Annons:
Annons:
Däck och förstoringsglas
Granskning: Gummi

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket synar gummibranschen i jakt på svartjobb och social dumpning.

– Min övertygelse är att kravet på personalliggare bidrar till mer ordning och reda även i denna bransch, säger Transports ombudsman Magnus Thelander, som har ansvar för gummiverkstadsavtalet centralt.

Han understryker samtidigt att det är viktigt att myndigheternas begränsade resurser används på ett ändamålsenligt sätt: Riktas in på verksamheter som utgör det största problemet för de seriösa delarna av branschen.

Kravet på personalliggare kom till just för att komma åt osund konkurrens, bekämpa svartarbete och social dumpning. Inte i första hand för att få in mer pengar till staten. Det visar också Skatteverkets beslut för däckverkstäder.

En stor andel rör en kontrolluppgift på 2 500 kronor som beror på att en person, ofta ägaren, varit i verkstaden men inte registrerat sig i personalliggaren. Men det finns betydligt allvarligare fall:

Bra verktyg

När Skatteverkets kontrollanter kom till en verkstad i södra Stockholm förra hösten saknades inte bara kassaregister och personalliggare. En person som arbetade med att lossa däck smet från platsen då kontrollanterna bad honom visa legitimation.

– Personalliggare är ett bra verktyg för att i realtid kontrollera verksamhet, se att det inte handlar om svartarbete. Finns det anledning kan vi gå vidare med annan typ av utredning, säger Magnus Winberg.

Han är ansvarig för personalliggarprojektet hos Skatteverket.

– Det är också viktigt att framhålla att de allra flesta företag är skötsamma. Kontrollerna är ett sätt att hjälpa dem. Personalliggaren är en del i arbetet med att skydda företag från osund konkurrens.

Kontrollanterna kommer oanmälda. Skatteverket har fokus på företag där det finns tecken som tyder på fusk, men gör även helt slumpmässiga kontrollbesök. Oftare när det är säsong för en bransch, och extra arbetskraft tas in, som i däckbytestid vår och höst.

I branschen fanns det innan lagen infördes en oro att sådana företag som brukar dyka upp i däckskiftestider, och byta däck på exempelvis parkeringsplatser, inte skulle kontrolleras.

– Men vi har varit ute hos dem som poppar upp inför däckbytarsäsongen. Samma krav gäller för dem, säger Magnus Winberg.

Behövs kontrollen generellt för däckbranschen?

– Lagstiftaren har gjort bedömningen att det är en av branscherna där det har effekt, liksom i byggbranschen och restaurangbranschen. Här kan personalliggaren också ge signal om att vi behöver göra andra typer av utredningar. Åter, personalliggaren är ett av flera verktyg, svarar Skatteverkets Magnus Winberg.

”Hjälp med städning”

Peter Buhre, branschorganisationen Däckspecialisternas riksförbund (DRF), satt med på Skatteverkets informationsmöten, innan de nya kraven infördes.

– Vår hållning var positiv till att Skatteverket jagar dem som inte följer spelreglerna. Det vore som hjälp med städning, säger han.

Men från annat håll hörde Peter Buhre också farhågor om onödig administration. Dock har det inte blivit den branschfråga som DRF trodde.

– Vi tänkte att det skulle bli frågor om vilka lösningar man skulle välja, och tal om gemensam upphandling av system. Men kedjorna hade redan egna lösningar, ofta kopplade till löneprogram.

Från medlemmarna har Peter Buhre, som jobbar på DRF Service, hört både bra och dåligt. På plussidan nämns att kraven påskyndat digitalisering och även gett positiva bieffekter, som att det blivit lättare att mäta effektiviteten. En del tycker dock att det är en onödig granskning av petitesser.

– Redan från början påtalade vi också problemet med servicebilskillar, som besöker flera verkstäder under en dag. Ska de skriva in sig och ut sig på alla? Det känns petigt, säger han.

– En del upplever nog att man är tillbaka på ruta ett, fast med mer administration.

 

 

Skatteverket hittade fel vid 56 av 124 kontroller

Däckgrafik brister vid Skatteverkets kontroller
Grafik: Christina Ahlund

Gummibranschen. Totalt gjordes 124 kontrollbesök hos däckverkstäder under perioden 1 juli 2018 till 30 november 2019. Av Skatteverkets besök har 56 lett till beslut om kontrollavgift, på mellan 2 500 kronor och 37 500 kronor. Transportarbetaren har gått igenom samtliga beslut om kontrollavgift för däckverkstäder fram till den 29 oktober i år.

