Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

– Av arbetsmiljö- och säkerhetsskäl är det en dålig idé att hämta in hushållsavfall på kvällstid. Ingen miljöarbetare ska behöva leva med att ha backat över ett barn, säger Joakim Guttman, central ombudsman.

Kenneth Malmberg är huvudskyddsombud på Suez. ”Jag tror att vi kommer att få se mer av tvåskift inom renhållningen i Sverige.”
Kenneth Malmberg är huvudskyddsombud på Suez. ”Jag tror att vi kommer att få se mer av tvåskift inom renhållningen i Sverige.” Foto: Jan Lindkvist

Han får medhåll av Kenneth Malmberg, som kört sopor i 25 år. Malmberg är huvudskyddsombud på Suez i Malmö och ordförande i miljösektionen på Transports Malmöavdelning.

– Det är ytterst få av de anställda som vill hämta in avfall på kvällstid. Flera har valt att sluta sedan företaget drev igenom beslutet, säger han.

I april 2019 tog miljöföretaget Suez över delar av hushållshämtningen i Malmö och Burlövs kommuner. Anbudet var pressat och byggde på färre sopbilar än vad den tidigare entreprenören använt.

– Redan från start varnade vi för att det aldrig kommer att gå, säger Kenneth Malmberg.

Han är övertygad om att Suez räknade bort sig på anbudet. För att klara uppdraget började företaget leta lösningar.

Ett och ett halvt skift

En idé var att köra med ”ett och ett halvt” skift. En miljöarbetare skulle köra ut, jobba ensam i fyra timmar och sedan åka tillbaka och hämta en kollega. Duon skulle köra dubbelt fyra timmar innan det var dags för miljöarbetare ett att kliva av. Tvåan skulle sedan fortsätta själv i ytterligare fyra timmar. Totalt ett pass på tolv timmar.

Upplägget hade inneburit mängder av extrakörningar med sopbilen och skrotades innan det ens prövats. I stället rullade arbetet i gång – med ett skift och vanliga pass på åtta timmar.

– Det blev extremt pressat, säger Kenneth Malmberg. Alla anställda försökte verkligen, men det blev massor av övertid. Vissa kvällar körde folk till efter klockan 23.

Facket kopplades in och slog ner på övertidsberget. Suez la om schemat – till fyradagarsvecka med tio timmar långa pass. Extrafolk togs in, liksom extra bilar.

Med extra kostnader som följd.

Stötte på patrull

I början av 2020 lanserades nästa idé. Miljöarbetarna ska köra tvåskift i de villaområden som ingår i entreprenaden. Tanken var att första skiftet jobbar mellan klockan 05.30 och 15.00. Det andra börjar 14.30 och har arbetstid till klockan 22.00.

Fast upplägget stöter på patrull.

I Malmö har beställaren, det kommunala bolaget VA Syd, bestämt att renhållningsarbete i bostadsområden bara får pågå mellan klockan 06.30 och 19.00.

I det aktuella upphandlingsunderlaget finns dessutom en kravspecifikation. I den står uttryckligen att uppdraget inte får bedrivas som skiftarbete. Med tillägget ”att tidigare erfarenhet visat att detta inte fungerar”. I specifikationen sägs i och för sig att beställaren kan medge avsteg från regeln.

Den 20 april valde Suez att köra i gång med dubbla skift. Morgonskiftet rullar på ungefär som tidigare, enligt Kenneth Malmberg. Med den skillnaden att stressen ökat.

– Det gäller ju att miljöarbetarna hunnit med alla kärl, innan man lämnar över bilen. Jag har fått rapporter om att man inte alltid hunnit med. Eller hunnit ta rast.

Varannan vecka jobbar renhållarna kväll. Med arbetstid till klockan 22. Fast fortfarande gäller regeln om att kärltömningen ska upphöra klockan 19.

Kenneth Malmberg säger:

– Företaget har gått ut med att det är strikt förbjudet att lämna arbetsplatsen i förtid. De sista timmarna ska ägnas åt att åka och tömma på tippen, och åt bilvård. Suez i Malmö kommer att ha landets renaste sopbilar.

Ska snabba jobba mer?

I det nya konceptet ingår att miljöarbetare som blir klara tidigt ska sticka ut till andra distrikt och hjälpa kollegerna där.

– Kruxet, säger Kenneth Malmberg, är att människor jobbar i olika takt. Ska de som jagar på sedan jobba ett halvt distrikt till, för att täcka upp för dem som väljer ett lugnare tempo? Frågan är komplicerad.

