Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

På ena sidan av rättssalen satt den målsägande och åklagare Johan Lindmark. På andra sidan de två åtalade sopgubbarna tillsammans med advokaterna Robin Söder och Peter Dahlqvist.

Enligt restaurangägaren ska mutor ha betalats ut sedan 1990-talet, men själva åtalet rör den 1 juli 2012 till och med den 1 juli 2015. De åtalade sopgubbarna började köra i trakten i början av 2000-talet. Restaurangägaren ska ha fått problem med sophämtningen när han bestämt sig för att inte betala mer.

Tillställningen i Stockholms tingsrätt gick ganska fort på förmiddagen. Sopgubbarna nekade till anklagelserna.

Den ena har tidigare varit fackligt förtroendevald i Transport. Restaurangägaren kände igen honom och kunde hans namn eftersom de har en gemensam bekant. Sopgubbens försvarslinje handlade om att Stockholm vatten och avfall ska vilja göra sig av med obekväma sopgubbar, särskilt de som var ledande vid den vilda sopstrejken på Liselotte Lööf AB 2009. Dessutom menade han att många miljöföretag springer i soprummet, vem som är ansvarig för att det blivit stökigt där är oklart.

Den andra sopgubbens försvarare, Peter Dahlqvist, påpekade att restaurangägaren inte kunde identifiera hans klient vid en fotokonfrontation. Dessutom ska restaurangägaren ha använt fel namn när han talat om hans klient. Restaurangägaren kunde däremot identifiera sopgubben eftersom han brukade jobba i speciella arbetskläder. Den åtalade sopgubben medgav att han brukade ha detta.

Polisanmälan kom först från Stockholm vatten och avfall, därefter från restaurangägaren. Restaurangägaren var till en början misstänkt för mottagande av muta, men det lades ner.

Enligt restaurangägaren hämtade sopgubbarna pengar en gång i månaden. Antingen från restaurangägaren själv eller direkt från kassan, om han inte var där. Det bekräftades av två före detta anställda och ägarens dotter.

Åklagare Johan Lindmark frågade tidigt om de åtalade kunde se något skäl till varför restaurangägaren skulle vilja peka ut dem. Det enda de kunde komma på var att ägaren ska ha varit missnöjd över att sophämtningen inte fungerat bra, på grund av att så många olika företag varit inblandade.

I sin slutplädering hävdade åklagaren att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta vittnesmålen. Han tyckte inte heller att de åtalades förklaring till varför de ska ha polisanmälts var rimliga. Åklagaren menade också att restaurangägaren blivit tvingad att betala mutor för att få sina sopor hämtade på rätt sätt. Problem med sophämtning gör att det börjar lukta och kan medföra problem med hälsovårdsmyndigheten.

Åklagaren yrkade på att sopgubbarna i första hand ska dömas för ocker och i andra hand för tagande av muta. Han hävdade också att det finns problem med mutor i sopbranschen och att tingsrätten därför ska överväga fängelse. Om inte, så i vart fall villkorlig dom och böter.

Försvarsadvokat Robin Söder framförde att vittnen inte kunnat identifiera vem som tagit mutorna vid fotokonfrontationen. Han tyckte inte heller att skadeståndsanspråket baserat på 2 000 kronor i månaden var rimligt, då restaurangägaren var något osäker på när den påstådda mutan höjts från 1 000 kronor till 2 000. Enligt försvaret ska förundersökningsprotokollet ha skickats till diverse renhållningsföretag i Stockholmstrakten, vilket har gjort att sopgubbarna inte kunnat få något nytt jobb. Söder tyckte att det skulle vägas in i rättens straffbedömning, om sopgubbarna skulle anses skyldiga.

Försvarsadvokat Peter Dahlqvist frågade om alla andra alternativa hypoteser blivit utredda och pekade på att restaurangägaren uppgett fel namn på hans klient. Advokaten sa också att om rätten väl kommer fram till att sopgubbarna tagit mutor bör den fundera på om det verkligen varit en ockersituation. Restaurangägaren hade inte hört av sig till Stockholm vatten och avfall förrän verksamheten börjat gå sämre och den påstådda kontantbetalningen blev en förlustaffär. Om båda parter tjänat på en uppgörelse rör det sig om svarta tjänster, olagligt, men ett annat brott än det rätten tar ställning till.

Dom meddelas fredag den 8 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Transportarbetarens logga

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Transportarbetarens logga

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.