Mycket står på spel när las-drabbning avgörs

Arbetsrätt. Fack och arbetsgivare har nu bara timmar på sig att hitta en förhandlingslösning för nya spelregler på arbetsmarknaden. Lyckas man inte hänger hotet om lagstiftning över parterna. En lösning som sannolikt skulle missgynna arbetstagarsidan allra mest.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har i veckor fått rapporter om de intensiva diskussioner som förs i ett slutet förhandlingsrum där Svenskt Näringsliv, LO och privattjänstemännen har två representanter vardera.

– Utifrån de signaler jag får är jag ytterst bekymrad. Och det bottnar i att arbetsgivarna tycks ta avstamp i den statliga utredning som kom på försommaren.

– I direktiven som utredaren fick skulle lagen om anställningsskydd ses över. Men det ingick också att en grundläggande balans skulle upprätthållas mellan arbetsmarknadens parter. Men så blev ju inte resultatet. Genomförs utredningsförslagen blir det förödande för våra medlemmar.

Tommy Wreeth är också skeptisk till den tidspress som präglat hela processen mot en uppgörelse som beskrivs som ett nytt Saltsjöbadsavtal. Det förra träffades 1938 och Transport var faktiskt ett av tre förbund som aldrig skrev under det historiska avtalet.

– Om parterna nu kommit en rejäl bit på väg, kan jag tycka att det vore rimligt att utsträcka tiden, säger Wreeth.

Då som nu handlar diskussionerna till stor del om löntagarnas trygghet. Arbetsgivare och borgerliga politiker har länge kritiserat lagen om anställningsskydd (las) – och då särskilt turordningsreglerna som avgör vem som får gå när en arbetsgivare vill dra ner.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på de bestämmelser som gäller när en arbetsgivare vill säga upp en anställd av personliga skäl. I dag krävs saklig grund och facken kan ogiltigförklara uppsägningen i väntan på att tvisten avgörs. Antingen i förhandlingar eller slutligen i Arbetsdomstolen. Under den tid som tvisten pågår har den uppsagde rätt till lön. För dyrt, tycker arbetsgivarna.

Försöken att luckra upp anställningstryggheten splittrade LO och fem förbund, bland dem Kommunal, valde initialt att hoppa av las-förhandlingarna. På LO-kongressen blev debatten het och flera avhopparförbund kom sedan tillbaka – fast först sedan kongressmajoriteten slagit fast att anställningstryggheten ska förbli orörd.

Om fack och arbetsgivare skulle lyckas sy ihop ett förslag i natt så krävs att man tar ett helhetsgrepp där också a-kassan och förbättrat så kallat omställningsstöd ingår.

Och skulle man nå fram dit är den återstående vägen ändå lång. Först ska LO:s avtalsråd och styrelse säga ja. Sedan väntar LO:s representantskap och sannolikt en politisk vända till lagstiftarna, innan de enskilda LO-förbunden ska ge sitt slutliga godkännande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rabi Nori Abbed:
    1 oktober, 2020

    Om denna eftergift görs idag kommer du att göra fler eftergifter i morgon och därför finns det ingen motivering för din närvaro. Vi måste pressa de parter som stöder detta beslut och göra det klart att detta kommer att driva fackföreningarna att ge råd om vem som kommer att väljas bland politikerna i det kommande valet. Press, media och media är dina vapen nu.

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarens logga

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.