Omdirigeringen av personal har också väckt frågor om övervakning och GDPR. Via kärlen, som är chippade, kan Suez i realtid se exakt var varje enskild sopbil finns. Kan den informationen användas för att kolla hur arbetet fortskrider och till att styra bilar till andra områden?

Transportarbetaren har pratat med ett par miljöarbetare som jobbat kväll. Ingen är nöjd. En man berättar att han precis har sagt upp sig.

– Jag sökte det här jobbet för att jobba dagtid, jag vill hinna träffa mina barn. Suez får nog räkna med ganska stor personalomsättning.

Enmansbetjänade bilar

Renhållarna påpekar också att Suez upplägg bygger helt på enmansbetjänade bilar – förutom under en inkörningsperiod. Flera anställda ser ökad belastning och ökad risk för incidenter. En fråga som ställs är hur ensamarbetet rimmar med Suez krav på att en person ska gå bredvid bilen, vid backning.

Tidigare har företaget också varit noga med att färdskrivarkort ska sitta i skrivaren, i körläge, trots att lagen inte kräver det. Nu gäller inte den instruktionen längre.

Kenneth Malmberg kör inte kväll, utan har en annan syssla.

– Jag tror att vi kommer att få se mer av tvåskift inom renhållningen i Sverige. Fast det är problematiskt. I villaområdena är det trångt och värre blir det när alla kommer hem med bilen. Och hur många vill ha sopbilar framför huset en försommarkväll?

Sten Carlsson är ombudsman på Malmöavdelningen och har förhandlat med Suez om tvåskiftet. Han frågar sig om Suez och VA Syd verkligen kan ändra spelregler som ställts upp vid en upphandling – reservationen till trots.

Sten Carlsson är själv gammal miljöarbetare:

– Sopbilar drar till sig barns intresse. Vid ett tillfälle var jag en hårsmån från att backa över en liten flicka. Lyckligtvis hade jag en backningskamera och upptäckte henne. Den händelsen bär jag fortfarande med mig.

– Suez har inte gjort en korrekt risk- och konsekvensanalys. Det är en sak vi slog ner på i förhandlingarna.

 

Beställaren försvarar tvåskiftet

Miljöarbetare. Upphandlaren VA Syd har godkänt skiftkörningen som Suez startade den 20 april. Enhetschef Lars-Fredrik Alingfeldt anser inte att det bryter mot kraven som ställdes i upphandlingen.

Varför gör VA Syd det här avsteget, när det klart framgår i anbudsunderlaget att skiftarbete inte fungerat?

– Till skillnad mot tidigare entreprenörer har Suez separerat villor och flerbostadshus. Vi säger ja till skift i villaområden till vidare, under förutsättning att det fungerar.

Facket och anställda anser att kvällskörning innebär ökad risk för olyckor och störningar för de boende. Hur ser VA Syd på det?

– Det är en sak för Suez att säkerställa, det ligger på deras bord. Tömningen får bara pågå till klockan 19.

Andra miljöföretag kan eventuellt ha tolkat upphandlingskraven som att skiftkörning inte var en möjlig lösning. Hur ser VA Syd på risken att bolag nu överklagar till domstol?

– Det får andra entreprenörer svara på. Vår uppfattning är att det finns en tydlig öppning för skift.

”Få ihop ekonomin”

Andrei Bjuvenhed är platschef på Suez i Malmö. Han håller med om att tvåskift är ovanligt vid inhämtning av hushållsavfall:

– Det är ett sätt för oss att få ihop körningarna, få ihop ekonomin.

När det gäller arbetsmiljön och säkerheten säger han:

– De aspekterna är otroligt viktiga. Ingen chaufför ska utsättas för ökad risk. På vintern är det mörkare och då aktualiseras frågan än mer. Samtidigt finns tung trafik i samhället och boende måste acceptera det.

Hur ser Suez på kritiken från anställda, som tog jobbet för att jobba dagtid?

– Alla är inte lyckliga. Men en stor del av personalen har inte sagt ifrån heller. Kvällspasset är varannan vecka och blir något kortare. Det innebär mindre belastning.

Enligt uppgift har flera miljöarbetare sagt upp sig. Räknar Suez med ökad personalomsättning?

– Vi vill inte tappa kompetens, men samtidigt sker förändringar i arbetslivet. De kommunala upphandlingarna är tuffa och innebär pressade anbud. Jag tror att vi kommer att få se tvåskift på fler ställen.

– Fast vi kommer att utvärdera skiftarbetet när det gått en tid. Hittar vi bättre upplägg är vi öppna för det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.