Nävertorp rekonstrueras – chaufförerna får lön av staten

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har redan tidigare förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Men nu kan företaget varken betala sina skulder eller chaufförernas löner. För att undvika konkurs har Nävertorp begärt – och fått beviljat – en rekonstruktion.

Nävertorps specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. Det brukar handla om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Företaget har fortfarande myndigheternas uppdrag att köra färdtjänst i Sörmland. Ett närstående bolag har dock tagit över detta eftersom Transportstyrelsen i våras drog in Nävertorps trafiktillstånd för taxi och färdtjänst.

Företaget står på randen till konkurs. Det har inte vunnit den nya upphandlingen av samhällsresor i Sörmland som börjar gälla från nästa år.

I förra veckan beviljade dock Nyköpings tingsrätt en rekonstruktion. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få företaget på fötter.

För de anställda chaufförerna betyder detta att augustilönen är säkrad via den statliga lönegarantin. Även en stor del av septemberlönen ska betalas av staten.

– Det är konstigt att Nävertorp får rekonstruktion när det inte finns någon verksamhet efter årsskiftet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport i Sörmland. Vi skattebetalare blir blåsta igen när företaget ska räddas med lönegaranti.

Han kommer att få veta mer när Nävertorps personal i Nyköping får sin information på onsdagskvällen. Rekonstruktören, juristen André Forsell, reser under några dagar runt till de olika arbetsställena för att träffa chaufförer och andra anställda. Han förklarar läget:

– Företaget är skyddat från konkurs under rekonstruktionen som till en början pågår i tre månader. Jag försöker få Skatteverket och andra som företaget har skulder till att skriva ner dessa. Hoppas att jag får med mig allihop.

Juristen tror att Nävertorps specialtransport AB, med 162 anställda, har en möjlighet att överleva. Företaget ägs av Nävertorps taxi som i sin tur ägs av Sultan Salimovic. I dag hyr bolaget ut chaufförerna till hans hustrus företag – som har tagit över samhällsresorna i Sörmland.

André Forsell ser inga möjligheter att Nävertorp inom överskådlig tid kommer att få tillbaka tillståndet att bedriva taxitrafik.

– Det skulle var om företaget byter styrelse eller ägare, funderar han – som har uppdraget att den 5 september presentera en preliminär plan för hur Nävertorp ska överleva.

Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, suckar nästan ohörbart när Transportarbetaren frågar hur rekonstruktionsbeslutet ska hanteras av myndigheten som på papperet fortfarande anlitar Nävertorp för färdtjänsten i stora delar av Sörmland.

– Vi får bevaka vad som händer i processen, säger hon. Jag vet inte vilka konsekvenser det kan få för färdtjänsten under resten av året.

När det gäller nästa år pågår fortfarande juridiska processer. Beslutet om vilka företag som ska få uppdraget i de olika delarna av länet har överklagats.

Mannen bakom Nävertorp specialtransporter – Sultan Salimovic – tror på framtiden.

– Vi fungerar som ett bemanningsföretag i dag, men jag räknar med att få tillbaka trafiktillståndet i framtiden. Nu försöker vi rädda bolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg

”Vilda västern-kultur i färdtjänsten”

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.