Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close
Suez är ett företag som infört tvåskift vid hämtning av hushållsavfall.
Close
Avtal 2020

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Transport är mitt uppe i förhandlingarna för förbundets största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare.

Klockan 13 på måndagen träffar facket samma motpart, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, för en första rond om villkoren för miljöarbetare som bemannar bland annat sopbilar och återvinningscentraler.

Till förhandlingsbordet har Transport med sig krav som till stor del är desamma som för det stora Transportavtalet.

Joakim Guttman säger:

– Vi kan inte göra så mycket åt lönen, där har industrin redan satt märket. Det vill säga löneökningar på 5,4 procent på 29 månader.

I stället kommer förbundet att lägga krut på arbetsmiljön och trygghetsfrågorna, förklarar Guttman.

På andra avtalsområden handlar det bland annat om att motverka så kallad hyvling av tjänster och missbruk av visstider och deltider. Hur ser det ut för renhållningsarbetarna?

– Än så länge har de varit ganska förskonade från sådant, men det gäller att stämma i bäcken. Ett problem som seglat upp är att arbetsgivarna vill utnyttja miljöarbetarna en större del av dygnet. Främst genom tvåskift.

– Och det är en utveckling vi inte gillar. Att hämta in hushållssopor på sena eftermiddagar och kvällar innebär mer lastbilstrafik när folk är i rörelse och barn är ute och leker. Det innebär förstås ökad risk för olyckor.

I början av november utväxlade parterna krav inför de kommande miljöförhandlingarna. Transport lämnade över förslag på en omarbetad arbetsmiljöbilaga, som innehåller bestämmelser om exempelvis företagshälsovård, arbetskläder och samverkan kring arbetsmiljö och säkerhet.

Just säkerheten är en fråga som aktualiseras på många håll inom miljöområdet. Joakim Guttman beskriver hur såväl chaufförer som anställda på återvinningscentraler ofta utsätts för hot:

– Det är sjukt hur en del människor beter sig. Vi har haft fall där bilister medvetet försökt köra på renhållare som stannat för att hämta avfall. På återvinningscentraler har det till och med förekommit vapenhot när besökare fått tillsägelser om hur och var avfallet ska kastas.

I dagsläget har parterna satt ut fyra förhandlingsdagar för miljöområdet. Det är 16–17 november. Och sedan 3–4 december.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.