Cirkeldiagram räddade pengar
Transportarbetaren granskar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Björn Nilcrants och Oliver Pobra.
Framgångsrika försäkringsinformatörer. Björn Nilcrants och Olivera Pobra tror att det lyckade informationsarbetet bygger på form och tvärfackligt samarbete.
Foto: Lilly Hallberg

Obefintlig. Så beskriver Olivera Pobra kunskapen om försäkringsskyddet.

– De som vet är de som blivit sjuka eller skadade, säger hon.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud och försäkringsansvarig på Transports Stockholmsavdelning. Förra året registrerade avdelningen försäkringssamtal som ledde till 549 ärenden till ett värde av 10 702 317 kronor, pengar som betalats ut till transportare. För hela förbundet handlar det om 93,5 miljoner som räddats hem – till arbetare som drabbats av sjukdom eller olyckor, till deras anhöriga eller till föräldralediga.

– Vi lovar aldrig någon pengar, men vi hjälper till och informerar om rätt väg att söka. Och inte ens ett nej betyder att det är hopplöst. Det går att söka igen, säger Olivera Pobra.

Projekt

Hon och Björn Nilcrants har arbetat i flera projekt där man dels informerat på arbetsplatser, dels ringt upp medlemmar. Båda upplever projektformen som positiv – de som blir kontaktade uppfattar dem ”som en av oss” med fast förankring på en arbetsplats. Hon med bakgrund i bevakningsbranschen, han som chaufför.

– De som hör av sig själva gör det ofta när de är i knipa, har fått det jättedåligt ekonomiskt när de varit sjuka länge, säger Olivera Pobra.

– Informationen finns ju på webben men nätet talar inte, vi kan svara på hur det fungerar på ett annat vis.

Försäkringsarbetet har en positiv bieffekt: Folk ser vad facket gör.

– Avtalsförsäkringarna gäller alla på arbetsplatser med kollektivavtal, ja. Men hade inte gällt någon alls om det inte vore för facket.

Var femte missade pengar

Mer än var femte långtidssjukskriven utnyttjade inte avtalssjukförsäkringen under åren 2012–2014. Det visar en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen. Siffrorna gäller för kommun- och landstingsanställda men det finns ingen anledning att tro att problemet är mindre inom andra sektorer på arbetsmarknaden, enligt författarna.

Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman, ser en stor risk att försäkringspengar fryser inne.

– Det är jätteviktigt att tala om. Bara hittills i år, till slutet av maj, har vi tack vare det uppsökande arbetet hämtat hem över 40 miljoner kronor, säger han.

– För den enskilde kan det handla om sexsiffriga belopp. Sjukförsäkringen AGS har ingen preskriptionstid, det går att söka ersättning för tid ända sedan avtalsförsäkringen infördes, på 1970-talet.

”Många har ingen aning”

De kollektivavtalade försäkringarna har fått allt större betydelse sedan 1990-talet.

– Men många har ingen aning om reglerna, säger Nermin Pudic, försäkringsinformatör för Transports avdelningar 9 (Örebro) och 6 (Värmland).

I jobbet som färdtjänstchaufför har han många kontakter med taxibranschen.

– Det är vanligt med invandrare som kör och ofta vet de inte vilka rättigheter kollektivavtalet ger – eller ens vad det är. Ofta när man börjar prata med dem på deras språk öppnar de sig, säger Nermin Pudic.

Han kom själv till Sverige från Bosnien för drygt 20 år sedan och talar förutom bosniska, serbiska och kroatiska även bulgariska. Nermin möter ofta personer som kan ha rätt till ersättning för arbetsskador. De kan ha råkat ut för en olycka, men också utsatts för hot och våld.

– Vi har inrättat en särskild jourtelefon för taxibranschen för att nå dem som drabbats, för att försöka reda ut vad som gäller. Det är inte lätt att veta för den enskilde, säger Nermin Pudic.

Anmäl alltid!

Även försäkringsbolaget Afa säger: Anmäl alltid.

– Mest oroande är de fall vi inte får in. Anmäl så prövar vi, hellre en gång för mycket än en gång för lite! säger Per Winberg, utbildningsledare på Afa försäkring.

Den största delen som betalas ut gäller AGS, avtalsgruppsjukförsäkringen. Av 117 000 nyanmälda AGS-ärenden 2018 kom 77 600 från arbetare inom LO:s och Kooperationens avtalsområden. Men de totala utbetalningarna minskar. Förklaringen är Försäkringskassans nya regler för den allmänna sjukförsäkringen som infördes 2008.

– Det finns en stark koppling mellan socialförsäkringen och AGS. Säger Försäkringskassan nej till sjukersättning så blir det ingen månadsersättning – vi ser fler och fler korta sjukdomsfall men allt färre beviljas sjukersättning, säger Per Winberg.

Hur lång handläggningstiden är varierar, ”mellan 15 minuter och ett par år”, enligt Per Winberg. Vid svåra, allvarliga olyckor, som kräver lång rehabilitering och omskolning, kan det i sällsynta fall ta upp till tio år eller längre.

– De allra flesta som kontaktar oss är i ett utsatt läge, något ofta tragiskt har hänt – föräldralediga undantagna – och det måste vi visa respekt för. Alla har rätt att få sitt ärende prövat.

Källa: Transport, LO, Inspektionen för socialförsäkringen: Rapport 2018:7 Försäkrad utan ersättning.

Tre fall

Timmerbilschaufför, Västernorrland:

Sjukskriven efter att ha huggit sig i handen då han klöv ved på fritiden. Kom i kontakt med försäkringsinformatören Johan Molin, från avdelning 32 i Östersund, som gjorde företagsbesök. Mannen sökte efter det ersättning från AGS-fonden hos Afa. Upptäckte en dag nu i våras att han fått in 86 000 kronor på sitt konto.

Avdelning 32, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde av 17 miljoner kronor.

 

Chaufför åkeri, Stockholm:

Sjukskriven i ett års tid efter fall i en trappa på arbetsplatsen, drabbad av frakturer på båda armbågarna och på handlederna, senare opererad. Slapp helt ekonomisk förlust tack vare beviljad ersättning från Afa, både från TFA- försäkringen vid arbetsskada och från AGS för ersättning upp till 100 procent av lönen, utöver Försäkringskassans sjukpenning. Dessutom ersättning från Folksam som Transportmedlem med sjuk- och efterlevandeförsäkringen som tillval.

Avdelning 5, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde av 10,7 miljoner kronor.

 

Taxichaufför, Örebro:

Man vars hustru avlidit, kände inte till att han hade livförsäkring hos Afa genom arbetsplatsens kollektivavtal. Fick ersättning som efterlevande och hjälp med begravningskostnader från TGL-fonden. Fick informationen från arbetskamraten, Transports försäkringsinformatör Nermin Pudic.

Avdelning 9, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde 2,7 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.