Nävertorp rekonstrueras – chaufförerna får lön av staten

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har redan tidigare förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Men nu kan företaget varken betala sina skulder eller chaufförernas löner. För att undvika konkurs har Nävertorp begärt – och fått beviljat – en rekonstruktion.

Nävertorps specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. Det brukar handla om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Företaget har fortfarande myndigheternas uppdrag att köra färdtjänst i Sörmland. Ett närstående bolag har dock tagit över detta eftersom Transportstyrelsen i våras drog in Nävertorps trafiktillstånd för taxi och färdtjänst.

Företaget står på randen till konkurs. Det har inte vunnit den nya upphandlingen av samhällsresor i Sörmland som börjar gälla från nästa år.

I förra veckan beviljade dock Nyköpings tingsrätt en rekonstruktion. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få företaget på fötter.

För de anställda chaufförerna betyder detta att augustilönen är säkrad via den statliga lönegarantin. Även en stor del av septemberlönen ska betalas av staten.

– Det är konstigt att Nävertorp får rekonstruktion när det inte finns någon verksamhet efter årsskiftet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport i Sörmland. Vi skattebetalare blir blåsta igen när företaget ska räddas med lönegaranti.

Han kommer att få veta mer när Nävertorps personal i Nyköping får sin information på onsdagskvällen. Rekonstruktören, juristen André Forsell, reser under några dagar runt till de olika arbetsställena för att träffa chaufförer och andra anställda. Han förklarar läget:

– Företaget är skyddat från konkurs under rekonstruktionen som till en början pågår i tre månader. Jag försöker få Skatteverket och andra som företaget har skulder till att skriva ner dessa. Hoppas att jag får med mig allihop.

Juristen tror att Nävertorps specialtransport AB, med 162 anställda, har en möjlighet att överleva. Företaget ägs av Nävertorps taxi som i sin tur ägs av Sultan Salimovic. I dag hyr bolaget ut chaufförerna till hans hustrus företag – som har tagit över samhällsresorna i Sörmland.

André Forsell ser inga möjligheter att Nävertorp inom överskådlig tid kommer att få tillbaka tillståndet att bedriva taxitrafik.

– Det skulle var om företaget byter styrelse eller ägare, funderar han – som har uppdraget att den 5 september presentera en preliminär plan för hur Nävertorp ska överleva.

Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, suckar nästan ohörbart när Transportarbetaren frågar hur rekonstruktionsbeslutet ska hanteras av myndigheten som på papperet fortfarande anlitar Nävertorp för färdtjänsten i stora delar av Sörmland.

– Vi får bevaka vad som händer i processen, säger hon. Jag vet inte vilka konsekvenser det kan få för färdtjänsten under resten av året.

När det gäller nästa år pågår fortfarande juridiska processer. Beslutet om vilka företag som ska få uppdraget i de olika delarna av länet har överklagats.

Mannen bakom Nävertorp specialtransporter – Sultan Salimovic – tror på framtiden.

– Vi fungerar som ett bemanningsföretag i dag, men jag räknar med att få tillbaka trafiktillståndet i framtiden. Nu försöker vi rädda bolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.