Annons:
Annons:
Jens Nilsson pratar med Reidor Wennström.
Close
Jens Nilsson, till höger, pratar med Reidor Wennström.
Close

Nilsson: Undersökningen visar att det finns stöd för lika löner

EU. Tre fjärdedelar vill att svenska löner ska gälla för dem som jobbar tillfälligt i Sverige. Det visar en opinionsundersökning från Sifo, beställd av Socialdemokraterna i EU-parlamentet.

På väg från Östersund till Bryssel stannar EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S) i Stockholm. Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5, ska ta med politikern till ett industriområde för att träffa lastbilschaufförer.

Jens Nilsson sitter i EU-parlamentets transportutskott och jobbar särskilt med frågor som ligger nära Transport. Inte minst de kommande EU-reglerna om cabotage, som handlar om hur många inrikeskörningar ett utländskt lastbilsekipage får göra i Sverige. Just den här dagen har han med sig några siffror han tycker är viktiga i det fortsatta politiska arbetet.

Socialdemokraterna i Europaparlamentet har beställt en Sifo-undersökning med frågan: Tycker du att svenska löner och arbetsvillkor ska gälla även för dem som kommer och arbetar i Sverige en kortare tid, så kallad utsänd (eller utstationerad) arbetskraft?

76 procent av de tillfrågade tycker att utsänd arbetskraft ska ha samma lön som andra. Stödet är störst bland vänsterpartiernas väljare. 86 procent av S-väljarna och 87 procent av Vänsterpartiets väljare tycker det. Något lägre andel av Liberalernas väljare  är för lika lön: 62 procent. För  Sverigedemokraternas väljare är siffran 68 procent.

– Det är bra att ha med sig det i debatten. Vissa säger att det inte finns stöd för det bland folket. Nu vet vi att det är så, bland alla partiers väljare, säger Jens Nilsson.

Lars Karlsson rattar bilen från avdelning 5 i Solna på E4:an förbi Stockholm centrum till Västberga. Ett område som är ett transportnav med jättar som DHL och Bring. Besöket är bestämt med kort varsel och inga möten är bokade. Vid DHL tar det stopp vid grindarna. Bättre lycka är det på Bring. Där får parlamentarikern och ombudsmannen prata med arbetarna  – så länge de inte sinkar jobbet.

De första killarna de pratar med kör lätt lastbil med hemleveranser från Ikea. Egentligen inte den typ av transporter som Nilsson jobbar med i EU. Men han lyssnar på berättelser om stressig arbetsmiljö och tunga lyft. En kille stannar till och berättar att vid nästa stopp är det 750 kilo last som ska upp två trappor utan hiss. En annan frågar Lars Karlsson hur det egentligen är med övertid och helgarbete. Att skickas ut och arbeta en lördag för en kvällsarbetare innebär ju att hela veckans fritid är körd, tycker Bring-arbetaren.

Runt hörnet på terminalen kommer de stora lastbilarna in. Reidor Wennström kör mellan hemkommunen Nässjö och Stockholm. Han pratar lite med Nilsson om kör- och vilotider. Hans arbetsgivare ser till att det går att övernatta bekvämt och säkert. Men han ser så klart andra som får sova vid vägkanten. Något han själv inte vill göra.

– Sover man på vägkanten i mörkret blir det nästan ingen vila alls, säger han.

Transportarbetaren har tidigare berättat om EU:s nya utstationeringsdirektiv som innebär att arbetare som jobbar tillfälligt i Sverige ska ha rätt till samma lön som finns i kollektivavtalen. Exakt var hela lagpaketet landar är inte klart, men det finns en enighet mellan dem som bestämmer i EU att lika lön ska gälla.

Jens Nilsson är rapportör i arbetet med det nya mobilitetspaketet, som behandlar frågor om utrikes transporter och cabotage. Exakt hur den nya skrivelsen landar är fortfarande skrivet i stjärnorna. Viktigast av allt är att efterlevs – konstaterar Nilsson. Och han är hoppfull. Arbetet runt utstationeringsdirektivet visar att det är på väg åt rätt håll.

– Det har börjat mjukna upp nu. Det finns även många liberala och konservativa EU-parlamentariker som inser att vi måste lösa de här frågorna, säger Nilsson.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är också med på arbetsplatsbesöket. Han tycker att alla cabotagekörningar bör ses som inrikestrafik, och att föraren därför ska ses som utstationerad och ha svensk lön. Han får medhåll av parlamentarikern.

– Självklart vill jag att det ska vara så, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Löner. EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Åkeri. Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.