Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.
Close
En man i permobil vid taxikön på centralstationen i Stockholm. Om han blev nöjd med resan framgår inte.
Close

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Transportarbetaren och andra medier rapporterar för det mesta om problem. Den senaste tiden har du kunnat följa hur ett färdtjänstföretag i Malmö helt enkelt slutat betala lön till förarna. I höstas skrev vi om kunder som väntade på bilar som aldrig kom. Vi träffade taxiåkare som vittnade om hur de måste fuska, muta och trixa för att klara sig i färdtjänstvärlden.

Så i dag kom den här positiva nyheten i mejlboxen:

”Resenärerna nöjda med färdtjänst och sjukresor.” Rubriken bygger på en stor undersökning:

52 000 resenärer fick förra året svara på frågor om sin senaste färdtjänst- eller sjukresa. De blev uppringda dagen efter resan.

90 procent av dem var sammantaget nöjda. En lite lägre andel tyckte att själva beställningen fungerade som den skulle. Och hela 92 procent kände sig bra bemötta av chauffören.

– Förarens bemötande är jätteviktigt, säger Mattias Andersson som håller i den årliga undersökningen på branschorganisationen Svensk kollektivtrafik.

Han har gått igenom siffrorna på längden och tvären och kommit fram till att en trygg bilresa och en bra kontakt med föraren kan vara räddningen. För om en kund har upplevt krångel med beställningen, eller tycker att bilen anlände för sent, blir slutbetyget ändå bra om själva resan fungerade och var trevlig.

Något negativt går väl ändå att hitta i rapporten?

Ja, 10 procent av resenärerna är ju inte nöjda. Och en mycket långsam trend kan anas när siffrorna för de senast fem åren jämförs. Andelen nöjda har i några av frågorna minskat med en (1) procentenhet. Det handlar om både beställningen, tidspassningen och förarens bemötande.

Dessutom skiljer sig betygen åt i olika delar av landet. Där samhällsresorna fungerar som sämst är 79 procent ändå nöjda – jämfört med 97 procent av resenärerna i andra områden. De uppgifterna kan landstingen och länstrafikbolagen, som upphandlar resorna, själva analysera varje månad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    6 februari, 2019

    Kul att yrkesgruppen uppskattas!

Lästips:

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.