Emelie Hansson, Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson utbildar sig till lastbilschaufförer.
Close
Agneta Persson
Close

Nästa kull på väg

Chaufförer. Här har ni framtiden: Hampus, Cassandra och Emelie. Till våren är de färdiga lastbilschaufförer och kommer kunna välja och vraka bland jobben. För branschen skriker efter folk. Staten satsar många miljoner för att råda bot på förarbristen. Men pengar är långt ifrån hela lösningen.

Slapp utbildning? Knappast.

– Det är mycket pluggande – och så ska man kunna allt praktiskt också, säger Cassandra Pettersson som går tredje året på transportprogrammet på Svalövs gymnasium.

Klasskompisarna Hampus Ströbeck och Emelie Hansson håller med.

– Vi måste kämpa, säger Hampus.

– Vi ska vara där varje dag, säger Emelie, och fokusera ordentligt på det vi gör för att lyckas.

Nä, inte är det någon barnlek inte. Men det är bland annat den uppfattningen branschen har att slåss mot. Om transportprogrammen förr kunde vara ett bra alternativ för skoltrötta så är det andra bullar i dag. Dagens chaufförer behöver vara betydligt mer slängda i teknik än gårdagens. Och för den som väljer programmets mekanikerinriktning väntar klart mindre av oljebyte och mycket mer av data-
programmering.

– Det går inte att ta in någon på utbildningen som inte vill öppna en bok, säger Roger Ödebring som är utbildningsansvarig på Rosenlunds åkeri i Jönköping.

– Visst, det är ett praktiskt jobb men det är mycket att läsa i tre år. Är man inte motiverad så orkar man inte.

Färsk statistik från Skolverket visar att program som samhällsvetenskap, natur och ekonomi är de klart populäraste bland höstens gymnasieutbildningar.

Till fordon- och transportprogrammen har totalt 4 900 ungdomar sökt. Det är några hundra färre än året innan. I våras tog 1 600 elever studenten från gymnasiernas transportprogram.

Samtidigt räknar Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) med att 5 000 lastbilschaufförer behöver rekryteras det närmsta året. På tio år handlar det om 50 000. Minst.

Staten har nyligen beviljat 66,5 miljoner kronor till yrkesförarutbildningarna för att råda bot på problemet.

Men hos blivande gymnasieelever duggar fördomarna tätt: Det är skitiga, simpla och dåligt betalda jobb. Om de ens kommer att finnas. De har ju hört om prispressen i branschen som får flera företag att gå på knäna.

Men faktum kvarstår, enligt branschen som har koll på framtidens behov: Den som väljer att bli chaufför, mekaniker eller lackerare behöver inte leta jobb.

Det vet Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson och Emelie Hansson.

– De brukar säga det till oss när vi är ute på praktik, säger Hampus.

– Vi har äldre kompisar som får många erbjudanden om jobb, säger Emelie. De kan tacka nej för att de hellre jobbar med något annat. De kanske vill köra något annat slags gods – och de kan ju välja.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.