Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.
Close
I Stockholm får färdtjänsten hård kritik från kunder, chaufförer och taxiåkare. Bilen och mannen på bild har ingen koppling till de intervjuade personerna i artiklarna.
Close

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

För en månad sedan berättade två synskadade färdtjänstkunder om försenade bilar, dålig service och beställda bilar som över huvud taget inte kommit. Fast förarna uppgivet i växeln att de kört fram till adressen (”Förarna får så lite betalt att de fuskar”).

Vi har sökt upp chaufförer på de två bolag – Taxi Kurir och Sverigetaxi – som i flera år skött färdtjänsten i Storstockholm.

Två av dem står utanför Arlandabanan vid centralstationen. Det är en lång kö av bilar och inga resenärer. Att ställa frågor om färdtjänsten och ersättningen till förarna är att som att öppna en dammlucka.

– Det har varit katastrof i flera år, och är det fortfarande. Ersättningen är jättedålig. Ju längre resan är desto sämre tjänar man, säger en förare som vill vara anonym.

Han har invandrarbakgrund, liksom alla andra chaufförer som den här onsdagsförmiddagen står i de två köerna som är reserverade för Taxi Kurir och Sverigetaxi. Två bolag som ingår i taxikoncernen Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen).

En kollega ansluter. Båda skakar på huvudet åt arbetsvillkoren. En normal arbetsvecka, berättar de, innebär oftast tio, elva timmars arbete per dag. I sex dagar. Mycket av tiden är väntan.

En av männen betonar att jobbet också har fördelar. Friheten. Och goda möjligheter att ta ledigt när det behövs.

Chaufförerna berättar att när de får upp körningar på datorn vet de inte vilken sorts resa beställningscentralen lagt ut. Först när de ”tackat ja” blir det klart att det kan handla om en färdtjänstkörning. Ett uppdrag som nästan alltid ger dålig förtjänst för en yrkesgrupp som regelmässigt kör på rakt ackord, så kallad procentlön.

– När man väl accepterat resan är det för sent att backa ur. Struntar man i den får åkaren en straffavgift på 600 kronor från Färdtjänsten. Avgiften dras sedan på förarens lön. Det gör att en del chaufförer som vill komma undan körningar ringer växeln och hittar på ursäkter. Som trafikhinder eller fel på bilen, säger en av männen.

De två synskadade personerna som Transportarbetaren träffat beskriver hur bilar inte kommit. Och när de ringt till beställningscentralen blir beskedet:
”Bilen var där, men inte du”.

En av förarna som Transportarbetaren träffar vid centralstationen säger:

– Jag vet att det finns oseriösa förare som medvetet ställer sig runt gathörnet eller bakom en parkerad bil. På det sättet upptäcker kunden inte bilen och efter fem minuter kan föraren sticka.

– Men jag gör inte så. Har jag väl accepterat körningen så tar jag den. Det handlar faktiskt om gamlingar, de har rätt till en bra service.

De två chaufförerna anser att priserna och ersättningen till förare och åkare skulle behöva höjas med åtminstone 40 procent, om färdtjänstuppdragen ska gå ihop.

De får medhåll av tre kolleger som valt att köa vid en annan av centralstationens taxifickor. Alla tre har kört taxi länge – i minst 15–20 år. De är luttrade. Och samtidigt kritiska. En man, Hamid, säger:

– Allt är statens fel! Hur kan staten acceptera att människor har våra arbetsvillkor? Landstinget måste tänka om och börja betala en rimlig ersättning för färdtjänsten.

En förare som ser ut att härstamma från Pakistan eller Indien fyller i:

– En färdtjänstresa till Södertälje ger runt 400 kronor i kassan. Om jag har en privatkund i bilen stannar taxametern på 800–900 kronor. Skillnaden är orimlig. Det borde vara samma betalning.

De tre förarna, alla män, påpekar att det råder stor överetablering i branschen. Staten borde återreglera taxi, säger en av dem och får medhåll av de andra.

– Det är sjukt som det blivit. Det ska finnas massor av taxibilar i trafik, men utrymmet vid taxistolparna räcker inte till.

Hur är det då med fusket; förekommer det att mindre nogräknade förare lurar färdtjänstkunder och gps-övervakare genom att ställa sig på rätt adress? Fast skymda.

– Nej, nej, säger föraren från Mellanöstern. Gps-systemet är väldigt exakt. Står man inte utanför rätt port syns det direkt.

– Men det händer ändå att kunder får vänta en eller två timmar. Det kan bero på trafikhinder eller annat. Jag har hämtat upp gamla människor som varit halvt ihjälfrusna.

Taxijobb innebär ofta långa arbetsveckor och osäker lön. Varför jobbar ni kvar?

– Vad ska vi göra? Alternativet är i bästa fall ett diskjobb på krogen. Ingen anställer en invandrare som fyllt 50 år, säger en grånad chaufför.

”Det låter som en skröna”

Färdtjänst. En kraftig partsinlaga. Det betyget sätter Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, på de kritiska vittnesmålen från två resenärer.

synskadade färdtjänstresenärerna Marie Bergström och Jens Eriksson
Enligt synskadade färdtjänstresenärerna Marie Bergström och Jens Eriksson kan beställda taxibilar ofta utebli helt. Foto: Jan Lindkvist

Jens Eriksson och Marie Bergström är synskadade och beskrev en vardag där beställda bilar aldrig kom och förare som var allt annat än hjälpsamma.

Kenneth Svärd, som jobbat många år inom färdtjänsten i Stockholm, är skeptisk:

– Vi utför ungefär 4,1 miljoner resor. Det är bara runt 10 000-20 000 resenärer som hör av sig till vår resegaranti med klagomål.

– Att fyra, fem bilar skulle utebli låter som en skröna. Någon i växeln borde i så fall ha reagerat. Historien är kanske förstärkt. Förarna bör alltid ringa till kunden när bilen är på väg. Har det gått till som kunderna berättar har förarna inte följt reglerna.

Transportarbetaren har pratat med flera personer – förare, åkare och andra färdtjänstkunder – som faktiskt uppger att det förekommer att chaufförer åker till rätt adress, men medvetet parkerar så att bilen ska bli svår att upptäcka.

Hur ser du på det?

– Jag har hört sådana rykten. Men för mig låter det som hål i huvudet. Om förare nu är besvikna på förtjänstbetalningen blir det inte bättre av att man hoppar över körningar. Det finns ett fåtal chaufförer som försöker plocka russinen ur kakan och det händer att vi stänger av förare som fuskar.

– Fast den stora majoriteten är seriösa. Med tanke på trafiksituationen i Stockholm tycker jag att färdtjänsten generellt fungerar riktigt, riktigt bra.

Kenneth Svärd tycker att pratet om dålig ersättning för färdtjänstkörningar är missvisande:

– Majoriteten av uppdragen sker mitt på dagen, när taxibolagen har få andra kunder. Färdtjänsten blir ett bra tillskott. Det har de stora taxibolagen insett och det är därför vi får attraktiva priser när vi upphandlar.

I april nästa år börjar nya avtal gälla. Precis som tidigare är Cabonline-företagen Taxi Kurir och Sverigetaxi de stora vinnarna. De kommer att stå för 90 procent av trafiken. Taxi Stockholm har gjort en inbrytning och får tio procent.

– Ersättningen till bolagen höjs, säger Svärd. Vi har tre olika prisnivåer och tre olika prisområden. Men i runda tal blir det en höjning på närmare 25 procent.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?