Ordföranden har ordet

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Jag som relativt nyvald ordförande för Transportarbetareförbundet är stolt över vårt tidiga beslut i förbundsstyrelsen gällande Nordeas flyttplaner. Beslutet i juni var tydligt och klart att ”lämnar Nordea Sverige så lämnar vi Nordea”. Det är viktigt med tydliga signaler både från oss, övriga fackförbund och LO som relativt stora kunder hos Nordea.

Vad det gäller att uppmana våra medlemmar att byta bank så tycker jag att det givetvis är upp till varje individ att fatta ett sådant beslut. Men man ska i alla fall värdera chansen och värdet av möjligheten att agera även som privatkund och säga ifrån!

Som förbund befinner vi oss i slutet av avtalsrörelsen 2017 med ett antal flygavtal kvar att förhandla, samt taxiavtalet. När det gäller flyget har vi nyligen påbörjat förhandlingarna då dessa avtal går ut i september och oktober 2017.

Gällande taxiavtalet är läget dock annorlunda. Här har förhandlingar pågått ett antal månader utan att vi i skrivande stund hittat fram till en uppgörelse med vår motpart. Det är två frågor som ligger i potten: dels ett månadslöneavtal för upphandlad trafik, dels en höjning av garantilönerna för dem som kör på så kallad procentlön enligt den modell som LO-samordningen innebär.

Vår motpart kan nog tänka sig en månadslön på renodlad upphandlad trafik. Här ska vi försöka hitta en modell och vettiga nivåer. Men när det gäller garantilönen så verkar den här branschen på något vis inte klara av det som i princip hela den övriga arbetsmarknaden klarar. Detta på grund av överetablering och osund konkurrens. Ett problem vi har i dag är det faktum att alldeles för få förare begär ut sin korrekta garantilön som ska baseras på arbetad tid, inte på ett fast månadsbelopp.

Avslutningsvis några ord om LO:s lansering och kommande förhandlingar om så kallade utbildningsjobb för nyanlända. 13 av LO:s 14 förbund har ställt sig bakom idén, men inte Transport. Frågan som kommer till oss är då givetvis: Varför inte?

Här måste vi stå upp för våra medlemmar och våra branschers bästa. Vi säger nej till jobbmodellen utifrån att utbildning och behörigheter krävs för att över huvud taget vara anställningsbar i de flesta av våra yrken och yrkesgrupper. Det här är problem som måste lösas genom fler platser på yrkesutbildningarna och bättre möjligheter till validering och snabbspår för nyanlända. Dessa jobb skapas inte genom arbetsplatsförlagd utbildning med någon form av instegslöner och bidrag till företagen.

Därför säger vi som förbund nej till att begära förhandlingar med våra kollektivavtalsmotparter om så kallade utbildningsjobb. Även här blir det faktiskt viktigt att säga ifrån, givetvis utifrån goda argument och i syfte att skydda och stärka våra medlemsgrupper, deras yrken och löner genom kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.