Civil- och upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civil- och upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.
Close

Ministern hoppas på hårdare nypor

Nästa år kan vi förvänta oss mer ordning och reda i de offentliga upphandlingarna. Åtminstone är det vad ansvarig minister Ardalan Shekarabi tror. Får regeringen som den vill börjar en ny lag med krav på schystare villkor att gälla den 1 januari 2017.

Enligt lagförslaget måste en upphandlande myndighet kräva att leverantören betalar lön, ger semester och reglerar arbetstiden för sina anställda i nivå med kollektivavtalen. Och att onormalt låga anbud ska sållas bort.

Vem avgör vad som är ett onormalt anbud?

– Lagtexten kommer att ge en rättslig definition på det, säger upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.

Om ett företag betalar schysta löner och samtidigt har råd att ta tio kronor i timmen för vissa tjänster, vad är problemet med det?

– Ofta går den kalkylen inte ihop. Någonstans fuskar de. Har man kollektivavtal så har man kunskap om vilka kostnader som är förenliga med tjänsten i fråga. Om anbudet är kraftigt under den kostnaden och det inte finns en godtagbar förklaring till det, ja då vet vi ju att det finns brister.

Vem ska kontrollera att den nya lagen följs?

– Konkurrensverket har det generella tillsynsansvaret när det gäller upphandlingsfrågor. Andra anbudsgivare har möjlighet att överpröva till domstol.

– Vi har också ett ansvar att jobba med uppföljning. Upphandlingsmyndigheten, som bildades förra året, ska ge stöd både till leverantörer och till upphandlande myndigheter. Den tar även fram underlag och kriterier och jobbar med att utveckla krav och uppföljningsmetoder.

Saknas något i lagen?

– Möjlighet att ställa krav på övriga villkor, som tjänstepension och försäkringar. Nivåerna för dessa behöver också ligga i linje med svenska kollektivavtal.

Vad hoppas du att lagen ska leda till rent konkret?

– Målet är ju att den ska sätta stopp för social dumpning i offentliga upphandlingar. Ingen leverantör ska vinna på att ge dåliga villkor till sina anställda.

Och vad tror du?

– Jag är övertygad om att vi kommer att nå detta mål. Jag skulle säga att vi märker av effekterna av den nya lagen redan under 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.