Utbildning och utveckling av arbetsmiljön förblir Tyas grundpelare även i framtiden, säger nya vd:n Sigalit Slutbäck.
Close
Utbildning och utveckling av arbetsmiljön förblir Tyas grundpelare även i framtiden, säger nya vd:n Sigalit Slutbäck.
Close

”Miljöperspektivet blir stort i våra branscher”

Ny chef. För ett år sedan visste hon inte vad Tya var. I oktober tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef i yrkes- och arbetsmiljönämnden för transportbranschen.

1. Vad ser du som den stora framtidsfrågan för transportbranschen i Sverige?

– Vi står inför jättestora förändringar. Självkörande bilar är en av dem, som kan vara både ett hot och en möjlighet. Vi vet inte om det innebär fordon utan förare – eller om förarna finns kvar i hytten, men gör något annat.

– Den nya tekniken kan också utnyttjas för att skapa andra arbetstillfällen i branschen. Och det är vår sak att vidareutbilda folk till det nya.

2. Branschen skriker efter chaufförer både i dag och på några års sikt. Hur ska nya grupper lockas?

– Vi måste visa ungdomar och nyanlända vad vi har att erbjuda. Att transporterna är samhällets nav, att våra yrken är nödvändiga.

– Unga vill ha en sund arbetsmiljö. både fysiskt och psykosocialt, så det måste vi jobba med. Det är en utmaning, men vi i branschen behöver se till att den är inkluderande – både när det gäller kön, etnicitet och HBTQ. Tya har dragit i gång ett projekt om detta.

3. Känner du dig klämd mellan å ena sida facket och chaufförer och å andra sidan arbetsgivarorganisationer och åkare?

– Näe, inte ännu i alla fall. Här i Tya har de en gemensam agenda, och vårt uppdrag är att skapa den bästa lösningen.

– En sundare arbetsmiljö kan betyda olika för parterna … men det är egentligen samma sak ur olika perspektiv. Facket vill att arbetsmiljön ska fungera så att chaufförerna och andra transportarbetare håller fram till pensionen, och för företagen betyder dålig arbetsmiljö att de tappar medarbetare.

4. Det var åkeribranschen. Finns det andra framtidsfrågor?

– De flesta branscherna har en stor utmaning i att rekrytera. Gummi är en av dem. Där är den intensiva perioden när alla ska byta däck på en gång ett arbetsmiljöproblem som är kopplat till lagen om vinterdäck. Som jag ser det skulle en förändring av lagen behövas, så att däckbytarna får en mer human arbetsbelastning och bättre arbetsmiljö.

5. Vad är och gör Tya om tio år?

– Oj, en svår fråga. Vi måste ha ett öga mot omvärlden. Miljöperspektivet blir stort i alla våra branscher.

– Självklart kommer vi att hantera andra arbetsmiljöfrågor än i dag, annars skulle vi ha misslyckats. Men utbildning och utvecklingen av arbetsmiljön förblir våra grundpelare, och de hänger ihop.

6. Har du några nya utbildningar på gång?

– Vi utvecklar ett par kurser på däcksidan. Och när det gäller risken att välta ska vi digitalisera en utbildning för att fler ska kunna göra den.

7. Är skyddsombudens kris en fråga för Tya? Enligt en LO-rapport har Transports skyddsombud det tufft. Många hindras i sitt uppdrag, en hel del trakasseras och fem procent har utsatts för hot eller våld.

– Vårt stora bidrag är att utbilda skyddsombuden för att stärka deras roll. Vi uppmuntrar också företagen att skicka arbetsledare och skyddsombud tillsammans till våra pam-kurser (praktisk arbetsmiljöutbildning).

8. Till sist, hur blir en personalare och chefsutvecklare vd i Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd?

– Jag kommer från NCC, där jag var nära arbetsmiljöorganisationen. Det finns en yrkesnämnd även i byggsektorn, så jag var bekant med begreppet.

– Och det är otroligt läckert för mig som jobbat med HR-frågor att komma till ett ställe där personal och utbildning är själva kärnfrågan!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förarbristen allt värre

Chaufförer. Trots att tusentals lastbilsförare rekryterats till landets åkerier förra året blir bristen allt större. Bara i år behövs 3 650 lastbilsförare och 50 000 de närmaste tio åren, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.