 

Här är bristerna

Skatteverket har fasta belopp för kontrollavgift. Antal fall 1 juli 2018 – 29 oktober 2019:

  • Det finns ingen personalliggare eller den är inte korrekt förd: 12 500 kronor (21 fall).
  • Person som arbetar men inte har skrivit in sig i liggare: 2 500 kronor (83 fall.)
  • Ej godkänt kassaregister: 12 500 kronor (11 fall).
  • Upprepade brister i kassaregister/personalliggare, inom ett år efter föregående beslut av Skatteverket: 25 000 kronor (2 fall).
  • Nedsatt kontrollavgift då Skatteverket bedömt förseelsen som mindre allvarlig: Nedsatt till 25, 50 eller 75 procent av det fastställda beloppet (9 fall).

Fotnot: Skatteverket har fattat 60 beslut om kontrollavgift för däckverkstäder under perioden. Att antalet fall är betydligt högre beror på att ett beslut kan gälla flera brister, och gäller den sammanlagda avgiften för ett företag.

 

Lastbilsdäck

Storstockholmsverkstad, en anställd

Beslutad kontrollavgift den 11 december 2018: 17 500 kronor.

Två personer arbetade i verkstaden. De sa att företaget inte hade någon personalliggare och inte visste att de var skyldiga att ha det. En av männen arbetade med att lossa däck från en lastbil. När Skatteverkets handläggare bad att få se hans legitimation lämnade han platsen.

 

Lastbilsdäck

Bohusföretag 1, inga uppgifter om anställda

Beslutad kontrollavgift den 10 maj 2019: 12 500 kronor.

Ett kassaregister och en kontrollenhet fanns visserligen men de var inte godkända – eller påslagna, och misstänks ha tillhört tidigare ägare. Enligt en anställd hade de inte använts under hela dagen. Han kunde inte heller visa några fakturor på sålda däck eller annat. Korrterminalen visade en försäljning på 24 000 kronor.

 

Lastbilsdäck

Bohusföretag 2, två anställda

Beslutad kontrolluppgift den 1 augusti 2018: 12 500 kronor.

Tillsammans med polis och kronofogde gjorde Skatteverkets personal en tillsyn av företagets kassaregister. Ägaren förklarade att företaget inte har något kassaregister då privatkunder får en kontantfaktura – kvitto – vid betalning. På den faktura som han visade saknades både nummerserie och kundens namn och adress.

 

Lastbilsdäck

Göteborgsverkstad, enmansföretag

Beslutad kontrollavgift den 25 oktober 2018: 12 500 kronor.

Ägarens förklaring är att han säljer varor och tjänster mot kontant betalning och mot betalning via swish. Mobiltelefon och byxfickan fungerar som kassaregister. Vid kontantbetalning används kvittensblock. Ägaren har haft åtta swish-betalningar tidigare under dagen. Men utan kvitton då ingen kund frågat efter det.

 

Lastbilsdäck

Jämtlandsverkstad, sex anställda

Beslutad kontrollavgift den 20 november 2018: 3 125 kronor.

Personalliggaren är en pärm med register och lösa blad. Företaget trodde att de gjorde rätt men har missat att liggaren ska vara inbunden.

Beslutad kontrollavgift den 10 juli 2019: 35 000 kronor.

Två personer arbetar vid disken och två i verkstadsdelen. Ingen av dem fanns inskrivna i liggaren den här dagen och sista noteringen var gjord en månad innan.

 

Lastbilsdäck

Smålandsverkstad, tre anställda

Beslutad kontrolluppgift den 9 november 2018: 2 500 kronor.

När kontrollanterna kom till verkstaden fanns det tre personer i lokalen men en, ägaren, var inte inskriven i personalliggaren.

 

Lastbilsdäck

Sundsvallsverkstad, fyra anställda

Beslutad kontrollavgift den 26 november 2018: 5 000 kronor.

Tre av fem personer var inte registrerade i liggaren. Förklaring: Det var en speciell dag. Företaget tycker att Skatteverkets kontrollanter kunde ha varit mer serviceinriktade och kollat registrering för alla andra dagar.

Skatteverket tar bort avgiften för en av de tre som jobbade, men ser annars ingen anledning att fria: ”Vi anser inte att en leverans av vinterdäck kan ses som en särskild händelse, även om det säkert leder till en stressig situation.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

Transportarbetarens logga

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Transportarbetarens logga

Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?