Protestaktion för bättre villkor i taxibranschen. Allonias Sebhatu.
Close
I två och ett halvt år har Allonias Sebhatu slagits för bättre villkor i taxibranschen. Omkring 100 förare deltog i dagens protestaktion.
Close

Missnöjda taxiförare protesterade högljutt

I dag, torsdag, körde omkring 100 missnöjda taxichaufförer tutande i konvoj genom Stockholm. De kräver bättre villkor, framför allt vid färdtjänstkörningar. – Efter den senaste upphandlingen har förarna förlorat uppåt 3 000 kronor i månaden. Vi kräver kollektivavtal! dundrade förarnas talesman, Allonias Sebhatu.

Klockan tio i morse samlades chaufförerna utanför Taxi 020:s kontor i Sundbyberg.

Bolaget blev en vinnare i den senaste kommunala upphandlingen genom att dumpa det redan låga priset med ytterligare tio procent. Eftersom förarna kör på så kallad procentlön, det vill säga rakt ackord på inkörda pengar, innebär det nya färdtjänstavtalet en kraftig lönesänkning.

Allonias Sebhatu fick sparken från Taxi 020:s systerföretag, Taxi Kurir, hösten 2013. Han hade då försökt organisera chaufförerna. Han kör numera färdtjänstbuss för ett annat bolag, men har fortsatt kampen för bättre villkor i branschen.

Flera LO-förbund har utsett denna torsdag, den 17 mars, till kollektivavtalets dag. Allonias Sebhatu valde att kalla taxichaufförer till en egen protestaktion. Målet var att köra i konvoj med taxibilar till landstingshuset i centrala Stockholm och sedan vidare till Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor på Sveavägen. Båda bolagen ingår i taxikoncernen Cabonline, som tidigare hette Fågelviksgruppen.

Allonias Sebhatu var mer än nöjd när karavanen rullade igång:

– Jag hade hoppats på 50–60 bilar, men det är närmare 100! Det är fantastiskt. Fler och fler förare organiserar sig. Politikerna måste vakna nu.

Taxiförarna, som tutade friskt på vägen in mot Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Vid landstingshuset blev det trafikkaos och irriterad stämning när polisen försökte förmå förarna att parkera efter regelboken.

Allonias Sebhatu höll ett improviserat tal och försökte locka ut ansvariga politiker ur landstingshuset. Det misslyckades.

Ett tiotal journalister fanns på plats och intervjuade förare som gav en samstämmig bild av branschen. Det är mycket vanligt att chaufförerna jobbar sex dagar i veckan, 12–13 timmar per pass.

– Det blir arbetsveckor på nästan 80 timmar. Det är slaveri, sa en förare.

I en intervju för Aftonbladet tillbakavisade Taxi 020:s vd, Claes Löfvenberg, uppgifterna.

– Jag vet inte alls vad man menar med att man tjänar för lite. De har en normal lön på 20 000-25 000 kronor, hävdade Löfvenberg som undvek att nämna hur många timmar som krävs för att få ihop den summan.

Taxi-vd:n anförde också att det är ”jättefå” av Stockholms 6 900 taxichaufförer som deltagit i demonstrationen.

– Nästan alla taxiförare har invandrarbakgrund och de är rädda att förlora jobbet om de bråkar. Men många väljer nu att gå med i taxiklubben och i Transport, säger Allonias Sebhatu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.