Debatt

Med Uber är gammeltaxi lika ute som ett kassettband

Debatt. Det händer allt oftare. Oavsett om jag befinner mig i Sverige eller i utlandet ställer mina yngre vänner samma fråga: ”Ska vi åka buss eller ta en Uber?” För dem existerar ”taxi” inte längre som ett tänkbart alternativ. Gammaltaxi har helt enkelt blivit lika uråldrigt som kassettband och skrivmaskiner.

För dig som har missat det är Uber en taxiapp som finns i hela världen. Oavsett om du är i Malmö, Minsk eller Montevideo kan du använda samma app för att boka en resa.

Med Uber i mobilen slipper du långa telefonköer och service på obegriplig engelska – och du behöver aldrig irra runt i jakten på en ledig bil. I stället använder du den svenskspråkiga appen, som tack vare gps-funktionen både ser var du och närmaste bil finns.

Redan innan du bokar får du veta hur lång väntetiden blir, när du beräknas vara framme och det ungefärliga priset.

Du behöver inte heller vara rädd att bli lurad. Eftersom betalningen sker direkt i appen får du aldrig falska pengar eller för lite växel tillbaka.

Skulle du känna dig missnöjd kan du kontakta Uber i efterhand. Din resväg loggas, så det går att se om föraren har kört en onödig omväg.

När jag frågar mina vänner varför de väljer Uber är priset sällan viktigast. Det handlar i stället om just
enkelheten. Efter att ha åkt Uber några gånger är det svårt att gå tillbaka till vanlig taxi – på samma sätt som den som lyssnar på Spotify knappast lockas av ett kassettband.

Tekniken har helt enkelt gjort gammaltaxi omodern, och det här märkte jag tydligt senast jag var i London.

Londons taxichaufförer är världsberömda för sin höga utbildning och sin förmåga att hitta precis överallt. Det är förstås otroligt imponerande – men deras kunskap blev totalt överflödig när gps-navigeringen slog igenom. Numera hittar varenda Uber-förare minsta Londongata tack vare kartfunktionen.

Jag säger inte att Uber skulle sakna problem. Att många förare fuskar med skatten är skandal och här måste politikerna skapa effektiva kontrollsystem. På samma sätt finns det en rad andra saker som måste lösas när det gäller förarnas lön och trygghet. Här står världens länder inför stora juridiska utmaningar.

Men idén att kunna boka och betala via en app som fungerar världen över är genial, och det är obegripligt att världens taxiföretag inte inser att de måste erbjuda ett alternativ som är lika bra.

Om de etablerade taxiföretagen vågade samarbeta kunde de förstås ta fram en lika bra tjänst som Uber. Visst har flera av de svenska taxibolagen utmärkta appar, men vad hjälper det när appen inte fungerar i grannstaden? På samma sätt finns det några separata bokningsappar, men eftersom de bara fungerar i Sverige får de svårt att matcha Uber som finns i över 80 länder.

Vi kan dessutom räkna med att vårt sätt att resa snart vänds helt upp och ned. De självkörande bilarna ligger inte långt bort, och förarlösa taxibilar lär bli det första vi får se på gatorna. Uber testar redan detta tillsammans med både Ford och Volvo, och nya projekt väntar.

Taxibranschen står med andra ord inför enorma utmaningar. Och mina vänner lär med andra ord snart få formulera helt nya frågor när vi ska ut och resa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Steffan:
    11 januari, 2019

    Vi ska aldrig glömma att det inte bara Uber förare som fuskar med skatten & taxametern.
    Det gör även stora taxibolag så som Taxi Stockholm chaufförer , Sverige taxi och Göteborg Taxi.

    Har åkt endel taxi och dem värsta är traditionella taxibolag.

  2. Örjan Torpe:
    27 juli, 2017

    En teknikoptimist har uttalat sig. Taxi består inte enbart med att köra gäster till och från krogen. Gammeltaxi har också appar. När det gäller självkörande bilar för taxis del så kan man ställa sig frågan, vem kommer när snöstormen viner tågen är inställda pga väderförhållandet. Eftersom jag kör Volvo så skulle jag aldrig sätta mig i en självkörande bil, speciellt inte Volvo. Systemen kommer aldrig att palla för vårt klimat. Drömma går ju, tänk så roligt datahackarna skall ha när de programmerar in att bilen skall ta närmsta vägen genom köpcentret.

  3. Rolf Dahlborn:
    10 juli, 2017

    Sicket snick snack!

    Enkom för särintressen som vi inte vet micke om och särintressen som bara stöter sig med legitima myndigheter.

    Vi på Taxi Stockholm har allt det där Uber kom med.
    Vi har en app, vi har en GPS där kunden kan se var hans bil befinner sig och v har möjlighet att betala i appen.

    Uber tillkom när man inte hade den insikten över att förstå att limousin med beställning av hyrverks verksamhet och taxi inte riktigt är samma sak.

    Uber lanserade en it applikation, men har inte riktigt velat förstå konsekvenserna av villkoren för person respektive godsbefordran och alla därmed förenade föreskrifter inklusive åtaganden med försäkringar och kundrelaterad ordning på marknaden.

    Vi har fixat allt det Uber ville erbjuda utan att differentiera glidande taxor.

    Vi kan även erbjuda den som vill ha en Premium Bil och Premium förare likt Limousin Service denna tjänst.

    Bäste Martin Appel jag skulle vilja be dig läsa på Yrkes och Arbetsmarknads lagar, innan du basunerar ut dina marknadsliberala konsument paragrafer.

    Med Vänlig Hälsning
    Dahlbarnet

  4. Per Olof Lundin Ockelbo:
    27 juni, 2017

    De som inte har app då ?? Vi lever och finns vi också! Än har Ni
    inte tagit livet av oss !!!

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.