Misstänkta falska F-skattare vid Boråsbygge

Fusk. Facken och Borås kommunala energibolag är överens om att det stora värme- och avloppsverket ska byggas av arbetare med schysta villkor. Transporterna ska skötas av chaufförer från seriösa åkerier. Ändå kallar riksdagspolitiker till presskonferens med rubriken: Missbruk av svenska modellen i Borås?

– Det ser ut som det används F-skattare som egentligen borde vara anställda på bygget, säger Ann-Christin Ahlberg (S) i riksdagens arbetsmarknadsutskott. När jag har besökt det jobbar arbetare axel mot axel med samma saker, och då håller man sig inte till arbetsmarknadens regler.

Hon tar därför med sig riksdagsledamöter från skatte- och justitieutskottet till byggarbetsplatsen nu på fredag. Misstanken är att det finns företag som går runt regelverken och inte betalar rätt löner och skatter.

Kraftvärme- och avloppsreningsverket i Sobacken är ett gigantiskt byggprojekt i Borås. Anläggningen ska vara klar om drygt två år. Budgeten (som ser ut att spricka) låg från början på 3,2 miljarder kronor, och just nu jobbar ungefär 200 personer på byggarbetsplatsen.

– Vår underentreprenör har lovat att gå vidare och undersöka det här med F-skattarna, säger Jonas Holmberg, kommunikationschef på kommunala Borås Energi Miljö (BEM).

Det handlar om underentreprenörer som har underentreprenörer som har underentreprenörer … och i slutänden nio F-skattare från Polen. Detta trots en avsiktsförklaring mellan BEM, Byggnads Väst och Transport i Borås som går ut på att svenska lagar, föreskrifter och kollektivavtal ska följas.

– Vi är jättepositiva till avsiktsförklaringen säger Sven Sawatzki, lokal ombudsman på Transport. Det ger oss och Byggnads en möjlighet att kolla att allt går rätt till – och reagera om vi märker att något inte går rätt till.

Transportarbetaren kan berätta hur konstruktionen ser ut på Sobackenbygget: BEM har anlitat franska Veolia som totalentreprenör. Veolia har i sin tur anlitat ett Hallandsföretag, som i sin tur har anlitat 13 underentreprenörer bara på byggsidan. Ett av dem administrerar nio polacker som presenteras som egenföretagare.

– Vi har misstankar om att just de F-skattarna ingår i ett kollektivjobb och därför borde anses som anställda, säger Jonas Holmberg på BEM.

Om detta är sant kan svenska skattemyndigheter ha en hel del att invända, både mot det företag som betalar de misstänkt falska egenföretagarna och mot de nio arbetarna. Arbetsgivaravgifter och skatter borde då betalas i Sverige.

– Vi väntar på återkoppling från Veolia, säger Jonas Holmberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).