möta utvecklingen.

– En grundläggande uppgift är att värva medlemmar och bygga fackliga organisationer. Vi måste diskutera hur vi ska föra ut vårt budskap! Hur ska vi kommunicera med de unga? Vi måste vara mera kreativa, om vi ska nå dem. Om vi inte gör det, kommer ingen annan att stå upp för dem.

Stephen Cotton förklarade att nästa ITF-kongress genomförs i Singapore i oktober. Fokus kommer att ligga på den digitala revolutionen:

– Det är ingen slump att vi valt just Singapore, trots att det är dyrt att hålla kongress där. Singapore är porten till Asien. Där ligger man i fronten för modern teknik. I fronten för att ersätta anställda med robotar och digitalisering.

– Förarlösa fordon och obemannade terminaler finns redan. Nu talar man om att transportera passagerare med drönare.

ITF-basen pekade särskilt ut flyget som ett prioriterat område i det fackliga arbetet. Det gäller inte minst kampen mot lågprisbolag som Ryanair:

­– Michael O’Leary (vd och huvudägare i Ryanair) är det värsta kräk man kan träffa på, mullrade Cotton med adress till de danska transportfacken.

Genom fackliga aktioner och krav på kollektivavtal har danskarna lyckats mota ut Ryanair från Kastrup.

Generalsekreteraren angrep också multinationella bolag som Ikea och DHL, som dumpar löner och anställningsvillkor på olika håll i världen.

Han avslutade med en knuten näve och en uppmaning till NTF-delegaterna att fortsätta kampen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Demonstranter krräver schysta vilkor

Tusentals tågar för schysta villkor

Facket. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades vid lunchtid på onsdagen i Bryssel för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Med visselpipor och plakat i händerna uppmanade de kandidaterna i EU-valet att ställa upp i kampen för schysta transporter.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.