Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

På ena sidan av rättssalen satt den målsägande och åklagare Johan Lindmark. På andra sidan de två åtalade sopgubbarna tillsammans med advokaterna Robin Söder och Peter Dahlqvist.

Enligt restaurangägaren ska mutor ha betalats ut sedan 1990-talet, men själva åtalet rör den 1 juli 2012 till och med den 1 juli 2015. De åtalade sopgubbarna började köra i trakten i början av 2000-talet. Restaurangägaren ska ha fått problem med sophämtningen när han bestämt sig för att inte betala mer.

Tillställningen i Stockholms tingsrätt gick ganska fort på förmiddagen. Sopgubbarna nekade till anklagelserna.

Den ena har tidigare varit fackligt förtroendevald i Transport. Restaurangägaren kände igen honom och kunde hans namn eftersom de har en gemensam bekant. Sopgubbens försvarslinje handlade om att Stockholm vatten och avfall ska vilja göra sig av med obekväma sopgubbar, särskilt de som var ledande vid den vilda sopstrejken på Liselotte Lööf AB 2009. Dessutom menade han att många miljöföretag springer i soprummet, vem som är ansvarig för att det blivit stökigt där är oklart.

Den andra sopgubbens försvarare, Peter Dahlqvist, påpekade att restaurangägaren inte kunde identifiera hans klient vid en fotokonfrontation. Dessutom ska restaurangägaren ha använt fel namn när han talat om hans klient. Restaurangägaren kunde däremot identifiera sopgubben eftersom han brukade jobba i speciella arbetskläder. Den åtalade sopgubben medgav att han brukade ha detta.

Polisanmälan kom först från Stockholm vatten och avfall, därefter från restaurangägaren. Restaurangägaren var till en början misstänkt för mottagande av muta, men det lades ner.

Enligt restaurangägaren hämtade sopgubbarna pengar en gång i månaden. Antingen från restaurangägaren själv eller direkt från kassan, om han inte var där. Det bekräftades av två före detta anställda och ägarens dotter.

Åklagare Johan Lindmark frågade tidigt om de åtalade kunde se något skäl till varför restaurangägaren skulle vilja peka ut dem. Det enda de kunde komma på var att ägaren ska ha varit missnöjd över att sophämtningen inte fungerat bra, på grund av att så många olika företag varit inblandade.

I sin slutplädering hävdade åklagaren att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta vittnesmålen. Han tyckte inte heller att de åtalades förklaring till varför de ska ha polisanmälts var rimliga. Åklagaren menade också att restaurangägaren blivit tvingad att betala mutor för att få sina sopor hämtade på rätt sätt. Problem med sophämtning gör att det börjar lukta och kan medföra problem med hälsovårdsmyndigheten.

Åklagaren yrkade på att sopgubbarna i första hand ska dömas för ocker och i andra hand för tagande av muta. Han hävdade också att det finns problem med mutor i sopbranschen och att tingsrätten därför ska överväga fängelse. Om inte, så i vart fall villkorlig dom och böter.

Försvarsadvokat Robin Söder framförde att vittnen inte kunnat identifiera vem som tagit mutorna vid fotokonfrontationen. Han tyckte inte heller att skadeståndsanspråket baserat på 2 000 kronor i månaden var rimligt, då restaurangägaren var något osäker på när den påstådda mutan höjts från 1 000 kronor till 2 000. Enligt försvaret ska förundersökningsprotokollet ha skickats till diverse renhållningsföretag i Stockholmstrakten, vilket har gjort att sopgubbarna inte kunnat få något nytt jobb. Söder tyckte att det skulle vägas in i rättens straffbedömning, om sopgubbarna skulle anses skyldiga.

Försvarsadvokat Peter Dahlqvist frågade om alla andra alternativa hypoteser blivit utredda och pekade på att restaurangägaren uppgett fel namn på hans klient. Advokaten sa också att om rätten väl kommer fram till att sopgubbarna tagit mutor bör den fundera på om det verkligen varit en ockersituation. Restaurangägaren hade inte hört av sig till Stockholm vatten och avfall förrän verksamheten börjat gå sämre och den påstådda kontantbetalningen blev en förlustaffär. Om båda parter tjänat på en uppgörelse rör det sig om svarta tjänster, olagligt, men ett annat brott än det rätten tar ställning till.

Dom meddelas fredag den 8 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare och fordon granskade

Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Transportarbetarens logga

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.