Ordföranden har ordet

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Jag som relativt nyvald ordförande för Transportarbetareförbundet är stolt över vårt tidiga beslut i förbundsstyrelsen gällande Nordeas flyttplaner. Beslutet i juni var tydligt och klart att ”lämnar Nordea Sverige så lämnar vi Nordea”. Det är viktigt med tydliga signaler både från oss, övriga fackförbund och LO som relativt stora kunder hos Nordea.

Vad det gäller att uppmana våra medlemmar att byta bank så tycker jag att det givetvis är upp till varje individ att fatta ett sådant beslut. Men man ska i alla fall värdera chansen och värdet av möjligheten att agera även som privatkund och säga ifrån!

Som förbund befinner vi oss i slutet av avtalsrörelsen 2017 med ett antal flygavtal kvar att förhandla, samt taxiavtalet. När det gäller flyget har vi nyligen påbörjat förhandlingarna då dessa avtal går ut i september och oktober 2017.

Gällande taxiavtalet är läget dock annorlunda. Här har förhandlingar pågått ett antal månader utan att vi i skrivande stund hittat fram till en uppgörelse med vår motpart. Det är två frågor som ligger i potten: dels ett månadslöneavtal för upphandlad trafik, dels en höjning av garantilönerna för dem som kör på så kallad procentlön enligt den modell som LO-samordningen innebär.

Vår motpart kan nog tänka sig en månadslön på renodlad upphandlad trafik. Här ska vi försöka hitta en modell och vettiga nivåer. Men när det gäller garantilönen så verkar den här branschen på något vis inte klara av det som i princip hela den övriga arbetsmarknaden klarar. Detta på grund av överetablering och osund konkurrens. Ett problem vi har i dag är det faktum att alldeles för få förare begär ut sin korrekta garantilön som ska baseras på arbetad tid, inte på ett fast månadsbelopp.

Avslutningsvis några ord om LO:s lansering och kommande förhandlingar om så kallade utbildningsjobb för nyanlända. 13 av LO:s 14 förbund har ställt sig bakom idén, men inte Transport. Frågan som kommer till oss är då givetvis: Varför inte?

Här måste vi stå upp för våra medlemmar och våra branschers bästa. Vi säger nej till jobbmodellen utifrån att utbildning och behörigheter krävs för att över huvud taget vara anställningsbar i de flesta av våra yrken och yrkesgrupper. Det här är problem som måste lösas genom fler platser på yrkesutbildningarna och bättre möjligheter till validering och snabbspår för nyanlända. Dessa jobb skapas inte genom arbetsplatsförlagd utbildning med någon form av instegslöner och bidrag till företagen.

Därför säger vi som förbund nej till att begära förhandlingar med våra kollektivavtalsmotparter om så kallade utbildningsjobb. Även här blir det faktiskt viktigt att säga ifrån, givetvis utifrån goda argument och i syfte att skydda och stärka våra medlemsgrupper, deras yrken och löner genom kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.