Däck och förstoringsglas
Granskning: Gummi

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket synar gummibranschen i jakt på svartjobb och social dumpning.

– Min övertygelse är att kravet på personalliggare bidrar till mer ordning och reda även i denna bransch, säger Transports ombudsman Magnus Thelander, som har ansvar för gummiverkstadsavtalet centralt.

Han understryker samtidigt att det är viktigt att myndigheternas begränsade resurser används på ett ändamålsenligt sätt: Riktas in på verksamheter som utgör det största problemet för de seriösa delarna av branschen.

Kravet på personalliggare kom till just för att komma åt osund konkurrens, bekämpa svartarbete och social dumpning. Inte i första hand för att få in mer pengar till staten. Det visar också Skatteverkets beslut för däckverkstäder.

En stor andel rör en kontrolluppgift på 2 500 kronor som beror på att en person, ofta ägaren, varit i verkstaden men inte registrerat sig i personalliggaren. Men det finns betydligt allvarligare fall:

Bra verktyg

När Skatteverkets kontrollanter kom till en verkstad i södra Stockholm förra hösten saknades inte bara kassaregister och personalliggare. En person som arbetade med att lossa däck smet från platsen då kontrollanterna bad honom visa legitimation.

– Personalliggare är ett bra verktyg för att i realtid kontrollera verksamhet, se att det inte handlar om svartarbete. Finns det anledning kan vi gå vidare med annan typ av utredning, säger Magnus Winberg.

Han är ansvarig för personalliggarprojektet hos Skatteverket.

– Det är också viktigt att framhålla att de allra flesta företag är skötsamma. Kontrollerna är ett sätt att hjälpa dem. Personalliggaren är en del i arbetet med att skydda företag från osund konkurrens.

Kontrollanterna kommer oanmälda. Skatteverket har fokus på företag där det finns tecken som tyder på fusk, men gör även helt slumpmässiga kontrollbesök. Oftare när det är säsong för en bransch, och extra arbetskraft tas in, som i däckbytestid vår och höst.

I branschen fanns det innan lagen infördes en oro att sådana företag som brukar dyka upp i däckskiftestider, och byta däck på exempelvis parkeringsplatser, inte skulle kontrolleras.

– Men vi har varit ute hos dem som poppar upp inför däckbytarsäsongen. Samma krav gäller för dem, säger Magnus Winberg.

Behövs kontrollen generellt för däckbranschen?

– Lagstiftaren har gjort bedömningen att det är en av branscherna där det har effekt, liksom i byggbranschen och restaurangbranschen. Här kan personalliggaren också ge signal om att vi behöver göra andra typer av utredningar. Åter, personalliggaren är ett av flera verktyg, svarar Skatteverkets Magnus Winberg.

”Hjälp med städning”

Peter Buhre, branschorganisationen Däckspecialisternas riksförbund (DRF), satt med på Skatteverkets informationsmöten, innan de nya kraven infördes.

– Vår hållning var positiv till att Skatteverket jagar dem som inte följer spelreglerna. Det vore som hjälp med städning, säger han.

Men från annat håll hörde Peter Buhre också farhågor om onödig administration. Dock har det inte blivit den branschfråga som DRF trodde.

– Vi tänkte att det skulle bli frågor om vilka lösningar man skulle välja, och tal om gemensam upphandling av system. Men kedjorna hade redan egna lösningar, ofta kopplade till löneprogram.

Från medlemmarna har Peter Buhre, som jobbar på DRF Service, hört både bra och dåligt. På plussidan nämns att kraven påskyndat digitalisering och även gett positiva bieffekter, som att det blivit lättare att mäta effektiviteten. En del tycker dock att det är en onödig granskning av petitesser.

– Redan från början påtalade vi också problemet med servicebilskillar, som besöker flera verkstäder under en dag. Ska de skriva in sig och ut sig på alla? Det känns petigt, säger han.

– En del upplever nog att man är tillbaka på ruta ett, fast med mer administration.

 

 

Skatteverket hittade fel vid 56 av 124 kontroller

Däckgrafik brister vid Skatteverkets kontroller
Grafik: Christina Ahlund

Gummibranschen. Totalt gjordes 124 kontrollbesök hos däckverkstäder under perioden 1 juli 2018 till 30 november 2019. Av Skatteverkets besök har 56 lett till beslut om kontrollavgift, på mellan 2 500 kronor och 37 500 kronor. Transportarbetaren har gått igenom samtliga beslut om kontrollavgift för däckverkstäder fram till den 29 oktober i år.

