Nävertorps specialtransport.
Close
Nävertorp har förlorat trafiktillståndet för taxi. Samma bilar och samma chaufförer kör trots detta färdtjänsten i Sörmland. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Close

Nävertorp mister sitt tillstånd för färdtjänst

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.

– Jag tror att Sultan Salimovic försöker komma undan myndigheternas kontroll och kritik. Och krav på viten, säger Kjell Arbestål, ombudsman på Transport.

Följetongen om den sörmländska färdtjänsten har tagit nya oväntade vägar. Samtidigt som Kollektivtrafikmyndigheten tecknar avtal med nya entreprenörer, som börjar gälla nästa år, har både Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket reagerat mot hur färdtjänsten körs i dag.

– Det finns förbättringar att göra när det gäller kvaliteten i färdtjänsten, säger Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Vår förhoppning är att den ska fungera bra när de nya upphandlingarna är klara.

Den 30 maj återkallades Nävertorps taxitrafiktillstånd. Företagets trafikansvariga (Sultan Salimovic, som också äger företaget) har bedömts som olämplig att driva taxiverksamhet. Dessutom konstaterar Transportstyrelsen att Nävertorps ekonomi inte uppfyller kraven.

Detta har Sultan Salimovic löst genom underentreprenörer. En av två firmor som han har anlitat för att sköta färdtjänsten i Sörmland heter K-holm vård och omsorg. Ägare: Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

Bilarna från makens företag har, enigt uppgifter till Transportarbetaren, tagits över av hustrun. Samma bilar som både förare och fack gång på gång beskrivit som undermåliga.

– Det blir bara värre det här, säger en chaufför som vill vara anonym. Jag har ingen aning om vad som gäller … men jag är fortfarande anställd av Nävertorp.

Kollektivtrafikmyndighetens Katarina Olsson konstaterar att det är okej att det företag som har avtalet att köra färdtjänst i sin tur anlitar underentreprenörer.

– Det är inte svårt för oss att kontrollera att förarna hos underentreprenörerna har den utbildning och de tillstånd som krävs, säger hon.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har upprepade gånger skildrats i Transportarbetaren och andra medier.

Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

Under våren har företaget också inspekterats av Arbetsmiljöverket (AV). Ett skyddsombud hade anmält en rad brister som fick myndighetens inspektör att gå vidare.
Det handlar om allt från att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte existerar till att garagegolvet har stora, djupa hål. Inspektören konstaterar att fordon inte har fungerande klimatanläggning – och att personal som hanterar bakgavellyftar inte har utbildning för detta.

– De har till den 15 augusti på sig att rätta till bristerna, säger Robert Aldén, sektionschef på AV i Linköping. Vi har ännu inte beslutat om vilka påföljder som kan bli aktuella, det kan bli ekonomiska viten eller stopp för viss verksamhet om de inte följer våra krav.

Sultan Salimovic, hur löser du situationen på Nävertorps specialtransport utan trafiktillstånd och med kritik från AV?

– Det har du inte med att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Månadslön för färdtjänstförare

Taxi. På Gotland ligger färdtjänsten steget före. Månadslön för alla förare infördes innan regionen var tvungen.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.