Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

– Det jäser rejält. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka våra löner med flera tusen kronor. Vi lyckades stoppa det. Nu snackar fler och fler om att visa stöd för sopgubbarna i Stockholm, säger en miljöarbetare som vill vara anonym.

För några år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i delar av Malmö. I våras vann man ännu en upphandling och företaget har nu hela staden.

Det nya området, ”Malmö 2”, tog Reno Norden över från företaget Suez. Vid entreprenadskiftet fick miljöarbetarna på Suez följa med över, fast bara med provanställningar.

En av de anställda vittnar nu om extrema arbetsdagar för den nya personalen:

– De jobbar massor av övertid. I fredags var den sista sopbilen inte inne förrän klockan åtta på kvällen. Och då rullar bilarna ut klockan 06 på morgonen. Arbetsdagar på 10-12 timmar är närmast regel.

– Killar vågar inte säga ifrån, de är ju bara provanställa. Så Reno Norden kan köra på. Men flera har sagt upp sig. De pallar inte. Reno Norden ondgör sig över all övertid, men de kör med färre bilar än Suez. Ekvationen går inte ihop.

Renhållarna i Malmö följer noga utvecklingen i Stockholm. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka lönerna även i Malmö, berättar en miljöarbetare:

– Vi svarade med att skicka ett brev till företaget, som alla anställda skrev under. Vi förklarade att vi skulle börja jobba strikt efter regelboken. Ja, ta en timmes lunch och följa alla arbetsmiljöregler. Som att dra alltid dra ett sopkärl i taget. Vi skulle även vägra jobba övertid.

– Det tog skruv direkt, företaget gjorde avbön. I Malmö kräver staden ett vite på 1 000 kronor för varje kärl som inte blir tömt. Hundratals kärl hade blivit lämnade varje dag. Det hade kostat Reno Norden enorma pengar.

I Malmö har de anställda inte samma löner och lönesystem som i Stockholm, men väl en förhöjd så kallad premiekompensation. Normalt är den fem kronor per timme enligt kollektivavtalet. Malmöpersonalen har 21 kronor per timme, alltså drygt 2 600 kronor extra i månaden.

Flera miljöarbetare uppger att fler och fler röster höjs för att börja följa regelboken ändå – som stöd till Stockholmsgubbarnas kamp.

– Vi har beting och går normalt hem när vi är klara. Men Reno Norden bryter konstant mot arbetsmiljölagen. Jobbar vi som man borde, och följer alla bestämmelser, kommer uppåt 25–30 procent av alla kärl bli otömda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Klas-Åke Lundh:
    12 juli, 2017

    Hej. Sopgubbarna är mina idoler och är värda varenda krona hälsar Farbror KÅL.

  2. Mats:
    12 juli, 2017

    Stämmer väl inte riktigt, först ville dom inte ta över någon personal sen när killarna på Reno förklarade att det inte skulle fungera med rent nya gubbar började dom anställa några av oss men vi fick inte köra våra gammla turer. Sen finns det ett A-lag och B-lag, b laget har 5kr mindre i premiekomp övertid dagligen ingen beordrad hjälp från a laget och provanställning.

  3. Svensson:
    12 juli, 2017

    I Kiev/Ukraina så är lönen 4.000:-/månad och då tjänar man bra jämfört med den omgivande landsbygden. Kiev ligger något närmare Stockholm än Bryssel så det är inte så långt borta.

    I Indien så tjänar en duktig arbetare som sköter verktygsmaskiner för mångmiljonbelopp dryga tusenlappen i månad. Ändå är han det "väldigt bra" där fattigdomsgränsen ligger på en inkomst under 4 (Fyra) kronorcper dag.

    I en globaliserad värld så är det dit vi är på väg. Företagar och politikereliten lever gott och vi andra slavar.

  4. Dag Leander:
    12 juli, 2017

    Systemfelet är att de som upphandlar entreprenader alltid gör det till lägsta pris, årtionde efter årtionde. Man kan inte rationalisera tjänsteföretag och pressa ner priset på samma sätt som man gör i tillverkningsindustrin. Till slut återstår bara att skära ner på personalen och/eller att sänka lönerna. På sjukhusen slås det larm om att det är smutsigt av samma anledning - systemfel. Det försöker vi ändra på och vi börjar faktiskt få gehör!

  5. Kenneth Tisell:
    12 juli, 2017

    Det är upphandlingenns baksida, lägsta pris avgör och det är alltid personalen som blir lidande av besparingarna som måste göras för att lönsamheten ska bibehållas

  6. Mike:
    12 juli, 2017

    Jag hoppas verkligen att förbundet går in och stödjer sina medlemmar.
    Utan att säga förmycket ,tycker jag att man inte gjort ett skit för att hjälpa sopgubbarna mot en arbetsgivare som bara försöker utnyttja människor.

  7. Jonas:
    12 juli, 2017

    Förstår inte riktigt det här. Avtalet säger "fredsplikt" och Tranport vill inte stödja strejken men tydligen kan arbetsgivaren under avtalstid sänka lön och öka arbetstid. Vad gör Transport, inget? Har full förståelse för gubbarna som tar striden. F.d medlem

  8. Kenneth Grampe:
    11 juli, 2017

    Bra om sympatiaktion från Malmö. Företag som Reno Norden måste bort.

  9. Janne:
    11 juli, 2017

    Tack för allt stöd!
    Flaggan högt uppe!

  10. Jocke:
    11 juli, 2017

    Tack Malmö men från och med imorgon så är vi inte mer kollegor för att Reno Norden har inga mer sopgubbar i Stockholm.

  11. Douglas Swärdh.:
    11 juli, 2017

    Har inte Reno Norden hållit på länge nog,kommunerna måste sätta ner foten och kräva att arbetsmiljölagen följs.

  12. Kenth-Inge Persson:
    11 juli, 2017

    Äntligen så får alla se att det inte bara är i Stockholm som detta företag missköter sig.
    Hur kan kommunerna beblanda sig med sådan här? Vad tycker Malmö Stad? Ska nu även malml borna få sop problem pga Renonordens arbetarfientliga personalpolitik. Finns nog bara ett ord att säga om detta företag SKANDALÖST

Lästips:

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?