Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

– Det jäser rejält. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka våra löner med flera tusen kronor. Vi lyckades stoppa det. Nu snackar fler och fler om att visa stöd för sopgubbarna i Stockholm, säger en miljöarbetare som vill vara anonym.

För några år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i delar av Malmö. I våras vann man ännu en upphandling och företaget har nu hela staden.

Det nya området, ”Malmö 2”, tog Reno Norden över från företaget Suez. Vid entreprenadskiftet fick miljöarbetarna på Suez följa med över, fast bara med provanställningar.

En av de anställda vittnar nu om extrema arbetsdagar för den nya personalen:

– De jobbar massor av övertid. I fredags var den sista sopbilen inte inne förrän klockan åtta på kvällen. Och då rullar bilarna ut klockan 06 på morgonen. Arbetsdagar på 10-12 timmar är närmast regel.

– Killar vågar inte säga ifrån, de är ju bara provanställa. Så Reno Norden kan köra på. Men flera har sagt upp sig. De pallar inte. Reno Norden ondgör sig över all övertid, men de kör med färre bilar än Suez. Ekvationen går inte ihop.

Renhållarna i Malmö följer noga utvecklingen i Stockholm. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka lönerna även i Malmö, berättar en miljöarbetare:

– Vi svarade med att skicka ett brev till företaget, som alla anställda skrev under. Vi förklarade att vi skulle börja jobba strikt efter regelboken. Ja, ta en timmes lunch och följa alla arbetsmiljöregler. Som att dra alltid dra ett sopkärl i taget. Vi skulle även vägra jobba övertid.

– Det tog skruv direkt, företaget gjorde avbön. I Malmö kräver staden ett vite på 1 000 kronor för varje kärl som inte blir tömt. Hundratals kärl hade blivit lämnade varje dag. Det hade kostat Reno Norden enorma pengar.

I Malmö har de anställda inte samma löner och lönesystem som i Stockholm, men väl en förhöjd så kallad premiekompensation. Normalt är den fem kronor per timme enligt kollektivavtalet. Malmöpersonalen har 21 kronor per timme, alltså drygt 2 600 kronor extra i månaden.

Flera miljöarbetare uppger att fler och fler röster höjs för att börja följa regelboken ändå – som stöd till Stockholmsgubbarnas kamp.

– Vi har beting och går normalt hem när vi är klara. Men Reno Norden bryter konstant mot arbetsmiljölagen. Jobbar vi som man borde, och följer alla bestämmelser, kommer uppåt 25–30 procent av alla kärl bli otömda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Klas-Åke Lundh:
    12 juli, 2017

    Hej. Sopgubbarna är mina idoler och är värda varenda krona hälsar Farbror KÅL.

  2. Mats:
    12 juli, 2017

    Stämmer väl inte riktigt, först ville dom inte ta över någon personal sen när killarna på Reno förklarade att det inte skulle fungera med rent nya gubbar började dom anställa några av oss men vi fick inte köra våra gammla turer. Sen finns det ett A-lag och B-lag, b laget har 5kr mindre i premiekomp övertid dagligen ingen beordrad hjälp från a laget och provanställning.

  3. Svensson:
    12 juli, 2017

    I Kiev/Ukraina så är lönen 4.000:-/månad och då tjänar man bra jämfört med den omgivande landsbygden. Kiev ligger något närmare Stockholm än Bryssel så det är inte så långt borta.

    I Indien så tjänar en duktig arbetare som sköter verktygsmaskiner för mångmiljonbelopp dryga tusenlappen i månad. Ändå är han det "väldigt bra" där fattigdomsgränsen ligger på en inkomst under 4 (Fyra) kronorcper dag.

    I en globaliserad värld så är det dit vi är på väg. Företagar och politikereliten lever gott och vi andra slavar.

  4. Dag Leander:
    12 juli, 2017

    Systemfelet är att de som upphandlar entreprenader alltid gör det till lägsta pris, årtionde efter årtionde. Man kan inte rationalisera tjänsteföretag och pressa ner priset på samma sätt som man gör i tillverkningsindustrin. Till slut återstår bara att skära ner på personalen och/eller att sänka lönerna. På sjukhusen slås det larm om att det är smutsigt av samma anledning - systemfel. Det försöker vi ändra på och vi börjar faktiskt få gehör!

  5. Kenneth Tisell:
    12 juli, 2017

    Det är upphandlingenns baksida, lägsta pris avgör och det är alltid personalen som blir lidande av besparingarna som måste göras för att lönsamheten ska bibehållas

  6. Mike:
    12 juli, 2017

    Jag hoppas verkligen att förbundet går in och stödjer sina medlemmar.
    Utan att säga förmycket ,tycker jag att man inte gjort ett skit för att hjälpa sopgubbarna mot en arbetsgivare som bara försöker utnyttja människor.

  7. Jonas:
    12 juli, 2017

    Förstår inte riktigt det här. Avtalet säger "fredsplikt" och Tranport vill inte stödja strejken men tydligen kan arbetsgivaren under avtalstid sänka lön och öka arbetstid. Vad gör Transport, inget? Har full förståelse för gubbarna som tar striden. F.d medlem

  8. Kenneth Grampe:
    11 juli, 2017

    Bra om sympatiaktion från Malmö. Företag som Reno Norden måste bort.

  9. Janne:
    11 juli, 2017

    Tack för allt stöd!
    Flaggan högt uppe!

  10. Jocke:
    11 juli, 2017

    Tack Malmö men från och med imorgon så är vi inte mer kollegor för att Reno Norden har inga mer sopgubbar i Stockholm.

  11. Douglas Swärdh.:
    11 juli, 2017

    Har inte Reno Norden hållit på länge nog,kommunerna måste sätta ner foten och kräva att arbetsmiljölagen följs.

  12. Kenth-Inge Persson:
    11 juli, 2017

    Äntligen så får alla se att det inte bara är i Stockholm som detta företag missköter sig.
    Hur kan kommunerna beblanda sig med sådan här? Vad tycker Malmö Stad? Ska nu även malml borna få sop problem pga Renonordens arbetarfientliga personalpolitik. Finns nog bara ett ord att säga om detta företag SKANDALÖST

Lästips:

Patrik Johansson

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.