Krönika

Moderata kommunister

Davids krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Förvånad och en smula förtvivlad undrade jag hur det i så fall blir med arbetsrätten som Moderaterna vill ”reformera” och marknadshyrorna man vill införa? Då dök det upp andra kommunister på nättråden som försvarade bekantingen. En hävdade till och med att många andra ”besvikna” kommunister tidigare röstat på Moderaterna. Kanske i förbittring över att sossarna inte genast velat införa ”proletariatets diktatur”?

Se där, en ny moderat väljargrupp!

Man kan nog säga att det här valet kommer att bli kverulanternas val. Beroende på politiskt läger vill partierna inte ha någon invandring. Inte någon miljövård genom sådant som minskat flygande och så vidare.

Det blir ett ickeval där folk känner sig kränkta eller missförstådda på det ena eller andra viset och proteströstar därefter.

Det parti som till stor del dominerar debatten är de ”kränkta” nationalisternas parti, Sverigedemokraterna. Jimmie Åkesson deklarerar själv att de är ”socialkonservativa”. Vad det betyder
i praktiken är väl inte helt klart. Men förmodligen att de står en bit till höger om Moderaterna. De röstar också oftast med Alliansen i riksdagen och mot sådant som att kräva kollektivavtal vid offentlig upphandling.

Utåt sett är invandringen deras huvudfråga. Men jag tror egentligen inte de bryr sig så mycket om ifall folk flyttar hit eller dit. Den lönedumpande delen av arbetskraftsinvandringen struntar de ju i. De använder mest frågan som en hävstång för att genomföra en stockkonservativ politik.

Politik är att vilja, sägs det. Men vilja vadå? Vem skulle köra
bussarna, baka pizzorna, jobba i vården och köra taxi om inte invandrarna fanns? Och alla har kommit hit någon gång. Ändå är den hetaste politiska frågan att inga nya får komma.

Det smärtar mig lite att säga det, men det parti som faktiskt verkar ha mest politik just nu är – Miljöpartiet. Trots att de är politiska idioter i frågor som friskolorna, är de på banan i andra. Som minskat flygande, jämlika lastbilsskatter, bidrag till solpaneler, elfordon och så vidare.

Med omsorgen om människornas värde, rättigheter och klimatet borde vänsterblocket ändå ha en god chans i valet. Inte kverulanterna och de ”kränktas” partier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 maj, 2018

    Jag förstår att kommunisten var besviken, han hade nog läst Karl Marxs Kapitalet. För att vara en kapitalist så måste man se till att arbetarna producerar ett mervärde, "vinst". Bygger man höghastighetståg så genereras ingen vinst och då faller kapitalismen, vilket gör att man måste överge Hegels dialektik och då kan man inte heller utropa proletatets diktatur. Glasklart sa Bill, klart som korvspadet sa Bull

Lästips:

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.