Metallare från Småland tar över transportfrågorna

Politik. Som en direkt följd av de grava fel som begåtts på Transportstyrelsen avgår två ministrar som båda arbetat med frågor som rör Transports medlemmar. Anna Johansson var infrastrukturminister, hon ersätts av Tomas Eneroth. Som civilminister ansvarade Anders Ygeman för polisen, men också för regelverket som rör väktare och ordningsvakter. Ygemans uppgifter tas över av justitieminister Morgan Johansson.

– Det är beklagligt att den här krisen seglat upp bara ett år före riksdagsvalet. Socialdemokraterna behöver fokusera på andra saker, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Tomas Eneroth, 50 år, tar alltså över frågorna som rör järnväg, sjöfart, flyg och vägtrafik. Han är ursprungligen metallare från Småland. Den politiska karriären i Socialdemokraterna har gått via lokalpolitiken och ungdomsrörelsen SSU till en riksdagsplats vid valet 1994.

Eneroth jobbade tidigt med utbildningsfrågor och blev statssekreterare på utbildningsdepartementet. 2008 utsågs han till partiets näringspolitiske talesman och efter valet 2014 blev han gruppledare för de socialdemokratiska riksdagsledamöterna. Han omnämndes också som tänkbar partiledare, efter Håkan Juholt.

Nu kliver Tomas Eneroth in i regeringen, som infrastrukturminister. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson säger:

– Jag förutsätter att han fortsätter driva Transports frågor och gärna lägger ännu mera kraft på cabotage-problemet och att få ordning på regelverken i EU. Vi vill exempelvis ha bort kombidirektivet som skapar en massa oreda när det gäller utländsk lastbilstrafik.

– När Anna Johansson tillträdde var hon öppen med att hon hade relativt lite erfarenhet av transportbranscherna. Under åren har vi haft ett bra samarbete med henne och vi ser fram mot att etablera det med Tomas Eneroth också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 augusti, 2017

    Beklagligt, jo man tackar. Låta utländsk ocertificerad personal hantera känsliga uppgifter som kan skada säkerheten i riket. Det här visar väl också vad myndigheter och regering går för. En generaldirektör som inte förstår att överträda regler kan vara brottsligt. Ygeman, Hultqvist och Löfven har säkerhetssammanträden men utan protokoll eller anteckningar, enligt utsago, och finns det material så lämnar man inte ut det. Att man vill mörka misstag eller pinsamma affärer är en sak men inte nog med att man sätter egna medborgares säkerhet på spel utan handlandet kan också påverka tredje land. Brist på kompetens börjar sätta sina spår. Fd Transportministern hävdade att Sverige hade det bästa vägnätet i hela Europa. Det skriver väl alla under på.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Utredning ska få fart på bygget av säkra rastplatser

Åkeri. Yrkeschaufförerna har klagat – år ut och år in. Nu tillsätter regeringen en utredning för att se över hur uppställningsplatserna kring landets större vägar kan förbättras.

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Val 2018. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.