Krönika

Moderata kommunister

Davids krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Förvånad och en smula förtvivlad undrade jag hur det i så fall blir med arbetsrätten som Moderaterna vill ”reformera” och marknadshyrorna man vill införa? Då dök det upp andra kommunister på nättråden som försvarade bekantingen. En hävdade till och med att många andra ”besvikna” kommunister tidigare röstat på Moderaterna. Kanske i förbittring över att sossarna inte genast velat införa ”proletariatets diktatur”?

Se där, en ny moderat väljargrupp!

Man kan nog säga att det här valet kommer att bli kverulanternas val. Beroende på politiskt läger vill partierna inte ha någon invandring. Inte någon miljövård genom sådant som minskat flygande och så vidare.

Det blir ett ickeval där folk känner sig kränkta eller missförstådda på det ena eller andra viset och proteströstar därefter.

Det parti som till stor del dominerar debatten är de ”kränkta” nationalisternas parti, Sverigedemokraterna. Jimmie Åkesson deklarerar själv att de är ”socialkonservativa”. Vad det betyder
i praktiken är väl inte helt klart. Men förmodligen att de står en bit till höger om Moderaterna. De röstar också oftast med Alliansen i riksdagen och mot sådant som att kräva kollektivavtal vid offentlig upphandling.

Utåt sett är invandringen deras huvudfråga. Men jag tror egentligen inte de bryr sig så mycket om ifall folk flyttar hit eller dit. Den lönedumpande delen av arbetskraftsinvandringen struntar de ju i. De använder mest frågan som en hävstång för att genomföra en stockkonservativ politik.

Politik är att vilja, sägs det. Men vilja vadå? Vem skulle köra
bussarna, baka pizzorna, jobba i vården och köra taxi om inte invandrarna fanns? Och alla har kommit hit någon gång. Ändå är den hetaste politiska frågan att inga nya får komma.

Det smärtar mig lite att säga det, men det parti som faktiskt verkar ha mest politik just nu är – Miljöpartiet. Trots att de är politiska idioter i frågor som friskolorna, är de på banan i andra. Som minskat flygande, jämlika lastbilsskatter, bidrag till solpaneler, elfordon och så vidare.

Med omsorgen om människornas värde, rättigheter och klimatet borde vänsterblocket ändå ha en god chans i valet. Inte kverulanterna och de ”kränktas” partier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 maj, 2018

    Jag förstår att kommunisten var besviken, han hade nog läst Karl Marxs Kapitalet. För att vara en kapitalist så måste man se till att arbetarna producerar ett mervärde, "vinst". Bygger man höghastighetståg så genereras ingen vinst och då faller kapitalismen, vilket gör att man måste överge Hegels dialektik och då kan man inte heller utropa proletatets diktatur. Glasklart sa Bill, klart som korvspadet sa Bull

Lästips:

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Världens uslaste Europaväg

Davids krönika. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!