Yvonne Andersson-Sköld.
Close
Yvonne Andersson-Sköld, professor på VTI, ska forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.
Close

"Miljömålen kräver nya transportsätt"

Målmedveten. Kunskapen om vad som förändrar klimatet finns redan. VTI:s nya professor Yvonne Andersson-Sköld ska reda ut vad transportsektorn kan göra för att nå miljömålen.

Sverige har ambitiösa miljömål. Fram till 2050 ska utsläppen av växthusgaser i princip vara noll. För att nå dit krävs stora förändringar, inte minst inom transportsektorn. Yvonne Andersson-Sköld är ny professor i miljö och transporter på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI).

Hennes jobb är att öka kunskaperna hur framtidens transporter påverkar miljön. Förändringarna behöver nödvändigtvis inte innebära färre jobb för landets transportarbetare.

– Jag tror att det handlar om nya former och anpassning. Godstransporter kommer verkligen behövas i framtiden. Men de kommer säkert gå mer på tåg och i sjöfart. För persontransporter kan det till och med behövas mer personal. Jag tror att det blir färre privata bilar och mer både kommunala transporter och taxibilar, säger hon.

I forskarvärlden finns en enighet om var utsläppen kommer från, men vad som är det bästa alternativet för framtiden är inte lika självklart. Yvonne Andersson-Sköld kommer tillsammans med sina kollegor att forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.

Hon konstaterar att lastbilar och andra fordon aldrig har varit så miljövänliga som nu. Trots det minskar inte utsläppen, enligt siffror från Naturvårdsverket.

– Det beror på att vi transporterar oss människor och gods mycket mer än vi gjorde förut. Godstransporterna går att göra mer kompakta. Mer saker kan gå i containertrafik och så går det att köra gods i större lastbilar och i karavan, säger Yvonne Andersson-Sköld.

Du har tidigare forskat om jordskred och översvämningar. Kommer klimatförändringarna leda till att vägnätet drabbas?

– Ja, på sina ställen. Jag tänker på skredet i Småröd för elva år sedan, då hela E6:an flyttade på sig. I framtiden kan vi vänta oss mer nederbörd, ökade vattenflöden, liksom perioder med torka och mer erosion. Allt det ökar riskerna, och alla vägar är inte planerade för detta.

Är det för billigt med transporter i dag?

– Mitt personliga svar är ja. Att det är billigt hjälper oss inte att minska transporterna eller tänka efter vad vi håller på med. Där har vi kanske en konflikt. Vi ska komma fram till hur vi löser den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Många problem återstår”

Fokus: Framtiden. – Miljömålen kommer att bli oerhört svåra att uppnå. Kom ihåg att personbilar har en genomsnittlig livslängd på 17 år. Det är bara tolv år kvar till 2030.

Lastbilen fortsätter dominera

Fokus: Framtiden. Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030? – Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.

”Bränslebytet – en genialisk idé”

Fokus: Framtiden. Om bara tolv år ska vägtransporterna ha minskat sina klimatutsläpp med 70 procent. Hur ska det lösas? – Genom bränslebytet, en genialisk idé! säger Svante Axelsson.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.