Kristoffer Nilsson
Close
Konstnären och Transportarbetarens serietecknare Kristoffer Nilsson har en egen ateljé i sin lägenhet på Söder i Stockholm.
Close

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Nattens hjältar
Kristoffer Nilssons finurliga seriefigur har gjort sina tidningsrundor på Transportarbetarens sidor sedan hösten 2006.

Vi träffas sent på eftermiddagen i en ljus våning på Söder i Stockholm. Timmarna vi andra kallar eftermiddag är starten på en ny dag för nattmänniskan Kristoffer Nilsson. I många år har han delat ut tidningar i Högalid och avslutat sitt dygn sex dagar i veckan med arbetspasset.

– Jag tycker om detta brödjobb, säger Kristoffer Nilsson.

Han är en erkänt duktig grafiker och illustratör, ändå behöver han ha en inkomst från ett annat jobb. Av kulturarbetare är bildkonstnärer de lägst betalda.

– När jag flyttade till Stockholm för många år sedan började jag som brevbärare. Det var perfekt i kombination med konstnärskapet. Under 1990-talet kunde jag frilansa på heltid som illustratör, men på 2000-talet tog jag jobb igen, den här gången som tidningsbud. Det har jag aldrig ångrat.

Tur är det för fansen av Nattens hjältar och dess huvudperson, det manliga tidningsbudet utan namn.

– Han är en klassisk seriefigur som råkar ut för missöden. Jag lägger in egna funderingar i historierna, men jag har inte ambitionen att förklara sociala sammanhang.

Kristoffer Nilsson tröttnar aldrig på sina egna tidningsrundor. Han ger sig ut nyfiken på vad just denna natt kan bära med sig och han njuter av den mörka natthimlens skiftningar, dess färger och former.

– En natt gick jag förbi ett bråkande par på gatan. Säg till idioten det och det, skrek kvinnan till mig.

Gravyrredskap
Vid fönstret där ljuset är bäst skapar Kristoffer Nilsson sina verk. Ofta är de träsnitt.  Foto: Carl von Scheele

I Nattens hjältar återberättade han just den episoden i ett avsnitt, men det självupplevda skruvas till lite grand – allt för att historien ska bli riktigt bra på de sex rutor som han har till förfogande.

– I Nattens hjältar klipper mannen till slut till tidningsbudet och blir kvinnans hjälte.

Under en period delade han ut morgontidningen i en brevlåda där en hund på andra sidan dörren kastade sig på tidningen och slet den från brevinkastet.

– Varför prenumerera om hunden tuggar sönder tidningen var natt, funderar Kristoffer Nilsson, som fick underlag till ännu ett avsnitt.

Under uppväxten hade Kristoffer Nilsson aldrig någon tanke på en framtid som konstnär. Han skulle bli akademiker och började läsa historiska ämnen på universitetet i Lund. I kanten på föreläsningshäftena skissade han gubbar och fick kommentarer om sin skicklighet.

– Jag tog en krokikurs och kände att här hör jag hemma. Senare gick jag på konstskola i Malmö och en grafikutbildning.

Efter flytten till Stockholm illustrerade han mycket i fackförbundspressen. Det fanns gott om jobb på redaktionerna kring Norra Bantorget. Då hade många fackliga tidningar en novell i varje nummer.

– Men de fick inte in särskilt många så jag började författa noveller själv. När jag både skrev och illustrerade fick jag dubbelt betalt.

Nattens hjältar
Mycket av stoffet till Nattens hjältar kommer från egna upplevelser. Om än i något tillskruvad form. Den här seriestrippen publicerades i Transportarbetarens februarinummer 2009.

Nattens hjältar föddes som en chanstagning. Ingen tidning hade beställt den. En kompis tipsade om Transportarbetaren, som nappade direkt.

När 71-åriga Kristoffer Nilsson ser tillbaka på sin gärning är han mycket nöjd med de många illustratörsuppdragen för bokförlag och tidningar. Hans har via dem nått en mycket större publik än vad han kunnat nå på konstutställningar.

– På ett galleri når jag kanske ett par hundra åskådare. Om bara var tionde läsare av Transportarbetaren tittar på serien når varje avsnitt 6 000 personer. Detta är mycket mer värt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Granskning: Anställningsstöd
Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.