Med Gävle som bas kan konstnären Issa Touma resa runt världen. Efter intervjun på konsthallen stod en filmfestival i New York närmast på programmet.
Close
Med Gävle som bas kan konstnären Issa Touma resa runt världen. Efter intervjun på konsthallen stod en filmfestival i New York närmast på programmet.
Close

Möt kvinnorna som lever vidare i krigets Aleppo

Kultur. Tänk dig att inbördeskriget bryter ut utanför ditt fönster. Tänk dig att 15 unga, välutbildade kvinnor söker skydd på ditt galleri. I båda situationerna tar Issa Touma fram sin kamera.

– Jag ville skicka ett meddelande till resten av världen, säger han.

Kriget är det som pågår i Syrien sedan sex år.

Issa Touma är filmaren, fotografen, konstnären som driver ett galleri i huvudstaden Aleppo. Som vinner internationella priser för sina filmer. Som samlar konstnärer och amatörer, unga och vuxna till konst-camper runt om i världen. Oavsett bakgrund, etnicitet och religion skapar de något tillsammans.

Issa Touma är också den första bildkonstnären som har fått en fristad i något land som ger tillfälligt skydd åt kulturarbetare. Han bor på hemlig adress i Gävle under två år. Kommunen står för lägenhet och uppehälle. Själv ställer han ut bilder och filmer i stadens konst-
hall.

– Jag tycker om Gävle. Här ser inte ut som i andra europeiska städer. Och jag känner mig välkommen när folk hälsar i snabbköpet.

Det första som möter besökaren i konsthallen är de unga kvinnorna från Aleppo.

Shahi, Hiba, Nour, Diana … De presenteras som juvelerare, FN-volontär, jurist, konststudentekonom, grafisk designer med mera. Bland 15 kvinnor finns sex olika religioner. Alla personer är utan ögon på fotografierna.

– Jag skyddar deras identitet. Samtidigt bryter jag mot fotografins lag att alltid ha blicken i fokus.

Resultatet blir oväntat starka möten med kvinnorna, som samtidigt representerar så många fler än sig själva. Issa Touma tog bilderna och skrev ner deras korta historier under en kraftig attack i april 2015. Alltsammans skickades som vykort ut från Aleppo.

– Det är viktigt att berätta inifrån kriget. Några av de här kvinnorna är så unga att de inte vet hur livet kan vara när det inte är krig. De klagar inte, men de undrar över sin framtid. De vet inte vad de ska göra.

Fotoutställningen heter Kvinnor vi ännu inte förlorat. Deras fortsatta liv går att följa på Facebook. Alla lever, men någon har blivit förgiftad när vattnet var förorenat. En annan berättar om sitt bröllop och att hon väntar sitt första barn.

Issa Touma drivs av att världen ska få veta. Men han tar inte ställning i inbördeskriget som förvandlat delar av hans hemstad till ruiner. Han återvänder i stället för att skildra vardagen som pågår.

– Jag är inte personligen hotad, säger han. Det går att återvända till Aleppo när jag vill, och då öppnar jag galleriet. Där samlas konstnärer och andra. Jag kan träffa människor som lever vidare, trots kriget.

Den vardagen visas också på utställningen i Gävle under den närmaste månaden. Filmen 9 dagar– från mitt fönster i Aleppo är 13 minuter lång och skildrar nio dramatiska dagar i september 2012.

Utanför Issa Toumas lägenhet utvecklas kriget. Den första dagen bygger några unga killar i t-tröjor barrikader – men snart skjuter tungt beväpnade soldater från syriska armén med automatvapen. Den nionde dagen väljer han att sluta filma från sitt fönster. Han konstaterar att ”det här kriget kommer att pågå länge”.

Stipendiet från Gävle ger Issa Touma arbetsro. Den utnyttjar han till möten, samtal, workshops och resor. Och nu senast gjorde han en ny film inifrån Aleppo, 16 minuter med människorna som försöker återerövra sin stad.

Han reser bara på inbjudan. Ofta till filmfestivaler, där hans 9-dagarfilm får priser. Andra gånger för att bjuda in till en konst-camp. Det senaste året har han landat i Singapore, Malaysia, USA och en rad städer i Europa och Mellanöstern.

– Jag har haft en art camp, då konststudenter och vanliga skolelever varje dag under två veckor jobbade tillsammans här i Gävle konstcentrum. Nu planerar vi för minst en till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Gatans röster – kör

Gatans röster sjunger för livet

Körsång. Starka viljor. Starka känslor. Starka karaktärer. När medlemmarna i kören Gatans röster, tar ton vibrerar lokalen av energi. Gamla låtar får helt ny innebörd.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Granskning: Anställningsstöd
Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.