Megafack lockar inte förbunden

Transports förslag om ett enda stort LO-fack gör ingen direkt succé bland de andra förbunden. I juni avgör LO-kongressen om idén ska utredas vidare.

Transportarbetaren har frågat ordförandena i de övriga 13 LO-förbunden hur de ställer sig till förslaget att gå ihop i ett gemensamt fack. Åtta säger blankt nej. I dag är de olika arbetarfacken samlade i LO, men är helt egna organisationer.

– Tankarna ligger långt utanför boxen, konstaterar Målarnas ordförande Mikael Johansson, den enda av förbundsordförandena som inte kan ge ett rakt svar på om idén är värd att utreda eller inte.

– Det sämsta man kan göra är att säga definitivt nej till nya tankar, säger han. Men den här är vi nog inte mogna att ta i än.

Transports argument är att ett stor-LO kan agera starkare, locka fler unga medlemmar och bygga upp en bättre ekonomi. Omkring sex, sju yrkessektioner skulle ta tillvara fackets specifika intressen
i de olika branscherna.

– Det kan vara en väg att få slut på tjafset som hotar att spräcka LO, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport, efter en avtalsrörelse där förbunden inte kunde enas om en gemensam linje.

LO:s styrelse, som består av de olika förbundens ordförande, har gemensamt svarat på motionen. Den klumpades ihop med flera andra som handlar om organisationsfrågor. Styrelsens förslag till kongressen är att tillsätta en utredning om LO:s framtida roll och uppdrag – men inte med siktet att gå ihop i ett megaförbund.

När ordförandena svarar på Transportarbetarens frågor framkommer ändå olika sätt att se på förslaget:

Omkring hälften av dem kan se tänkbara fördelar som kostnadseffektivitet och mera samarbete. Bland de omedelbara nackdelarna nämns att avståndet till medlemmarna riskerar att bli för långt och att yrkesfrågorna kan komma bort.

– Vi i GS-facket har gått igenom en rad sammanslagningar och jag vet att det finns en gräns för när medlemmarna identifierar sig med sitt fack, säger Per-Olof Sjöö.

Bara Fastighets ordförande Magnus Pettersson stöttar förslaget:

– Vi och Transport hade en liknande motion till LO-kongressen 2000. Vi ville ha en organisationsutredning med intentionen ett förbundslöst LO. Men det blev inte ens debatt om frågan den gången.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.