Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.
Close
I Stockholm får färdtjänsten hård kritik från kunder, chaufförer och taxiåkare. Bilen och mannen på bild har ingen koppling till de intervjuade personerna i artiklarna.
Close

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

För en månad sedan berättade två synskadade färdtjänstkunder om försenade bilar, dålig service och beställda bilar som över huvud taget inte kommit. Fast förarna uppgivet i växeln att de kört fram till adressen (”Förarna får så lite betalt att de fuskar”).

Vi har sökt upp chaufförer på de två bolag – Taxi Kurir och Sverigetaxi – som i flera år skött färdtjänsten i Storstockholm.

Två av dem står utanför Arlandabanan vid centralstationen. Det är en lång kö av bilar och inga resenärer. Att ställa frågor om färdtjänsten och ersättningen till förarna är att som att öppna en dammlucka.

– Det har varit katastrof i flera år, och är det fortfarande. Ersättningen är jättedålig. Ju längre resan är desto sämre tjänar man, säger en förare som vill vara anonym.

Han har invandrarbakgrund, liksom alla andra chaufförer som den här onsdagsförmiddagen står i de två köerna som är reserverade för Taxi Kurir och Sverigetaxi. Två bolag som ingår i taxikoncernen Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen).

En kollega ansluter. Båda skakar på huvudet åt arbetsvillkoren. En normal arbetsvecka, berättar de, innebär oftast tio, elva timmars arbete per dag. I sex dagar. Mycket av tiden är väntan.

En av männen betonar att jobbet också har fördelar. Friheten. Och goda möjligheter att ta ledigt när det behövs.

Chaufförerna berättar att när de får upp körningar på datorn vet de inte vilken sorts resa beställningscentralen lagt ut. Först när de ”tackat ja” blir det klart att det kan handla om en färdtjänstkörning. Ett uppdrag som nästan alltid ger dålig förtjänst för en yrkesgrupp som regelmässigt kör på rakt ackord, så kallad procentlön.

– När man väl accepterat resan är det för sent att backa ur. Struntar man i den får åkaren en straffavgift på 600 kronor från Färdtjänsten. Avgiften dras sedan på förarens lön. Det gör att en del chaufförer som vill komma undan körningar ringer växeln och hittar på ursäkter. Som trafikhinder eller fel på bilen, säger en av männen.

De två synskadade personerna som Transportarbetaren träffat beskriver hur bilar inte kommit. Och när de ringt till beställningscentralen blir beskedet:
”Bilen var där, men inte du”.

En av förarna som Transportarbetaren träffar vid centralstationen säger:

– Jag vet att det finns oseriösa förare som medvetet ställer sig runt gathörnet eller bakom en parkerad bil. På det sättet upptäcker kunden inte bilen och efter fem minuter kan föraren sticka.

– Men jag gör inte så. Har jag väl accepterat körningen så tar jag den. Det handlar faktiskt om gamlingar, de har rätt till en bra service.

De två chaufförerna anser att priserna och ersättningen till förare och åkare skulle behöva höjas med åtminstone 40 procent, om färdtjänstuppdragen ska gå ihop.

De får medhåll av tre kolleger som valt att köa vid en annan av centralstationens taxifickor. Alla tre har kört taxi länge – i minst 15–20 år. De är luttrade. Och samtidigt kritiska. En man, Hamid, säger:

– Allt är statens fel! Hur kan staten acceptera att människor har våra arbetsvillkor? Landstinget måste tänka om och börja betala en rimlig ersättning för färdtjänsten.

En förare som ser ut att härstamma från Pakistan eller Indien fyller i:

– En färdtjänstresa till Södertälje ger runt 400 kronor i kassan. Om jag har en privatkund i bilen stannar taxametern på 800–900 kronor. Skillnaden är orimlig. Det borde vara samma betalning.

