Metallare från Småland tar över transportfrågorna

Politik. Som en direkt följd av de grava fel som begåtts på Transportstyrelsen avgår två ministrar som båda arbetat med frågor som rör Transports medlemmar. Anna Johansson var infrastrukturminister, hon ersätts av Tomas Eneroth. Som civilminister ansvarade Anders Ygeman för polisen, men också för regelverket som rör väktare och ordningsvakter. Ygemans uppgifter tas över av justitieminister Morgan Johansson.

– Det är beklagligt att den här krisen seglat upp bara ett år före riksdagsvalet. Socialdemokraterna behöver fokusera på andra saker, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Tomas Eneroth, 50 år, tar alltså över frågorna som rör järnväg, sjöfart, flyg och vägtrafik. Han är ursprungligen metallare från Småland. Den politiska karriären i Socialdemokraterna har gått via lokalpolitiken och ungdomsrörelsen SSU till en riksdagsplats vid valet 1994.

Eneroth jobbade tidigt med utbildningsfrågor och blev statssekreterare på utbildningsdepartementet. 2008 utsågs han till partiets näringspolitiske talesman och efter valet 2014 blev han gruppledare för de socialdemokratiska riksdagsledamöterna. Han omnämndes också som tänkbar partiledare, efter Håkan Juholt.

Nu kliver Tomas Eneroth in i regeringen, som infrastrukturminister. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson säger:

– Jag förutsätter att han fortsätter driva Transports frågor och gärna lägger ännu mera kraft på cabotage-problemet och att få ordning på regelverken i EU. Vi vill exempelvis ha bort kombidirektivet som skapar en massa oreda när det gäller utländsk lastbilstrafik.

– När Anna Johansson tillträdde var hon öppen med att hon hade relativt lite erfarenhet av transportbranscherna. Under åren har vi haft ett bra samarbete med henne och vi ser fram mot att etablera det med Tomas Eneroth också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 augusti, 2017

    Beklagligt, jo man tackar. Låta utländsk ocertificerad personal hantera känsliga uppgifter som kan skada säkerheten i riket. Det här visar väl också vad myndigheter och regering går för. En generaldirektör som inte förstår att överträda regler kan vara brottsligt. Ygeman, Hultqvist och Löfven har säkerhetssammanträden men utan protokoll eller anteckningar, enligt utsago, och finns det material så lämnar man inte ut det. Att man vill mörka misstag eller pinsamma affärer är en sak men inte nog med att man sätter egna medborgares säkerhet på spel utan handlandet kan också påverka tredje land. Brist på kompetens börjar sätta sina spår. Fd Transportministern hävdade att Sverige hade det bästa vägnätet i hela Europa. Det skriver väl alla under på.

Lästips:

Kejsaren ÄR naken

Davids krönika. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.