Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.
Close
En man i permobil vid taxikön på centralstationen i Stockholm. Om han blev nöjd med resan framgår inte.
Close

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Transportarbetaren och andra medier rapporterar för det mesta om problem. Den senaste tiden har du kunnat följa hur ett färdtjänstföretag i Malmö helt enkelt slutat betala lön till förarna. I höstas skrev vi om kunder som väntade på bilar som aldrig kom. Vi träffade taxiåkare som vittnade om hur de måste fuska, muta och trixa för att klara sig i färdtjänstvärlden.

Så i dag kom den här positiva nyheten i mejlboxen:

”Resenärerna nöjda med färdtjänst och sjukresor.” Rubriken bygger på en stor undersökning:

52 000 resenärer fick förra året svara på frågor om sin senaste färdtjänst- eller sjukresa. De blev uppringda dagen efter resan.

90 procent av dem var sammantaget nöjda. En lite lägre andel tyckte att själva beställningen fungerade som den skulle. Och hela 92 procent kände sig bra bemötta av chauffören.

– Förarens bemötande är jätteviktigt, säger Mattias Andersson som håller i den årliga undersökningen på branschorganisationen Svensk kollektivtrafik.

Han har gått igenom siffrorna på längden och tvären och kommit fram till att en trygg bilresa och en bra kontakt med föraren kan vara räddningen. För om en kund har upplevt krångel med beställningen, eller tycker att bilen anlände för sent, blir slutbetyget ändå bra om själva resan fungerade och var trevlig.

Något negativt går väl ändå att hitta i rapporten?

Ja, 10 procent av resenärerna är ju inte nöjda. Och en mycket långsam trend kan anas när siffrorna för de senast fem åren jämförs. Andelen nöjda har i några av frågorna minskat med en (1) procentenhet. Det handlar om både beställningen, tidspassningen och förarens bemötande.

Dessutom skiljer sig betygen åt i olika delar av landet. Där samhällsresorna fungerar som sämst är 79 procent ändå nöjda – jämfört med 97 procent av resenärerna i andra områden. De uppgifterna kan landstingen och länstrafikbolagen, som upphandlar resorna, själva analysera varje månad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    6 februari, 2019

    Kul att yrkesgruppen uppskattas!

Lästips:

Insänt-logga till webben

”Transport tar steg i rätt riktning”

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.