Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.
Close
När Tomas Eneroth knackar dörr på kvällen stöter han på Hanna och Ebbe Mattsson, 89 och 90 år. Ebbe tycker att skillnaden mellan Socialdemokraterna och Moderaterna är för liten numera.
Close
Val 2018

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Jag åker runt i landet och berättar om allt bra vi gör, säger han.

Solen har vridit upp värmen på högsta volym. På den stora asfaltsplanen utanför Sandahls åkeri i Olofström dallrar luften av hetta. Promenaden från parkeringen några meter framför kontorsbyggnaden till entrén framkallar svettdroppar i pannan.

Micael Olsson, Tomas Eneroth, Sara Rudolfsson
Sandahls vd Micael Olsson ser på när Tomas Eneroth skämtar med kommunalråd Sara Rudolfsson (S), men ministern vill inte avslöja om Sydostlänken finns med i regeringens kommande järnvägssatsning.  Foto: Calle von Scheele

Lokalpress och vd:n Micael Olsson väntar på ministerbesöket.

– Jag hade tur som blev infrastrukturminister när vi har högkonjunktur, det finns pengar och vi kan göra en hel del, säger Tomas Eneroth strax efter att han anlänt med sitt följe från departementet och ett par lokala socialdemokrater.

Trots sommarvärmen bär han mörk kostym. I bakfickan har han dagens agenda: Han tänker övertyga branschfolket om att en socialdemokratisk regering är bäst för transportnäringen. Han har en lista över vad regeringen gjort på området.

Den upprepar han om och om igen.

Han säger att regeringen ska satsa 700 miljarder på infrastrukturinvesteringar de närmaste tio åren, vilket är 100 miljarder mer än vad allianspartierna vill satsa.

Han tar upp hur regelverket för brott mot cabotage och mot kör- och vilotiderna har skärpts för att komma åt oseriösa åkerier.

Han poängterar hur 400 poliser ska utbildas i kontroll av cabotage och att klampningen av fordon utökats till 36 timmar.

Och han ger den tidigare alliansregeringen flera kängor, som när bristerna i vägunderhållet diskuteras.

– Vi hade tidigare en regering som struntade i att investera i vägar och i synnerhet järnvägar. Den regeringen tyckte att det var viktigare att sänka skatterna, säger Tomas Eneroth.

Åkeriets vd Micael Olsson har hälsat ministern välkommen. Verksamheten är i full gång. Ingen av de fem dragbilarna eller 40 fjärrekipagen står parkerade på den stora asfaltsplanen.

När infrastrukturminister Tomas Eneroth vill veta vilka krav åkeriet har på honom och andra politiker skräder Micael Olsson inte orden.

– Vinterväghållningen är en katastrof. Om du har lika glashalt på ditt kontorsrum som det är på vissa vägar vintertid får du inte gå in i rummet. Våra chaufförer kör på det väglaget.

Ministern har tur denna dag. Samma morgon har ett pressmedelande skickats ut från näringsdepartementet, som gett Trafikverket uppdraget att skyndsamt utvärdera snöröjningen av vägar och järnvägar den gångna vintern.

Det berättar Eneroth om och lägger till regeringens beslut att alla tunga fordon, även utländska långtradare, måste köra med vinterdäck på alla hjul nästa vinter.

Men Micael Olsson är inte nöjd. Hur svårt kan det vara? Alla som håller ett öga på väderrapporterna vintetid vet när snö ska vräka ner.

– Jag har själv hållit på med snöröjning. Vi använde stora hjullastare för att hålla vägarna fria, berättar han.

Utanför fönstret har chauffören Jens Svensson kört fram sin lastbil. Han har med sig bildelar från Volvo i Olofström och ska leverera dem till hamnen i Karlshamn. Han tänker erbjuda Tomas Eneroth skjuts in till stan som är nästa stopp på ministerns turné.

Sällskapet på Sandahls åkeri rör sig ut till asfaltsplanen. De lokala journalisterna gör intervjuer i solskenet. Radio P4 Blekinge sänder direkt.

I solen står vd Micael Olsson. Förutom vinterväghållningen är bristen på rastplatser en avgörande fråga. Hur ska chaufförerna kunna hålla kör- och vilotider om de inte kan stanna? Men han tycker inte att ministern presenterat något svar som gjort honom riktigt nöjd.

– Nja, de jobbar med frågorna. Men det är valår. Ja, så är det.

Tomas Eneroth och Jens Svensson
Chaufför Jens Svensson har jobbat 17 år på åkeriet och trivs. Sandahls åkeri har Transports utmärkelse ”Schysta villkor”. När det är dags att åka måste Tomas Eneroth kliva ur hytten.  Foto: Calle von Scheele

En bit längre bort väntar Jens Svensson tålmodigt på sin passagerare. Jo, dåligt underhållna vägar känner han till. Han nickar åt asfalten utanför grindarna. Riksväg 15 är en av alla de vägsträckor som inte håller måttet.

– Mellan Lönsboda och Osby är vägen som smalast och egentligen inte kvalificerad för tung trafik, säger Jens Svensson.

