Debatt

Med Uber är gammeltaxi lika ute som ett kassettband

Debatt. Det händer allt oftare. Oavsett om jag befinner mig i Sverige eller i utlandet ställer mina yngre vänner samma fråga: ”Ska vi åka buss eller ta en Uber?” För dem existerar ”taxi” inte längre som ett tänkbart alternativ. Gammaltaxi har helt enkelt blivit lika uråldrigt som kassettband och skrivmaskiner.

För dig som har missat det är Uber en taxiapp som finns i hela världen. Oavsett om du är i Malmö, Minsk eller Montevideo kan du använda samma app för att boka en resa.

Med Uber i mobilen slipper du långa telefonköer och service på obegriplig engelska – och du behöver aldrig irra runt i jakten på en ledig bil. I stället använder du den svenskspråkiga appen, som tack vare gps-funktionen både ser var du och närmaste bil finns.

Redan innan du bokar får du veta hur lång väntetiden blir, när du beräknas vara framme och det ungefärliga priset.

Du behöver inte heller vara rädd att bli lurad. Eftersom betalningen sker direkt i appen får du aldrig falska pengar eller för lite växel tillbaka.

Skulle du känna dig missnöjd kan du kontakta Uber i efterhand. Din resväg loggas, så det går att se om föraren har kört en onödig omväg.

När jag frågar mina vänner varför de väljer Uber är priset sällan viktigast. Det handlar i stället om just
enkelheten. Efter att ha åkt Uber några gånger är det svårt att gå tillbaka till vanlig taxi – på samma sätt som den som lyssnar på Spotify knappast lockas av ett kassettband.

Tekniken har helt enkelt gjort gammaltaxi omodern, och det här märkte jag tydligt senast jag var i London.

Londons taxichaufförer är världsberömda för sin höga utbildning och sin förmåga att hitta precis överallt. Det är förstås otroligt imponerande – men deras kunskap blev totalt överflödig när gps-navigeringen slog igenom. Numera hittar varenda Uber-förare minsta Londongata tack vare kartfunktionen.

Jag säger inte att Uber skulle sakna problem. Att många förare fuskar med skatten är skandal och här måste politikerna skapa effektiva kontrollsystem. På samma sätt finns det en rad andra saker som måste lösas när det gäller förarnas lön och trygghet. Här står världens länder inför stora juridiska utmaningar.

Men idén att kunna boka och betala via en app som fungerar världen över är genial, och det är obegripligt att världens taxiföretag inte inser att de måste erbjuda ett alternativ som är lika bra.

Om de etablerade taxiföretagen vågade samarbeta kunde de förstås ta fram en lika bra tjänst som Uber. Visst har flera av de svenska taxibolagen utmärkta appar, men vad hjälper det när appen inte fungerar i grannstaden? På samma sätt finns det några separata bokningsappar, men eftersom de bara fungerar i Sverige får de svårt att matcha Uber som finns i över 80 länder.

Vi kan dessutom räkna med att vårt sätt att resa snart vänds helt upp och ned. De självkörande bilarna ligger inte långt bort, och förarlösa taxibilar lär bli det första vi får se på gatorna. Uber testar redan detta tillsammans med både Ford och Volvo, och nya projekt väntar.

Taxibranschen står med andra ord inför enorma utmaningar. Och mina vänner lär med andra ord snart få formulera helt nya frågor när vi ska ut och resa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Steffan:
    11 januari, 2019

    Vi ska aldrig glömma att det inte bara Uber förare som fuskar med skatten & taxametern.
    Det gör även stora taxibolag så som Taxi Stockholm chaufförer , Sverige taxi och Göteborg Taxi.

    Har åkt endel taxi och dem värsta är traditionella taxibolag.

  2. Örjan Torpe:
    27 juli, 2017

    En teknikoptimist har uttalat sig. Taxi består inte enbart med att köra gäster till och från krogen. Gammeltaxi har också appar. När det gäller självkörande bilar för taxis del så kan man ställa sig frågan, vem kommer när snöstormen viner tågen är inställda pga väderförhållandet. Eftersom jag kör Volvo så skulle jag aldrig sätta mig i en självkörande bil, speciellt inte Volvo. Systemen kommer aldrig att palla för vårt klimat. Drömma går ju, tänk så roligt datahackarna skall ha när de programmerar in att bilen skall ta närmsta vägen genom köpcentret.

  3. Rolf Dahlborn:
    10 juli, 2017

    Sicket snick snack!

    Enkom för särintressen som vi inte vet micke om och särintressen som bara stöter sig med legitima myndigheter.

    Vi på Taxi Stockholm har allt det där Uber kom med.
    Vi har en app, vi har en GPS där kunden kan se var hans bil befinner sig och v har möjlighet att betala i appen.

    Uber tillkom när man inte hade den insikten över att förstå att limousin med beställning av hyrverks verksamhet och taxi inte riktigt är samma sak.

    Uber lanserade en it applikation, men har inte riktigt velat förstå konsekvenserna av villkoren för person respektive godsbefordran och alla därmed förenade föreskrifter inklusive åtaganden med försäkringar och kundrelaterad ordning på marknaden.

    Vi har fixat allt det Uber ville erbjuda utan att differentiera glidande taxor.

    Vi kan även erbjuda den som vill ha en Premium Bil och Premium förare likt Limousin Service denna tjänst.

    Bäste Martin Appel jag skulle vilja be dig läsa på Yrkes och Arbetsmarknads lagar, innan du basunerar ut dina marknadsliberala konsument paragrafer.

    Med Vänlig Hälsning
    Dahlbarnet

  4. Per Olof Lundin Ockelbo:
    27 juni, 2017

    De som inte har app då ?? Vi lever och finns vi också! Än har Ni
    inte tagit livet av oss !!!

Lästips:

EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Löner. EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.