Yvonne Andersson-Sköld.
Close
Yvonne Andersson-Sköld, professor på VTI, ska forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.
Close

"Miljömålen kräver nya transportsätt"

Målmedveten. Kunskapen om vad som förändrar klimatet finns redan. VTI:s nya professor Yvonne Andersson-Sköld ska reda ut vad transportsektorn kan göra för att nå miljömålen.

Sverige har ambitiösa miljömål. Fram till 2050 ska utsläppen av växthusgaser i princip vara noll. För att nå dit krävs stora förändringar, inte minst inom transportsektorn. Yvonne Andersson-Sköld är ny professor i miljö och transporter på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI).

Hennes jobb är att öka kunskaperna hur framtidens transporter påverkar miljön. Förändringarna behöver nödvändigtvis inte innebära färre jobb för landets transportarbetare.

– Jag tror att det handlar om nya former och anpassning. Godstransporter kommer verkligen behövas i framtiden. Men de kommer säkert gå mer på tåg och i sjöfart. För persontransporter kan det till och med behövas mer personal. Jag tror att det blir färre privata bilar och mer både kommunala transporter och taxibilar, säger hon.

I forskarvärlden finns en enighet om var utsläppen kommer från, men vad som är det bästa alternativet för framtiden är inte lika självklart. Yvonne Andersson-Sköld kommer tillsammans med sina kollegor att forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.

Hon konstaterar att lastbilar och andra fordon aldrig har varit så miljövänliga som nu. Trots det minskar inte utsläppen, enligt siffror från Naturvårdsverket.

– Det beror på att vi transporterar oss människor och gods mycket mer än vi gjorde förut. Godstransporterna går att göra mer kompakta. Mer saker kan gå i containertrafik och så går det att köra gods i större lastbilar och i karavan, säger Yvonne Andersson-Sköld.

Du har tidigare forskat om jordskred och översvämningar. Kommer klimatförändringarna leda till att vägnätet drabbas?

– Ja, på sina ställen. Jag tänker på skredet i Småröd för elva år sedan, då hela E6:an flyttade på sig. I framtiden kan vi vänta oss mer nederbörd, ökade vattenflöden, liksom perioder med torka och mer erosion. Allt det ökar riskerna, och alla vägar är inte planerade för detta.

Är det för billigt med transporter i dag?

– Mitt personliga svar är ja. Att det är billigt hjälper oss inte att minska transporterna eller tänka efter vad vi håller på med. Där har vi kanske en konflikt. Vi ska komma fram till hur vi löser den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Anna Arvidsson

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Transportarbetarens logga

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.