Nävertorp rekonstrueras – chaufförerna får lön av staten

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har redan tidigare förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Men nu kan företaget varken betala sina skulder eller chaufförernas löner. För att undvika konkurs har Nävertorp begärt – och fått beviljat – en rekonstruktion.

Nävertorps specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. Det brukar handla om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Företaget har fortfarande myndigheternas uppdrag att köra färdtjänst i Sörmland. Ett närstående bolag har dock tagit över detta eftersom Transportstyrelsen i våras drog in Nävertorps trafiktillstånd för taxi och färdtjänst.

Företaget står på randen till konkurs. Det har inte vunnit den nya upphandlingen av samhällsresor i Sörmland som börjar gälla från nästa år.

I förra veckan beviljade dock Nyköpings tingsrätt en rekonstruktion. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få företaget på fötter.

För de anställda chaufförerna betyder detta att augustilönen är säkrad via den statliga lönegarantin. Även en stor del av septemberlönen ska betalas av staten.

– Det är konstigt att Nävertorp får rekonstruktion när det inte finns någon verksamhet efter årsskiftet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport i Sörmland. Vi skattebetalare blir blåsta igen när företaget ska räddas med lönegaranti.

Han kommer att få veta mer när Nävertorps personal i Nyköping får sin information på onsdagskvällen. Rekonstruktören, juristen André Forsell, reser under några dagar runt till de olika arbetsställena för att träffa chaufförer och andra anställda. Han förklarar läget:

– Företaget är skyddat från konkurs under rekonstruktionen som till en början pågår i tre månader. Jag försöker få Skatteverket och andra som företaget har skulder till att skriva ner dessa. Hoppas att jag får med mig allihop.

Juristen tror att Nävertorps specialtransport AB, med 162 anställda, har en möjlighet att överleva. Företaget ägs av Nävertorps taxi som i sin tur ägs av Sultan Salimovic. I dag hyr bolaget ut chaufförerna till hans hustrus företag – som har tagit över samhällsresorna i Sörmland.

André Forsell ser inga möjligheter att Nävertorp inom överskådlig tid kommer att få tillbaka tillståndet att bedriva taxitrafik.

– Det skulle var om företaget byter styrelse eller ägare, funderar han – som har uppdraget att den 5 september presentera en preliminär plan för hur Nävertorp ska överleva.

Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, suckar nästan ohörbart när Transportarbetaren frågar hur rekonstruktionsbeslutet ska hanteras av myndigheten som på papperet fortfarande anlitar Nävertorp för färdtjänsten i stora delar av Sörmland.

– Vi får bevaka vad som händer i processen, säger hon. Jag vet inte vilka konsekvenser det kan få för färdtjänsten under resten av året.

När det gäller nästa år pågår fortfarande juridiska processer. Beslutet om vilka företag som ska få uppdraget i de olika delarna av länet har överklagats.

Mannen bakom Nävertorp specialtransporter – Sultan Salimovic – tror på framtiden.

– Vi fungerar som ett bemanningsföretag i dag, men jag räknar med att få tillbaka trafiktillståndet i framtiden. Nu försöker vi rädda bolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.