Nävertorps specialtransport.
Close
Nävertorp har förlorat trafiktillståndet för taxi. Samma bilar och samma chaufförer kör trots detta färdtjänsten i Sörmland. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Close

Nävertorp mister sitt tillstånd för färdtjänst

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.

– Jag tror att Sultan Salimovic försöker komma undan myndigheternas kontroll och kritik. Och krav på viten, säger Kjell Arbestål, ombudsman på Transport.

Följetongen om den sörmländska färdtjänsten har tagit nya oväntade vägar. Samtidigt som Kollektivtrafikmyndigheten tecknar avtal med nya entreprenörer, som börjar gälla nästa år, har både Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket reagerat mot hur färdtjänsten körs i dag.

– Det finns förbättringar att göra när det gäller kvaliteten i färdtjänsten, säger Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Vår förhoppning är att den ska fungera bra när de nya upphandlingarna är klara.

Den 30 maj återkallades Nävertorps taxitrafiktillstånd. Företagets trafikansvariga (Sultan Salimovic, som också äger företaget) har bedömts som olämplig att driva taxiverksamhet. Dessutom konstaterar Transportstyrelsen att Nävertorps ekonomi inte uppfyller kraven.

Detta har Sultan Salimovic löst genom underentreprenörer. En av två firmor som han har anlitat för att sköta färdtjänsten i Sörmland heter K-holm vård och omsorg. Ägare: Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

Bilarna från makens företag har, enigt uppgifter till Transportarbetaren, tagits över av hustrun. Samma bilar som både förare och fack gång på gång beskrivit som undermåliga.

– Det blir bara värre det här, säger en chaufför som vill vara anonym. Jag har ingen aning om vad som gäller … men jag är fortfarande anställd av Nävertorp.

Kollektivtrafikmyndighetens Katarina Olsson konstaterar att det är okej att det företag som har avtalet att köra färdtjänst i sin tur anlitar underentreprenörer.

– Det är inte svårt för oss att kontrollera att förarna hos underentreprenörerna har den utbildning och de tillstånd som krävs, säger hon.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har upprepade gånger skildrats i Transportarbetaren och andra medier.

Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

Under våren har företaget också inspekterats av Arbetsmiljöverket (AV). Ett skyddsombud hade anmält en rad brister som fick myndighetens inspektör att gå vidare.
Det handlar om allt från att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte existerar till att garagegolvet har stora, djupa hål. Inspektören konstaterar att fordon inte har fungerande klimatanläggning – och att personal som hanterar bakgavellyftar inte har utbildning för detta.

– De har till den 15 augusti på sig att rätta till bristerna, säger Robert Aldén, sektionschef på AV i Linköping. Vi har ännu inte beslutat om vilka påföljder som kan bli aktuella, det kan bli ekonomiska viten eller stopp för viss verksamhet om de inte följer våra krav.

Sultan Salimovic, hur löser du situationen på Nävertorps specialtransport utan trafiktillstånd och med kritik från AV?

– Det har du inte med att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.