Kim Sjöberg-Staaf, återvinningscentralen i Tyresö.
Close
Välkomna, säger Kim Sjöberg-Staaf och sätter på kaffet. Transports uppsökerigrupp tittar in på återvinningscentralen i Tyresö
Close

När du får oväntat besök

Kim Sjöberg-Staaf sätter på kaffet när det plötsligt står några killar med Transportmärkta tröjor i dörren. – Trevligt, men vi har inga problem här, säger han innan han börjar berätta om överfallslarmet som snart ska installeras på återvinningscentralen.

Snart är snacket i gång. Hot och våld mot miljöarbetare har uppmärksammats de senaste veckorna, och frågan kommer upp när tre uppsökande transportare dyker upp på kretsloppscentralen i Tyresö, söder om Stockholm.

– Det kan bli lite småkonflikter med kunder som kommer just när vi har stängt eller som har glömt sitt passerkort, berättar Kim Sjöberg-Staaf.

– Om det skulle bli allvar kan vi gå in på kontoret och slå igen dörren, och här ska vi snart få en knapp som går direkt till larmcentralen, fortsätter han. Men de allra flesta kunder är bara trevliga och tar till sig när man säger åt dem att de kastar på fel ställe.

Uppsökeri för Transports avdelning 5 i Stockholm betyder att ett par, tre aktiva medlemmar från uppsökerigruppen oanmälda besöker en arbetsplats.

– Vi åker ut och säger ”hej, hur har ni det på jobbet?”. Meningen är att vi ska skapa ett kontaktnät och samtidigt hjälpa dem att få i gång en facklig struktur på arbetsplatsen, berättar Martin Margazyn.

Själv jobbar han inom bevakning och var för några år sedan på väg att gå ur Transport. Medlemsavgiften kändes dyr.

Men han gav facket en chans till och provade på en facklig grundkurs, startpunkten. Det blev flera kurser – och nu är han gruppansvarig för de ungefär tio medlemmar från olika branscher som ägnar sig åt uppsökeri. Facket har blivit hans stora intresse och nästan en passion.

– Det är häftigt att komma ut och träffa folk på olika arbetsplatser. På återvinningscentralerna har vi mött riktiga miljökämpar som brinner för sina jobb.

Återvinningen är det tredje området som uppsökerigruppen koncentrerat sig på. Varje bransch står i fokus mellan ett halvår och nio månader. Arbetsplatserna besöks ett antal gånger.

Inne på avdelning 5:s kontor i Solna finns Simon Bartosz, som är ansvarig för uppsökerigruppen.

– Vi insåg att ombudsmännen och regionala skyddsombuden inte hann med den här sortens kontakter, säger han.

Simon Bartosz konstaterar att vanliga medlemmar känner sig sedda av facket när uppsökerigruppen kommer. Utvärderingarna visar dessutom att antalet medlemmar ökar med runt 20 procent efter en avslutad aktivitet.

Martin Margazyn berättar att frågan om fackligt medlemskap inte är den första som ställs på de arbetsplatser som besöks.

– Syftet är att bygga relationer, säger han. Vi vill ha aktiva medlemmar, och mycket går ut på att ge stöd till de vi redan har. Det är ju vi tillsammans som är facket. Och så småningom ställer vi den fackliga frågan också.
På kretsloppscentralen i Tyresö är kaffet på väg att kallna. Kim Sjöberg-Staaf har en fundering som engagerar Henrik Sander, som ingår i uppsökeriet och själv jobbar inom bevakning.

– Joo, säger han. En arbetsgivare kan göra scheman som innebär jobb varje helg. Men det står i lagen att helgarbete ska undvikas om det går.

Kim Sjöberg-Staafs fråga gäller kompisen på en annan Transportarbetsplats, men snart sitter båda två fördjupade i schemat som det handlar om. Orättvist, blir det gemensamma omdömet.

– Jag tycker att din kompis ska gå till schemaplaneraren och säga att han vill vara ledig åtminstone en helg i månaden, säger Henrik Sander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Månadens medlem. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.