De tre förarna, alla män, påpekar att det råder stor överetablering i branschen. Staten borde återreglera taxi, säger en av dem och får medhåll av de andra.

– Det är sjukt som det blivit. Det ska finnas massor av taxibilar i trafik, men utrymmet vid taxistolparna räcker inte till.

Hur är det då med fusket; förekommer det att mindre nogräknade förare lurar färdtjänstkunder och gps-övervakare genom att ställa sig på rätt adress? Fast skymda.

– Nej, nej, säger föraren från Mellanöstern. Gps-systemet är väldigt exakt. Står man inte utanför rätt port syns det direkt.

– Men det händer ändå att kunder får vänta en eller två timmar. Det kan bero på trafikhinder eller annat. Jag har hämtat upp gamla människor som varit halvt ihjälfrusna.

Taxijobb innebär ofta långa arbetsveckor och osäker lön. Varför jobbar ni kvar?

– Vad ska vi göra? Alternativet är i bästa fall ett diskjobb på krogen. Ingen anställer en invandrare som fyllt 50 år, säger en grånad chaufför.

”Det låter som en skröna”

Färdtjänst. En kraftig partsinlaga. Det betyget sätter Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, på de kritiska vittnesmålen från två resenärer.

synskadade färdtjänstresenärerna Marie Bergström och Jens Eriksson
Enligt synskadade färdtjänstresenärerna Marie Bergström och Jens Eriksson kan beställda taxibilar ofta utebli helt. Foto: Jan Lindkvist

Jens Eriksson och Marie Bergström är synskadade och beskrev en vardag där beställda bilar aldrig kom och förare som var allt annat än hjälpsamma.

Kenneth Svärd, som jobbat många år inom färdtjänsten i Stockholm, är skeptisk:

– Vi utför ungefär 4,1 miljoner resor. Det är bara runt 10 000-20 000 resenärer som hör av sig till vår resegaranti med klagomål.

– Att fyra, fem bilar skulle utebli låter som en skröna. Någon i växeln borde i så fall ha reagerat. Historien är kanske förstärkt. Förarna bör alltid ringa till kunden när bilen är på väg. Har det gått till som kunderna berättar har förarna inte följt reglerna.

Transportarbetaren har pratat med flera personer – förare, åkare och andra färdtjänstkunder – som faktiskt uppger att det förekommer att chaufförer åker till rätt adress, men medvetet parkerar så att bilen ska bli svår att upptäcka.

Hur ser du på det?

– Jag har hört sådana rykten. Men för mig låter det som hål i huvudet. Om förare nu är besvikna på förtjänstbetalningen blir det inte bättre av att man hoppar över körningar. Det finns ett fåtal chaufförer som försöker plocka russinen ur kakan och det händer att vi stänger av förare som fuskar.

– Fast den stora majoriteten är seriösa. Med tanke på trafiksituationen i Stockholm tycker jag att färdtjänsten generellt fungerar riktigt, riktigt bra.

Kenneth Svärd tycker att pratet om dålig ersättning för färdtjänstkörningar är missvisande:

– Majoriteten av uppdragen sker mitt på dagen, när taxibolagen har få andra kunder. Färdtjänsten blir ett bra tillskott. Det har de stora taxibolagen insett och det är därför vi får attraktiva priser när vi upphandlar.

I april nästa år börjar nya avtal gälla. Precis som tidigare är Cabonline-företagen Taxi Kurir och Sverigetaxi de stora vinnarna. De kommer att stå för 90 procent av trafiken. Taxi Stockholm har gjort en inbrytning och får tio procent.

– Ersättningen till bolagen höjs, säger Svärd. Vi har tre olika prisnivåer och tre olika prisområden. Men i runda tal blir det en höjning på närmare 25 procent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Kristoffer Nilsson

”Nu kan jag det här”

Mötet. Nattens hjälte har lämnat sin sista tidning. Kristoffer Nilsson blir illustratör och tecknare på heltid.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?