Oklart om försäkringskrav kommer med

Avtalsrörelsen. För LO är krav på bättre försäkringar klart viktiga, vid sidan av lön. Men det är oklart om frågan kan drivas i avtalsrörelsen. Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar ska avgöra tvisten mellan facket och Svenskt Näringsliv.

– Självklart är försäkringskraven viktiga, säger Petwr Winstén, Transports avtalssekreterare.

– Framför allt är det viktigt att arbetsgivarna betalar in till tjänstepension från första dagen på jobbet. Tjänstepensionen blir allt viktigare när den allmänna pensionen inte är bra.

Och just avtalspension från hela arbetslivet finns bland LO:s krav, liksom nytt omställningsstöd och förstärkt skydd vid arbetsskador. LO-styrelsen klargjorde i oktober tydligt att avtalsförsäkringarna hör till de centrala områden som samordningen ska driva 2020. Men nu i november förhandlar en skiljenämnd för att avgöra tvisten mellan LO och arbetsgivarorganisationen. Svenskt Näringsliv vill att försäkringsfrågorna ska förhandlas separat, utanför den ”vanliga” avtalsrörelsen.

År 2013 kom LO och Svenskt Näringsliv överens om en särskild förhandlingsordning för just avtalsförsäkringarna. LO:s styrelse fattade beslut om att anta överenskommelsen från 2013, i alla delar, och ansåg alltså att även förhandlingsordningarna kunde antas. Men förhandlingarna om avtalsförsäkringarna blev aldrig framgångsrika för LO. Och den särskilda förhandlingsordningen gjorde att facket inte hade tillgång till strejkvapnet mot arbetsgivarna. Förra året sa därför LO upp den.

–Vi utgår ifrån att en uppsägning av förhandlingsordningen kan göras och att det därför är möjligt att ta in villkorsändringar i avtalsförsäkringarna i avtalsrörelsen 2020, säger Renée Andersson, utredare och pensionsexpert hos LO.

Hon kan inte svara på när skiljenämnden kommer med sitt utslag. För arbetsgivarsidan har en annan syn på saken. Överläggningarna i nämnden är inte offentliga, till skillnad från i en domstol, och en skiljedom kan inte överklagas. Det kan inte heller prövas i en domstol vid senare tillfälle.

Den 4 november procentsattes lönekraven inför avtalsrörelsen: 3 procent i ettåriga avtal. Transport och övriga elva LO-förbund som är kvar i samordningen har en månad på sig att ta ställning till att fortsatt ingå. I avtalsrörelsen går sedan de fem industrifacken först, övriga förbund får använda deras uppgörelse som ett märke för sina egna. Men innan industrifacken inom LO skriver på det nya avtalet ska LO-styrelsen ge klartecken.

LO:s representantskap, det högsta beslutande organet mellan kongresserna, kom i oktober överens om övriga krav, utöver just löneprocenten. Där ingår en låglönesatsning, ett så kallat knä: Den som har en månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor. Knäkonstruktionen är värd 783 kronor per månad. Dessutom innehåller förslaget ett krav på skärpt skydd mot sexuella trakasserier.

Och så var det de omfattande kraven på ordning och reda när det gäller de försäkringar som arbetsgivaren ska betala in till.

– Det här är ett av de viktigaste kraven vid sidan av lön, jag känner att alla förbunden är väldigt ”comittade”, och att det finns ett stort tryck bland deras medlemmar, säger LO:s Renée Andersson till Dagens Arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Transportarbetarens logga

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

reklamblad

Garantilön viktigaste avtalsfrågan för reklamutdelarna

Reklamutdelare. Oskäligt låg lön är vardag i ett av Transports minsta avtal. Reklamutdelarnas egen ombudsman står för beskrivningen.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.