Emelie Hansson, Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson utbildar sig till lastbilschaufförer.
Close
Agneta Persson
Close

Nästa kull på väg

Chaufförer. Här har ni framtiden: Hampus, Cassandra och Emelie. Till våren är de färdiga lastbilschaufförer och kommer kunna välja och vraka bland jobben. För branschen skriker efter folk. Staten satsar många miljoner för att råda bot på förarbristen. Men pengar är långt ifrån hela lösningen.

Slapp utbildning? Knappast.

– Det är mycket pluggande – och så ska man kunna allt praktiskt också, säger Cassandra Pettersson som går tredje året på transportprogrammet på Svalövs gymnasium.

Klasskompisarna Hampus Ströbeck och Emelie Hansson håller med.

– Vi måste kämpa, säger Hampus.

– Vi ska vara där varje dag, säger Emelie, och fokusera ordentligt på det vi gör för att lyckas.

Nä, inte är det någon barnlek inte. Men det är bland annat den uppfattningen branschen har att slåss mot. Om transportprogrammen förr kunde vara ett bra alternativ för skoltrötta så är det andra bullar i dag. Dagens chaufförer behöver vara betydligt mer slängda i teknik än gårdagens. Och för den som väljer programmets mekanikerinriktning väntar klart mindre av oljebyte och mycket mer av data-
programmering.

– Det går inte att ta in någon på utbildningen som inte vill öppna en bok, säger Roger Ödebring som är utbildningsansvarig på Rosenlunds åkeri i Jönköping.

– Visst, det är ett praktiskt jobb men det är mycket att läsa i tre år. Är man inte motiverad så orkar man inte.

Färsk statistik från Skolverket visar att program som samhällsvetenskap, natur och ekonomi är de klart populäraste bland höstens gymnasieutbildningar.

Till fordon- och transportprogrammen har totalt 4 900 ungdomar sökt. Det är några hundra färre än året innan. I våras tog 1 600 elever studenten från gymnasiernas transportprogram.

Samtidigt räknar Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) med att 5 000 lastbilschaufförer behöver rekryteras det närmsta året. På tio år handlar det om 50 000. Minst.

Staten har nyligen beviljat 66,5 miljoner kronor till yrkesförarutbildningarna för att råda bot på problemet.

Men hos blivande gymnasieelever duggar fördomarna tätt: Det är skitiga, simpla och dåligt betalda jobb. Om de ens kommer att finnas. De har ju hört om prispressen i branschen som får flera företag att gå på knäna.

Men faktum kvarstår, enligt branschen som har koll på framtidens behov: Den som väljer att bli chaufför, mekaniker eller lackerare behöver inte leta jobb.

Det vet Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson och Emelie Hansson.

– De brukar säga det till oss när vi är ute på praktik, säger Hampus.

– Vi har äldre kompisar som får många erbjudanden om jobb, säger Emelie. De kan tacka nej för att de hellre jobbar med något annat. De kanske vill köra något annat slags gods – och de kan ju välja.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.