 

Här är bristerna

Skatteverket har fasta belopp för kontrollavgift. Antal fall 1 juli 2018 – 29 oktober 2019:

  • Det finns ingen personalliggare eller den är inte korrekt förd: 12 500 kronor (21 fall).
  • Person som arbetar men inte har skrivit in sig i liggare: 2 500 kronor (83 fall.)
  • Ej godkänt kassaregister: 12 500 kronor (11 fall).
  • Upprepade brister i kassaregister/personalliggare, inom ett år efter föregående beslut av Skatteverket: 25 000 kronor (2 fall).
  • Nedsatt kontrollavgift då Skatteverket bedömt förseelsen som mindre allvarlig: Nedsatt till 25, 50 eller 75 procent av det fastställda beloppet (9 fall).

Fotnot: Skatteverket har fattat 60 beslut om kontrollavgift för däckverkstäder under perioden. Att antalet fall är betydligt högre beror på att ett beslut kan gälla flera brister, och gäller den sammanlagda avgiften för ett företag.

 

Lastbilsdäck

Storstockholmsverkstad, en anställd

Beslutad kontrollavgift den 11 december 2018: 17 500 kronor.

Två personer arbetade i verkstaden. De sa att företaget inte hade någon personalliggare och inte visste att de var skyldiga att ha det. En av männen arbetade med att lossa däck från en lastbil. När Skatteverkets handläggare bad att få se hans legitimation lämnade han platsen.

 

Lastbilsdäck

Bohusföretag 1, inga uppgifter om anställda

Beslutad kontrollavgift den 10 maj 2019: 12 500 kronor.

Ett kassaregister och en kontrollenhet fanns visserligen men de var inte godkända – eller påslagna, och misstänks ha tillhört tidigare ägare. Enligt en anställd hade de inte använts under hela dagen. Han kunde inte heller visa några fakturor på sålda däck eller annat. Korrterminalen visade en försäljning på 24 000 kronor.

 

Lastbilsdäck

Bohusföretag 2, två anställda

Beslutad kontrolluppgift den 1 augusti 2018: 12 500 kronor.

Tillsammans med polis och kronofogde gjorde Skatteverkets personal en tillsyn av företagets kassaregister. Ägaren förklarade att företaget inte har något kassaregister då privatkunder får en kontantfaktura – kvitto – vid betalning. På den faktura som han visade saknades både nummerserie och kundens namn och adress.

 

Lastbilsdäck

Göteborgsverkstad, enmansföretag

Beslutad kontrollavgift den 25 oktober 2018: 12 500 kronor.

Ägarens förklaring är att han säljer varor och tjänster mot kontant betalning och mot betalning via swish. Mobiltelefon och byxfickan fungerar som kassaregister. Vid kontantbetalning används kvittensblock. Ägaren har haft åtta swish-betalningar tidigare under dagen. Men utan kvitton då ingen kund frågat efter det.

 

Lastbilsdäck

Jämtlandsverkstad, sex anställda

Beslutad kontrollavgift den 20 november 2018: 3 125 kronor.

Personalliggaren är en pärm med register och lösa blad. Företaget trodde att de gjorde rätt men har missat att liggaren ska vara inbunden.

Beslutad kontrollavgift den 10 juli 2019: 35 000 kronor.

Två personer arbetar vid disken och två i verkstadsdelen. Ingen av dem fanns inskrivna i liggaren den här dagen och sista noteringen var gjord en månad innan.

 

Lastbilsdäck

Smålandsverkstad, tre anställda

Beslutad kontrolluppgift den 9 november 2018: 2 500 kronor.

När kontrollanterna kom till verkstaden fanns det tre personer i lokalen men en, ägaren, var inte inskriven i personalliggaren.

 

Lastbilsdäck

Sundsvallsverkstad, fyra anställda

Beslutad kontrollavgift den 26 november 2018: 5 000 kronor.

Tre av fem personer var inte registrerade i liggaren. Förklaring: Det var en speciell dag. Företaget tycker att Skatteverkets kontrollanter kunde ha varit mer serviceinriktade och kollat registrering för alla andra dagar.

Skatteverket tar bort avgiften för en av de tre som jobbade, men ser annars ingen anledning att fria: ”Vi anser inte att en leverans av vinterdäck kan ses som en särskild händelse, även om det säkert leder till en stressig situation.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Transportarbetarens logga

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.