Krönika

Moderata kommunister

Davids krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Förvånad och en smula förtvivlad undrade jag hur det i så fall blir med arbetsrätten som Moderaterna vill ”reformera” och marknadshyrorna man vill införa? Då dök det upp andra kommunister på nättråden som försvarade bekantingen. En hävdade till och med att många andra ”besvikna” kommunister tidigare röstat på Moderaterna. Kanske i förbittring över att sossarna inte genast velat införa ”proletariatets diktatur”?

Se där, en ny moderat väljargrupp!

Man kan nog säga att det här valet kommer att bli kverulanternas val. Beroende på politiskt läger vill partierna inte ha någon invandring. Inte någon miljövård genom sådant som minskat flygande och så vidare.

Det blir ett ickeval där folk känner sig kränkta eller missförstådda på det ena eller andra viset och proteströstar därefter.

Det parti som till stor del dominerar debatten är de ”kränkta” nationalisternas parti, Sverigedemokraterna. Jimmie Åkesson deklarerar själv att de är ”socialkonservativa”. Vad det betyder
i praktiken är väl inte helt klart. Men förmodligen att de står en bit till höger om Moderaterna. De röstar också oftast med Alliansen i riksdagen och mot sådant som att kräva kollektivavtal vid offentlig upphandling.

Utåt sett är invandringen deras huvudfråga. Men jag tror egentligen inte de bryr sig så mycket om ifall folk flyttar hit eller dit. Den lönedumpande delen av arbetskraftsinvandringen struntar de ju i. De använder mest frågan som en hävstång för att genomföra en stockkonservativ politik.

Politik är att vilja, sägs det. Men vilja vadå? Vem skulle köra
bussarna, baka pizzorna, jobba i vården och köra taxi om inte invandrarna fanns? Och alla har kommit hit någon gång. Ändå är den hetaste politiska frågan att inga nya får komma.

Det smärtar mig lite att säga det, men det parti som faktiskt verkar ha mest politik just nu är – Miljöpartiet. Trots att de är politiska idioter i frågor som friskolorna, är de på banan i andra. Som minskat flygande, jämlika lastbilsskatter, bidrag till solpaneler, elfordon och så vidare.

Med omsorgen om människornas värde, rättigheter och klimatet borde vänsterblocket ändå ha en god chans i valet. Inte kverulanterna och de ”kränktas” partier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 maj, 2018

    Jag förstår att kommunisten var besviken, han hade nog läst Karl Marxs Kapitalet. För att vara en kapitalist så måste man se till att arbetarna producerar ett mervärde, "vinst". Bygger man höghastighetståg så genereras ingen vinst och då faller kapitalismen, vilket gör att man måste överge Hegels dialektik och då kan man inte heller utropa proletatets diktatur. Glasklart sa Bill, klart som korvspadet sa Bull

Lästips:

David Ericsson

Mamma!

Davids krönika. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.