Metallare från Småland tar över transportfrågorna

Politik. Som en direkt följd av de grava fel som begåtts på Transportstyrelsen avgår två ministrar som båda arbetat med frågor som rör Transports medlemmar. Anna Johansson var infrastrukturminister, hon ersätts av Tomas Eneroth. Som civilminister ansvarade Anders Ygeman för polisen, men också för regelverket som rör väktare och ordningsvakter. Ygemans uppgifter tas över av justitieminister Morgan Johansson.

– Det är beklagligt att den här krisen seglat upp bara ett år före riksdagsvalet. Socialdemokraterna behöver fokusera på andra saker, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Tomas Eneroth, 50 år, tar alltså över frågorna som rör järnväg, sjöfart, flyg och vägtrafik. Han är ursprungligen metallare från Småland. Den politiska karriären i Socialdemokraterna har gått via lokalpolitiken och ungdomsrörelsen SSU till en riksdagsplats vid valet 1994.

Eneroth jobbade tidigt med utbildningsfrågor och blev statssekreterare på utbildningsdepartementet. 2008 utsågs han till partiets näringspolitiske talesman och efter valet 2014 blev han gruppledare för de socialdemokratiska riksdagsledamöterna. Han omnämndes också som tänkbar partiledare, efter Håkan Juholt.

Nu kliver Tomas Eneroth in i regeringen, som infrastrukturminister. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson säger:

– Jag förutsätter att han fortsätter driva Transports frågor och gärna lägger ännu mera kraft på cabotage-problemet och att få ordning på regelverken i EU. Vi vill exempelvis ha bort kombidirektivet som skapar en massa oreda när det gäller utländsk lastbilstrafik.

– När Anna Johansson tillträdde var hon öppen med att hon hade relativt lite erfarenhet av transportbranscherna. Under åren har vi haft ett bra samarbete med henne och vi ser fram mot att etablera det med Tomas Eneroth också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 augusti, 2017

    Beklagligt, jo man tackar. Låta utländsk ocertificerad personal hantera känsliga uppgifter som kan skada säkerheten i riket. Det här visar väl också vad myndigheter och regering går för. En generaldirektör som inte förstår att överträda regler kan vara brottsligt. Ygeman, Hultqvist och Löfven har säkerhetssammanträden men utan protokoll eller anteckningar, enligt utsago, och finns det material så lämnar man inte ut det. Att man vill mörka misstag eller pinsamma affärer är en sak men inte nog med att man sätter egna medborgares säkerhet på spel utan handlandet kan också påverka tredje land. Brist på kompetens börjar sätta sina spår. Fd Transportministern hävdade att Sverige hade det bästa vägnätet i hela Europa. Det skriver väl alla under på.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Davids krönika. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.