Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

På ena sidan av rättssalen satt den målsägande och åklagare Johan Lindmark. På andra sidan de två åtalade sopgubbarna tillsammans med advokaterna Robin Söder och Peter Dahlqvist.

Enligt restaurangägaren ska mutor ha betalats ut sedan 1990-talet, men själva åtalet rör den 1 juli 2012 till och med den 1 juli 2015. De åtalade sopgubbarna började köra i trakten i början av 2000-talet. Restaurangägaren ska ha fått problem med sophämtningen när han bestämt sig för att inte betala mer.

Tillställningen i Stockholms tingsrätt gick ganska fort på förmiddagen. Sopgubbarna nekade till anklagelserna.

Den ena har tidigare varit fackligt förtroendevald i Transport. Restaurangägaren kände igen honom och kunde hans namn eftersom de har en gemensam bekant. Sopgubbens försvarslinje handlade om att Stockholm vatten och avfall ska vilja göra sig av med obekväma sopgubbar, särskilt de som var ledande vid den vilda sopstrejken på Liselotte Lööf AB 2009. Dessutom menade han att många miljöföretag springer i soprummet, vem som är ansvarig för att det blivit stökigt där är oklart.

Den andra sopgubbens försvarare, Peter Dahlqvist, påpekade att restaurangägaren inte kunde identifiera hans klient vid en fotokonfrontation. Dessutom ska restaurangägaren ha använt fel namn när han talat om hans klient. Restaurangägaren kunde däremot identifiera sopgubben eftersom han brukade jobba i speciella arbetskläder. Den åtalade sopgubben medgav att han brukade ha detta.

Polisanmälan kom först från Stockholm vatten och avfall, därefter från restaurangägaren. Restaurangägaren var till en början misstänkt för mottagande av muta, men det lades ner.

Enligt restaurangägaren hämtade sopgubbarna pengar en gång i månaden. Antingen från restaurangägaren själv eller direkt från kassan, om han inte var där. Det bekräftades av två före detta anställda och ägarens dotter.

Åklagare Johan Lindmark frågade tidigt om de åtalade kunde se något skäl till varför restaurangägaren skulle vilja peka ut dem. Det enda de kunde komma på var att ägaren ska ha varit missnöjd över att sophämtningen inte fungerat bra, på grund av att så många olika företag varit inblandade.

I sin slutplädering hävdade åklagaren att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta vittnesmålen. Han tyckte inte heller att de åtalades förklaring till varför de ska ha polisanmälts var rimliga. Åklagaren menade också att restaurangägaren blivit tvingad att betala mutor för att få sina sopor hämtade på rätt sätt. Problem med sophämtning gör att det börjar lukta och kan medföra problem med hälsovårdsmyndigheten.

Åklagaren yrkade på att sopgubbarna i första hand ska dömas för ocker och i andra hand för tagande av muta. Han hävdade också att det finns problem med mutor i sopbranschen och att tingsrätten därför ska överväga fängelse. Om inte, så i vart fall villkorlig dom och böter.

Försvarsadvokat Robin Söder framförde att vittnen inte kunnat identifiera vem som tagit mutorna vid fotokonfrontationen. Han tyckte inte heller att skadeståndsanspråket baserat på 2 000 kronor i månaden var rimligt, då restaurangägaren var något osäker på när den påstådda mutan höjts från 1 000 kronor till 2 000. Enligt försvaret ska förundersökningsprotokollet ha skickats till diverse renhållningsföretag i Stockholmstrakten, vilket har gjort att sopgubbarna inte kunnat få något nytt jobb. Söder tyckte att det skulle vägas in i rättens straffbedömning, om sopgubbarna skulle anses skyldiga.

Försvarsadvokat Peter Dahlqvist frågade om alla andra alternativa hypoteser blivit utredda och pekade på att restaurangägaren uppgett fel namn på hans klient. Advokaten sa också att om rätten väl kommer fram till att sopgubbarna tagit mutor bör den fundera på om det verkligen varit en ockersituation. Restaurangägaren hade inte hört av sig till Stockholm vatten och avfall förrän verksamheten börjat gå sämre och den påstådda kontantbetalningen blev en förlustaffär. Om båda parter tjänat på en uppgörelse rör det sig om svarta tjänster, olagligt, men ett annat brott än det rätten tar ställning till.

Dom meddelas fredag den 8 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare och fordon granskade

Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Transportarbetarens logga

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.