Jens Nilsson pratar med Reidor Wennström.
Close
Jens Nilsson, till höger, pratar med Reidor Wennström.
Close

Nilsson: Undersökningen visar att det finns stöd för lika löner

EU. Tre fjärdedelar vill att svenska löner ska gälla för dem som jobbar tillfälligt i Sverige. Det visar en opinionsundersökning från Sifo, beställd av Socialdemokraterna i EU-parlamentet.

På väg från Östersund till Bryssel stannar EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S) i Stockholm. Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5, ska ta med politikern till ett industriområde för att träffa lastbilschaufförer.

Jens Nilsson sitter i EU-parlamentets transportutskott och jobbar särskilt med frågor som ligger nära Transport. Inte minst de kommande EU-reglerna om cabotage, som handlar om hur många inrikeskörningar ett utländskt lastbilsekipage får göra i Sverige. Just den här dagen har han med sig några siffror han tycker är viktiga i det fortsatta politiska arbetet.

Socialdemokraterna i Europaparlamentet har beställt en Sifo-undersökning med frågan: Tycker du att svenska löner och arbetsvillkor ska gälla även för dem som kommer och arbetar i Sverige en kortare tid, så kallad utsänd (eller utstationerad) arbetskraft?

76 procent av de tillfrågade tycker att utsänd arbetskraft ska ha samma lön som andra. Stödet är störst bland vänsterpartiernas väljare. 86 procent av S-väljarna och 87 procent av Vänsterpartiets väljare tycker det. Något lägre andel av Liberalernas väljare  är för lika lön: 62 procent. För  Sverigedemokraternas väljare är siffran 68 procent.

– Det är bra att ha med sig det i debatten. Vissa säger att det inte finns stöd för det bland folket. Nu vet vi att det är så, bland alla partiers väljare, säger Jens Nilsson.

Lars Karlsson rattar bilen från avdelning 5 i Solna på E4:an förbi Stockholm centrum till Västberga. Ett område som är ett transportnav med jättar som DHL och Bring. Besöket är bestämt med kort varsel och inga möten är bokade. Vid DHL tar det stopp vid grindarna. Bättre lycka är det på Bring. Där får parlamentarikern och ombudsmannen prata med arbetarna  – så länge de inte sinkar jobbet.

De första killarna de pratar med kör lätt lastbil med hemleveranser från Ikea. Egentligen inte den typ av transporter som Nilsson jobbar med i EU. Men han lyssnar på berättelser om stressig arbetsmiljö och tunga lyft. En kille stannar till och berättar att vid nästa stopp är det 750 kilo last som ska upp två trappor utan hiss. En annan frågar Lars Karlsson hur det egentligen är med övertid och helgarbete. Att skickas ut och arbeta en lördag för en kvällsarbetare innebär ju att hela veckans fritid är körd, tycker Bring-arbetaren.

Runt hörnet på terminalen kommer de stora lastbilarna in. Reidor Wennström kör mellan hemkommunen Nässjö och Stockholm. Han pratar lite med Nilsson om kör- och vilotider. Hans arbetsgivare ser till att det går att övernatta bekvämt och säkert. Men han ser så klart andra som får sova vid vägkanten. Något han själv inte vill göra.

– Sover man på vägkanten i mörkret blir det nästan ingen vila alls, säger han.

Transportarbetaren har tidigare berättat om EU:s nya utstationeringsdirektiv som innebär att arbetare som jobbar tillfälligt i Sverige ska ha rätt till samma lön som finns i kollektivavtalen. Exakt var hela lagpaketet landar är inte klart, men det finns en enighet mellan dem som bestämmer i EU att lika lön ska gälla.

Jens Nilsson är rapportör i arbetet med det nya mobilitetspaketet, som behandlar frågor om utrikes transporter och cabotage. Exakt hur den nya skrivelsen landar är fortfarande skrivet i stjärnorna. Viktigast av allt är att efterlevs – konstaterar Nilsson. Och han är hoppfull. Arbetet runt utstationeringsdirektivet visar att det är på väg åt rätt håll.

– Det har börjat mjukna upp nu. Det finns även många liberala och konservativa EU-parlamentariker som inser att vi måste lösa de här frågorna, säger Nilsson.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är också med på arbetsplatsbesöket. Han tycker att alla cabotagekörningar bör ses som inrikestrafik, och att föraren därför ska ses som utstationerad och ha svensk lön. Han får medhåll av parlamentarikern.

– Självklart vill jag att det ska vara så, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

7 tips för medlemmar

Snabbkoll. Facket – där går man väl med för att lönen och arbetsmiljön ska funka? För att tillsammans kämpa för ett bättre arbetsliv. Här har vi samlat förmåner som kommer på köpet när du går med i Transport.

Transportarbetarens logga

Lika lön för utstationerade – transporter undantas

EU. EU:s ministrar är överens om ett förslag som innebär bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Förslaget kan börja gälla efter fyra år. Men reglerna för dem som jobbar med transporter skjuts till en annan uppgörelse.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.