Kristoffer Nilsson
Close
Konstnären och Transportarbetarens serietecknare Kristoffer Nilsson har en egen ateljé i sin lägenhet på Söder i Stockholm.
Close

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Nattens hjältar
Kristoffer Nilssons finurliga seriefigur har gjort sina tidningsrundor på Transportarbetarens sidor sedan hösten 2006.

Vi träffas sent på eftermiddagen i en ljus våning på Söder i Stockholm. Timmarna vi andra kallar eftermiddag är starten på en ny dag för nattmänniskan Kristoffer Nilsson. I många år har han delat ut tidningar i Högalid och avslutat sitt dygn sex dagar i veckan med arbetspasset.

– Jag tycker om detta brödjobb, säger Kristoffer Nilsson.

Han är en erkänt duktig grafiker och illustratör, ändå behöver han ha en inkomst från ett annat jobb. Av kulturarbetare är bildkonstnärer de lägst betalda.

– När jag flyttade till Stockholm för många år sedan började jag som brevbärare. Det var perfekt i kombination med konstnärskapet. Under 1990-talet kunde jag frilansa på heltid som illustratör, men på 2000-talet tog jag jobb igen, den här gången som tidningsbud. Det har jag aldrig ångrat.

Tur är det för fansen av Nattens hjältar och dess huvudperson, det manliga tidningsbudet utan namn.

– Han är en klassisk seriefigur som råkar ut för missöden. Jag lägger in egna funderingar i historierna, men jag har inte ambitionen att förklara sociala sammanhang.

Kristoffer Nilsson tröttnar aldrig på sina egna tidningsrundor. Han ger sig ut nyfiken på vad just denna natt kan bära med sig och han njuter av den mörka natthimlens skiftningar, dess färger och former.

– En natt gick jag förbi ett bråkande par på gatan. Säg till idioten det och det, skrek kvinnan till mig.

Gravyrredskap
Vid fönstret där ljuset är bäst skapar Kristoffer Nilsson sina verk. Ofta är de träsnitt.  Foto: Carl von Scheele

I Nattens hjältar återberättade han just den episoden i ett avsnitt, men det självupplevda skruvas till lite grand – allt för att historien ska bli riktigt bra på de sex rutor som han har till förfogande.

– I Nattens hjältar klipper mannen till slut till tidningsbudet och blir kvinnans hjälte.

Under en period delade han ut morgontidningen i en brevlåda där en hund på andra sidan dörren kastade sig på tidningen och slet den från brevinkastet.

– Varför prenumerera om hunden tuggar sönder tidningen var natt, funderar Kristoffer Nilsson, som fick underlag till ännu ett avsnitt.

Under uppväxten hade Kristoffer Nilsson aldrig någon tanke på en framtid som konstnär. Han skulle bli akademiker och började läsa historiska ämnen på universitetet i Lund. I kanten på föreläsningshäftena skissade han gubbar och fick kommentarer om sin skicklighet.

– Jag tog en krokikurs och kände att här hör jag hemma. Senare gick jag på konstskola i Malmö och en grafikutbildning.

Efter flytten till Stockholm illustrerade han mycket i fackförbundspressen. Det fanns gott om jobb på redaktionerna kring Norra Bantorget. Då hade många fackliga tidningar en novell i varje nummer.

– Men de fick inte in särskilt många så jag började författa noveller själv. När jag både skrev och illustrerade fick jag dubbelt betalt.

Nattens hjältar
Mycket av stoffet till Nattens hjältar kommer från egna upplevelser. Om än i något tillskruvad form. Den här seriestrippen publicerades i Transportarbetarens februarinummer 2009.

Nattens hjältar föddes som en chanstagning. Ingen tidning hade beställt den. En kompis tipsade om Transportarbetaren, som nappade direkt.

När 71-åriga Kristoffer Nilsson ser tillbaka på sin gärning är han mycket nöjd med de många illustratörsuppdragen för bokförlag och tidningar. Hans har via dem nått en mycket större publik än vad han kunnat nå på konstutställningar.

– På ett galleri når jag kanske ett par hundra åskådare. Om bara var tionde läsare av Transportarbetaren tittar på serien når varje avsnitt 6 000 personer. Detta är mycket mer värt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbudens dag

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.