Några tankar om strejker

Krönika. Jag har svårt för vilda strejker och jag tror inte att det har med feghet att göra. För det har hänt mer än en gång att jag blivit förbannad på en åkare, förklarat var bilnycklarna finns och var de kan hämta ”skrotet”.

Kanske är jag emot vilda strejker för att min väg in i arbetslivet började så lyckligt på en brädgård efter en totalt misslyckad skolgång. Där kunde snus- och virkesluktande gubbar lägga en arm om min axel och säga:

– Här, ser du grabben, är alla med i facket. Blir det något knas så vänder du dig bara till klubben och Lage.

Men visst har facket sina begränsningar och ofta knyter man handen i fickan, röstar med fötterna och byter jobb. Hela Stockholm är fullt av chaufförer och terminalare som vandrar mellan arbetsplatserna.

Därför är Frances Tuuloskorpis bok Om strejker intressant. Det är den fjärde i en serie där deltagare i vilda protestaktioner berättar om hur de agerat och varför.

Berättelserna verkar vara hårt redigerade, eller också är detta bara livets egen dramaturgi. Men de är rätt lika varandra och känns lite scoutaktiga där ”the good guys” oftast vinner.

Som i alla bra berättelser börjar de med ett problem. En förtroendevald blir uppsagd, en löneförhöjning uteblir eller att ett arbetslag ska sägas upp. Ilska uppstår, de vanliga fackliga kanalerna räcker inte till och man samlas i fikarummet och gör upp en plan.

Till ”the bad guys” hör tjallarna och de som inte vill ställa upp på en strejk. Men en del går att omvända, så man ska inte förlora hoppet. Det gäller att få med sig även de sista för då knuffas kollektivet framåt, påpekas det.

Sedan drar den vilda strejken i gång. Man sätter sig medan basarna börjar springa runt som yra höns och överträffa varandra i idiotiska uttalanden och hot. Något som snarast stärker strejkviljan.

Därpå kommer toppen på dramakurvan och sedan avtrappningsfasen. Arbetarna fick sina kronor, de uppsägningshotade fick behålla jobbet och den uppsagde klubbordföranden fick komma tillbaka – eller det fick han visst inte efter tunnelbanestrejken 2004.

Vad som händer senare på företagen förtäljer dock inte historien. Det berättas mycket lite om omplaceringarna som jag själv sett efter maskningsaktioner och vilda strejker.

En av grundbultarna i arbetslivet är arbetsgivarens lagstadgade rätt att leda och fördela arbetet. Den rätten skymmer det mesta och bara med tiotusentals medlemmar och opinionen i ryggen kan man förhandla fram långsiktiga och tvingande avtal.

Går man utanför den sfären kan man heller inte räkna med att arbetsgivarna ska följa spelets regler. Då kan allt som går fel, även det som inte har med strejken att göra, skyllas på de strejkande. Till och med tidigare planerade nedskärningar.

Fast det är klart. Ibland kan systemet kännas väl segt och man kan bli trött på att knyta näven i fickan. Så det ligger något i dedikationen som Frances Tuuloskorpi skrev i boken jag köpte.
”David, strejk är inte det viktigaste, men det finns!”g tror inte att det har med fege

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

David Ericssons senaste krönikor

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

David Ericsson

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?