Oklart om försäkringskrav kommer med

Avtalsrörelsen. För LO är krav på bättre försäkringar klart viktiga, vid sidan av lön. Men det är oklart om frågan kan drivas i avtalsrörelsen. Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar ska avgöra tvisten mellan facket och Svenskt Näringsliv.

– Självklart är försäkringskraven viktiga, säger Petwr Winstén, Transports avtalssekreterare.

– Framför allt är det viktigt att arbetsgivarna betalar in till tjänstepension från första dagen på jobbet. Tjänstepensionen blir allt viktigare när den allmänna pensionen inte är bra.

Och just avtalspension från hela arbetslivet finns bland LO:s krav, liksom nytt omställningsstöd och förstärkt skydd vid arbetsskador. LO-styrelsen klargjorde i oktober tydligt att avtalsförsäkringarna hör till de centrala områden som samordningen ska driva 2020. Men nu i november förhandlar en skiljenämnd för att avgöra tvisten mellan LO och arbetsgivarorganisationen. Svenskt Näringsliv vill att försäkringsfrågorna ska förhandlas separat, utanför den ”vanliga” avtalsrörelsen.

År 2013 kom LO och Svenskt Näringsliv överens om en särskild förhandlingsordning för just avtalsförsäkringarna. LO:s styrelse fattade beslut om att anta överenskommelsen från 2013, i alla delar, och ansåg alltså att även förhandlingsordningarna kunde antas. Men förhandlingarna om avtalsförsäkringarna blev aldrig framgångsrika för LO. Och den särskilda förhandlingsordningen gjorde att facket inte hade tillgång till strejkvapnet mot arbetsgivarna. Förra året sa därför LO upp den.

–Vi utgår ifrån att en uppsägning av förhandlingsordningen kan göras och att det därför är möjligt att ta in villkorsändringar i avtalsförsäkringarna i avtalsrörelsen 2020, säger Renée Andersson, utredare och pensionsexpert hos LO.

Hon kan inte svara på när skiljenämnden kommer med sitt utslag. För arbetsgivarsidan har en annan syn på saken. Överläggningarna i nämnden är inte offentliga, till skillnad från i en domstol, och en skiljedom kan inte överklagas. Det kan inte heller prövas i en domstol vid senare tillfälle.

Den 4 november procentsattes lönekraven inför avtalsrörelsen: 3 procent i ettåriga avtal. Transport och övriga elva LO-förbund som är kvar i samordningen har en månad på sig att ta ställning till att fortsatt ingå. I avtalsrörelsen går sedan de fem industrifacken först, övriga förbund får använda deras uppgörelse som ett märke för sina egna. Men innan industrifacken inom LO skriver på det nya avtalet ska LO-styrelsen ge klartecken.

LO:s representantskap, det högsta beslutande organet mellan kongresserna, kom i oktober överens om övriga krav, utöver just löneprocenten. Där ingår en låglönesatsning, ett så kallat knä: Den som har en månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor. Knäkonstruktionen är värd 783 kronor per månad. Dessutom innehåller förslaget ett krav på skärpt skydd mot sexuella trakasserier.

Och så var det de omfattande kraven på ordning och reda när det gäller de försäkringar som arbetsgivaren ska betala in till.

– Det här är ett av de viktigaste kraven vid sidan av lön, jag känner att alla förbunden är väldigt ”comittade”, och att det finns ett stort tryck bland deras medlemmar, säger LO:s Renée Andersson till Dagens Arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.