Utbildning och utveckling av arbetsmiljön förblir Tyas grundpelare även i framtiden, säger nya vd:n Sigalit Slutbäck.
Close
Utbildning och utveckling av arbetsmiljön förblir Tyas grundpelare även i framtiden, säger nya vd:n Sigalit Slutbäck.
Close

”Miljöperspektivet blir stort i våra branscher”

Ny chef. För ett år sedan visste hon inte vad Tya var. I oktober tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef i yrkes- och arbetsmiljönämnden för transportbranschen.

1. Vad ser du som den stora framtidsfrågan för transportbranschen i Sverige?

– Vi står inför jättestora förändringar. Självkörande bilar är en av dem, som kan vara både ett hot och en möjlighet. Vi vet inte om det innebär fordon utan förare – eller om förarna finns kvar i hytten, men gör något annat.

– Den nya tekniken kan också utnyttjas för att skapa andra arbetstillfällen i branschen. Och det är vår sak att vidareutbilda folk till det nya.

2. Branschen skriker efter chaufförer både i dag och på några års sikt. Hur ska nya grupper lockas?

– Vi måste visa ungdomar och nyanlända vad vi har att erbjuda. Att transporterna är samhällets nav, att våra yrken är nödvändiga.

– Unga vill ha en sund arbetsmiljö. både fysiskt och psykosocialt, så det måste vi jobba med. Det är en utmaning, men vi i branschen behöver se till att den är inkluderande – både när det gäller kön, etnicitet och HBTQ. Tya har dragit i gång ett projekt om detta.

3. Känner du dig klämd mellan å ena sida facket och chaufförer och å andra sidan arbetsgivarorganisationer och åkare?

– Näe, inte ännu i alla fall. Här i Tya har de en gemensam agenda, och vårt uppdrag är att skapa den bästa lösningen.

– En sundare arbetsmiljö kan betyda olika för parterna … men det är egentligen samma sak ur olika perspektiv. Facket vill att arbetsmiljön ska fungera så att chaufförerna och andra transportarbetare håller fram till pensionen, och för företagen betyder dålig arbetsmiljö att de tappar medarbetare.

4. Det var åkeribranschen. Finns det andra framtidsfrågor?

– De flesta branscherna har en stor utmaning i att rekrytera. Gummi är en av dem. Där är den intensiva perioden när alla ska byta däck på en gång ett arbetsmiljöproblem som är kopplat till lagen om vinterdäck. Som jag ser det skulle en förändring av lagen behövas, så att däckbytarna får en mer human arbetsbelastning och bättre arbetsmiljö.

5. Vad är och gör Tya om tio år?

– Oj, en svår fråga. Vi måste ha ett öga mot omvärlden. Miljöperspektivet blir stort i alla våra branscher.

– Självklart kommer vi att hantera andra arbetsmiljöfrågor än i dag, annars skulle vi ha misslyckats. Men utbildning och utvecklingen av arbetsmiljön förblir våra grundpelare, och de hänger ihop.

6. Har du några nya utbildningar på gång?

– Vi utvecklar ett par kurser på däcksidan. Och när det gäller risken att välta ska vi digitalisera en utbildning för att fler ska kunna göra den.

7. Är skyddsombudens kris en fråga för Tya? Enligt en LO-rapport har Transports skyddsombud det tufft. Många hindras i sitt uppdrag, en hel del trakasseras och fem procent har utsatts för hot eller våld.

– Vårt stora bidrag är att utbilda skyddsombuden för att stärka deras roll. Vi uppmuntrar också företagen att skicka arbetsledare och skyddsombud tillsammans till våra pam-kurser (praktisk arbetsmiljöutbildning).

8. Till sist, hur blir en personalare och chefsutvecklare vd i Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd?

– Jag kommer från NCC, där jag var nära arbetsmiljöorganisationen. Det finns en yrkesnämnd även i byggsektorn, så jag var bekant med begreppet.

– Och det är otroligt läckert för mig som jobbat med HR-frågor att komma till ett ställe där personal och utbildning är själva kärnfrågan!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förarbristen allt värre

Chaufförer. Trots att tusentals lastbilsförare rekryterats till landets åkerier förra året blir bristen allt större. Bara i år behövs 3 650 lastbilsförare och 50 000 de närmaste tio åren, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.