Protestaktion för bättre villkor i taxibranschen. Allonias Sebhatu.
Close
I två och ett halvt år har Allonias Sebhatu slagits för bättre villkor i taxibranschen. Omkring 100 förare deltog i dagens protestaktion.
Close

Missnöjda taxiförare protesterade högljutt

I dag, torsdag, körde omkring 100 missnöjda taxichaufförer tutande i konvoj genom Stockholm. De kräver bättre villkor, framför allt vid färdtjänstkörningar. – Efter den senaste upphandlingen har förarna förlorat uppåt 3 000 kronor i månaden. Vi kräver kollektivavtal! dundrade förarnas talesman, Allonias Sebhatu.

Klockan tio i morse samlades chaufförerna utanför Taxi 020:s kontor i Sundbyberg.

Bolaget blev en vinnare i den senaste kommunala upphandlingen genom att dumpa det redan låga priset med ytterligare tio procent. Eftersom förarna kör på så kallad procentlön, det vill säga rakt ackord på inkörda pengar, innebär det nya färdtjänstavtalet en kraftig lönesänkning.

Allonias Sebhatu fick sparken från Taxi 020:s systerföretag, Taxi Kurir, hösten 2013. Han hade då försökt organisera chaufförerna. Han kör numera färdtjänstbuss för ett annat bolag, men har fortsatt kampen för bättre villkor i branschen.

Flera LO-förbund har utsett denna torsdag, den 17 mars, till kollektivavtalets dag. Allonias Sebhatu valde att kalla taxichaufförer till en egen protestaktion. Målet var att köra i konvoj med taxibilar till landstingshuset i centrala Stockholm och sedan vidare till Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor på Sveavägen. Båda bolagen ingår i taxikoncernen Cabonline, som tidigare hette Fågelviksgruppen.

Allonias Sebhatu var mer än nöjd när karavanen rullade igång:

– Jag hade hoppats på 50–60 bilar, men det är närmare 100! Det är fantastiskt. Fler och fler förare organiserar sig. Politikerna måste vakna nu.

Taxiförarna, som tutade friskt på vägen in mot Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Vid landstingshuset blev det trafikkaos och irriterad stämning när polisen försökte förmå förarna att parkera efter regelboken.

Allonias Sebhatu höll ett improviserat tal och försökte locka ut ansvariga politiker ur landstingshuset. Det misslyckades.

Ett tiotal journalister fanns på plats och intervjuade förare som gav en samstämmig bild av branschen. Det är mycket vanligt att chaufförerna jobbar sex dagar i veckan, 12–13 timmar per pass.

– Det blir arbetsveckor på nästan 80 timmar. Det är slaveri, sa en förare.

I en intervju för Aftonbladet tillbakavisade Taxi 020:s vd, Claes Löfvenberg, uppgifterna.

– Jag vet inte alls vad man menar med att man tjänar för lite. De har en normal lön på 20 000-25 000 kronor, hävdade Löfvenberg som undvek att nämna hur många timmar som krävs för att få ihop den summan.

Taxi-vd:n anförde också att det är ”jättefå” av Stockholms 6 900 taxichaufförer som deltagit i demonstrationen.

– Nästan alla taxiförare har invandrarbakgrund och de är rädda att förlora jobbet om de bråkar. Men många väljer nu att gå med i taxiklubben och i Transport, säger Allonias Sebhatu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.