Per Ljungkvist har hunnit med att läsa en hel del. Men numera blir det bara Transportarbetaren och tidningen Trailer.
Close
Per Ljungkvist har hunnit med att läsa en hel del. Men numera blir det bara Transportarbetaren och tidningen Trailer.
Close

Meste transportaren gick med redan 1946

Månadens medlem. Per Ljungkvist är Transports meste medlem. I maj har han varit med i förbundet 70 år i sträck!

– Jag fick jobb som chaufför 1946. Betalningen var dålig. Mycket är sagt om Hasse Ericson, men han var en bra grabb. Han fick upp våra löner.
Per ”Pelle” Ljungkvist bor i en röd tegelvilla i Gnosjö, tillsammans med hustru Iris. Gnosjö, undrar jag. Finns det egentligen någon Gnosjö-anda?

– Ha, det är ett gäng företagare som håller ihop för att hålla lönerna nere för de anställda! Det är precis vad det handlar om.

Pelle fingrar på käppen. Benen är skröpliga, säger han trumpet. Men skallen i desto bättre trim, tänker jag.

Han plockat fram en plastmapp med gamla bilder. Där finns bussarna och lastbilen han började köra precis efter andra världskrigets slut. På flaket eller på busstaken fraktades allt från mölkspannar till styckegods och likkistor, som den lokala begravningsentreprenören skulle ha ut till byarna.

– Berätta om behåarna också! fnissar Iris och ställer ner kaffebrickan på bordet.

Det var inte så märkvärdigt, tycker Pelle. Det hände då och då att bygdens kvinnor beställt underkläder på postorder och när storleken blev fel fick chauffören agera bud till butiken.

Spontant hyllar han sin forna arbetsgivare, Sven Karlsson Trafik AB, som landets bästa. Det hindrade inte att Pelle tidigt engagerade sig i facket. Han satt i Halmstadsavdelningens styrelse och reste på kongresser. Där träffade han förbundsledningen med Alvar Åslund och Hans Ericson i spetsen.

– Vad de grabbarna gjorde för arbetarna kan ingen förneka. Efter dem har vi fått in en massa akademiker i facket. De har läst mycket, men kan ingenting.

– Det är mycket som blivit fel, summerar han. Speditörerna förstör och åkarna vågar inte säga ifrån. I dag går de unga inte med i facket, det gör mig förbannad. Det är fel att kollektivavtalen och arbetsmarknadsförsäkringarna ska gälla även dem som väljer att stå utanför.

En bit in intervjun kommer äldsta sonen Peter in i rummet. Han är lastbilschaufför och har precis parkerat utanför.

– Det är synd att du har problem med benen. Annars hade du garanterat jobbat som chaufför än i dag, säger Peter med värme i rösten.

Jo, nickar Per, 90 år:

– Jag körde tills jag fyllt 77. På slutet var det budbil. Utan gps. Det gick att hitta ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Månadens medlem. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.

Hallå där!

Martin Fransén

... ordförande i Förbundet Arbetarsolidaritet som ger sitt årliga pris Arbetare till arbetare till Stockholms sopgubbar.

Hallå där!
Göran Hallqvist

Göran Hallqvist

… som kanske räddade 50 personers liv när bussen han åkte med var nära att krascha in i en tankbil. Själv var han på väg hem till Gävle efter en kryssning till Åland.

Hallå där!
Gabriel Collin

Gabriel Collin

… som i våras tog studenten på årets transportskola, Vretagymnasiet i Östergötland.

Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Lastbilssystrar

Lastbilssystrar

Månadens medlem. Ann-Louise och Marie-Louise. Madsen och Karlsson. Systrar på samma åkeri, med äkta män på samma åkeri. Och flera barn som blivit lastbilsförare. Vad månde bli av de snart nio barnbarnen …

Dyslexi
Patrik Welle

Patrik låter sig inte hejdas av dyslexin

Dragkamp med orden. Kalle Anka-pocket räddade honom. Och mobilen är hans bästa vän i jobbet. Lastbilschauffören Patrik Welle låter inte dyslexin stoppa honom från att göra det han vill.

Hallå där!

Caroline Söderqvist

… som är på väg hemifrån Mjölby till yrkes-VM i Förenade Arabemiraten. Där ska hon försvara de svenska färgerna i grenen flygteknik.