Men när han en stund senare styr sitt tunga ekipage ut på riksväg 15 är passagerarplatsen tom. Säkerhetsreglerna för ministrar sätter stopp för en åktur. Tomas Eneroth och hans följe kör efter i vanliga personbilar mot ett torgmöte i Karlshamn.

Tomas Eneroth är inte långt hemifrån. Han växte upp i småländska Kosta, som ligger nio mil bort. Där i glasriket väcktes hans politiska engagemang. Kompisen Karl-Petter Thorwaldsson värvade honom till SSU.

De båda kamraterna jobbade både fackligt och politiskt tillsammans.
I ungdomen var de anställda på Autolivs dåvarande fabrik i Växjö. Tomas var huvudskyddsombud och Karl-Petter satt i klubbstyrelsen för IF Metall.

– Visst är det väldigt roligt att vi båda, från ett brukssamhälle med 800 invånare, nu sitter i Socialdemokraternas ledning. Han är LO-ordförande och jag infrastrukturminister.

På torget i Karlshamn vajar en röd vepa med Socialdemokraternas ros. Här får Tomas Eneroth nytta av sin talang att kunna ta folk. Han delar ut valinformation till förbipasserande och tar en pratstund med den som vill.

Jonas Brandt är en av dem som stannar upp och har ett långt samtal med Eneroth. Som arbetslös 59-åring har han svårt att få nytt jobb.

– Regeringen borde höja ersättningen för oss arbetslösa. Ministern sa att det gjorde regeringen för två år sedan, men det duger inte. Priserna går upp hela tiden. Nu har pensionärerna fått rätt mycket. Det tycker jag är rätt, men även vi arbetslösa behöver får det bättre.

Statsvetare har vittnat om att Tomas Eneroth har ett starkt förtroende i partiet, men har tackat nej till frågan om att bli partiledare. I medierna har han ofta beskrivits som en förhandlare med bra kontakter i andra partier. När det är dags för presskonferens om uppgörelser och rampljus överlåter han gärna den delen till kolleger, enligt dessa skriverier.

Tomas Eneroth
”Mina drivkrafter i politiken är lust och ilska”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.  Foto: Calle von Scheele

Tomas Eneroth har en halv dag kvar i Blekinge när han tar lunch på arbetarkommunens expedition ett stenkast från rådhuset vid torget.

I stadens kommunfullmäktige är Socialdemokraterna största parti. Liksom på många andra orter i landet har Sverigedemokraterna tagit plats i den beslutande församlingen

I Transport och i hela LO ökar stödet för Sverigedemokraterna (SD) bland medlemmarna. Var femte LO-medlem säger sig sympatisera med partiet.

Tomas Eneroth är orolig över hur medlemmar överger arbetarrörelsens värderingar. Han hävdar att SD är ett högerparti som vill ta armkrok med moderaterna.

– Sverigedemokraternas statsministerkandidat är inte Jimmy Åkesson utan moderatledaren Ulf Kristensson.

Bakom stödet för SD från transportarbetare finns antagligen missnöje över bristande trygghet, oro för pensionerna och en vardag med utländsk konkurrens och lönedumpning på vägarna. Tomas Eneroth funderar över hur det har kunnat bli så:

– Väldigt många tror att politik inte spelar någon roll. Det spelar ingen roll om jag röstar på Socialdemokraterna eller Moderaterna. Därför röstar jag på ett annat alternativ.

Hans säger också:

– Det missnöje som gror är en följd av att politiken inte klarat av att stärka tryggheten. Tvärtom har politiken ökat de regionala klyftorna, ökat klyftorna mellan den som har jobb och den som inte har jobb, ökat otryggheten på arbetsmarknaden.

– Men man är naiv om man som LO-medlem tror att ens liv blir bättre av partier som brutalt vill sänka skatterna och skära sönder våra trygghetssystem och därtill vill försämra anställningstryggheten. Det är ett av skälen till varför jag vill åka runt så mycket som möjligt i denna valrörelse.

Efter lunchen besöker ministern Netport science park, en modern uppfinnarverkstad i digital miljö där 32 företag samlats för att bland annat satsa på intelligenta transportsystem.

På kvällen är det dags för dörrknackning i bostadsområdet på Prästslätten strax utanför Karlshamns centrum.

Många dörrar förblir stängda när ministern ringer på, men när han träffar på Ebbe och Hanna Matsson blir han stående länge i dörröppningen. De är Karlshamns kommunalråd Per-Ola Mattssons gamla föräldrar och trogna socialdemokrater.

90-årige Ebbe är missnöjd över att skillnaderna mellan S och M är så liten. Annat var det förr när det var en avgrund mellan dem. Jag kallar fortfarande moderaterna för högern, förklarar Ebbe.

Då ringer ministerns pressekreterare Karin Boman Röding. Han måste till bilen för transport till flygplatsen. Tomas Eneroth avslutar samtalet under någon minut, utan att det skymtar fram ett uns av stress. När han tagit adjö av de två trogna väljarna och ytterdörren stängts slår han på högsta fart och tar trappan med ett par språng. Ordinarie flyg från Ronneby väntar inte ens på en minister med ansvar för transporterna i landet.

 

Fotnot: Läs även intervjun med Jessica Rosencrantz (M), ”Mer pengar till potthål”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.