Megafack lockar inte förbunden

Transports förslag om ett enda stort LO-fack gör ingen direkt succé bland de andra förbunden. I juni avgör LO-kongressen om idén ska utredas vidare.

Transportarbetaren har frågat ordförandena i de övriga 13 LO-förbunden hur de ställer sig till förslaget att gå ihop i ett gemensamt fack. Åtta säger blankt nej. I dag är de olika arbetarfacken samlade i LO, men är helt egna organisationer.

– Tankarna ligger långt utanför boxen, konstaterar Målarnas ordförande Mikael Johansson, den enda av förbundsordförandena som inte kan ge ett rakt svar på om idén är värd att utreda eller inte.

– Det sämsta man kan göra är att säga definitivt nej till nya tankar, säger han. Men den här är vi nog inte mogna att ta i än.

Transports argument är att ett stor-LO kan agera starkare, locka fler unga medlemmar och bygga upp en bättre ekonomi. Omkring sex, sju yrkessektioner skulle ta tillvara fackets specifika intressen
i de olika branscherna.

– Det kan vara en väg att få slut på tjafset som hotar att spräcka LO, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport, efter en avtalsrörelse där förbunden inte kunde enas om en gemensam linje.

LO:s styrelse, som består av de olika förbundens ordförande, har gemensamt svarat på motionen. Den klumpades ihop med flera andra som handlar om organisationsfrågor. Styrelsens förslag till kongressen är att tillsätta en utredning om LO:s framtida roll och uppdrag – men inte med siktet att gå ihop i ett megaförbund.

När ordförandena svarar på Transportarbetarens frågor framkommer ändå olika sätt att se på förslaget:

Omkring hälften av dem kan se tänkbara fördelar som kostnadseffektivitet och mera samarbete. Bland de omedelbara nackdelarna nämns att avståndet till medlemmarna riskerar att bli för långt och att yrkesfrågorna kan komma bort.

– Vi i GS-facket har gått igenom en rad sammanslagningar och jag vet att det finns en gräns för när medlemmarna identifierar sig med sitt fack, säger Per-Olof Sjöö.

Bara Fastighets ordförande Magnus Pettersson stöttar förslaget:

– Vi och Transport hade en liknande motion till LO-kongressen 2000. Vi ville ha en organisationsutredning med intentionen ett förbundslöst LO. Men det blev inte ens debatt om frågan den gången.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.