Debatt

Med Uber är gammeltaxi lika ute som ett kassettband

Debatt. Det händer allt oftare. Oavsett om jag befinner mig i Sverige eller i utlandet ställer mina yngre vänner samma fråga: ”Ska vi åka buss eller ta en Uber?” För dem existerar ”taxi” inte längre som ett tänkbart alternativ. Gammaltaxi har helt enkelt blivit lika uråldrigt som kassettband och skrivmaskiner.

För dig som har missat det är Uber en taxiapp som finns i hela världen. Oavsett om du är i Malmö, Minsk eller Montevideo kan du använda samma app för att boka en resa.

Med Uber i mobilen slipper du långa telefonköer och service på obegriplig engelska – och du behöver aldrig irra runt i jakten på en ledig bil. I stället använder du den svenskspråkiga appen, som tack vare gps-funktionen både ser var du och närmaste bil finns.

Redan innan du bokar får du veta hur lång väntetiden blir, när du beräknas vara framme och det ungefärliga priset.

Du behöver inte heller vara rädd att bli lurad. Eftersom betalningen sker direkt i appen får du aldrig falska pengar eller för lite växel tillbaka.

Skulle du känna dig missnöjd kan du kontakta Uber i efterhand. Din resväg loggas, så det går att se om föraren har kört en onödig omväg.

När jag frågar mina vänner varför de väljer Uber är priset sällan viktigast. Det handlar i stället om just
enkelheten. Efter att ha åkt Uber några gånger är det svårt att gå tillbaka till vanlig taxi – på samma sätt som den som lyssnar på Spotify knappast lockas av ett kassettband.

Tekniken har helt enkelt gjort gammaltaxi omodern, och det här märkte jag tydligt senast jag var i London.

Londons taxichaufförer är världsberömda för sin höga utbildning och sin förmåga att hitta precis överallt. Det är förstås otroligt imponerande – men deras kunskap blev totalt överflödig när gps-navigeringen slog igenom. Numera hittar varenda Uber-förare minsta Londongata tack vare kartfunktionen.

Jag säger inte att Uber skulle sakna problem. Att många förare fuskar med skatten är skandal och här måste politikerna skapa effektiva kontrollsystem. På samma sätt finns det en rad andra saker som måste lösas när det gäller förarnas lön och trygghet. Här står världens länder inför stora juridiska utmaningar.

Men idén att kunna boka och betala via en app som fungerar världen över är genial, och det är obegripligt att världens taxiföretag inte inser att de måste erbjuda ett alternativ som är lika bra.

Om de etablerade taxiföretagen vågade samarbeta kunde de förstås ta fram en lika bra tjänst som Uber. Visst har flera av de svenska taxibolagen utmärkta appar, men vad hjälper det när appen inte fungerar i grannstaden? På samma sätt finns det några separata bokningsappar, men eftersom de bara fungerar i Sverige får de svårt att matcha Uber som finns i över 80 länder.

Vi kan dessutom räkna med att vårt sätt att resa snart vänds helt upp och ned. De självkörande bilarna ligger inte långt bort, och förarlösa taxibilar lär bli det första vi får se på gatorna. Uber testar redan detta tillsammans med både Ford och Volvo, och nya projekt väntar.

Taxibranschen står med andra ord inför enorma utmaningar. Och mina vänner lär med andra ord snart få formulera helt nya frågor när vi ska ut och resa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    27 juli, 2017

    En teknikoptimist har uttalat sig. Taxi består inte enbart med att köra gäster till och från krogen. Gammeltaxi har också appar. När det gäller självkörande bilar för taxis del så kan man ställa sig frågan, vem kommer när snöstormen viner tågen är inställda pga väderförhållandet. Eftersom jag kör Volvo så skulle jag aldrig sätta mig i en självkörande bil, speciellt inte Volvo. Systemen kommer aldrig att palla för vårt klimat. Drömma går ju, tänk så roligt datahackarna skall ha när de programmerar in att bilen skall ta närmsta vägen genom köpcentret.

  2. Rolf Dahlborn:
    10 juli, 2017

    Sicket snick snack!

    Enkom för särintressen som vi inte vet micke om och särintressen som bara stöter sig med legitima myndigheter.

    Vi på Taxi Stockholm har allt det där Uber kom med.
    Vi har en app, vi har en GPS där kunden kan se var hans bil befinner sig och v har möjlighet att betala i appen.

    Uber tillkom när man inte hade den insikten över att förstå att limousin med beställning av hyrverks verksamhet och taxi inte riktigt är samma sak.

    Uber lanserade en it applikation, men har inte riktigt velat förstå konsekvenserna av villkoren för person respektive godsbefordran och alla därmed förenade föreskrifter inklusive åtaganden med försäkringar och kundrelaterad ordning på marknaden.

    Vi har fixat allt det Uber ville erbjuda utan att differentiera glidande taxor.

    Vi kan även erbjuda den som vill ha en Premium Bil och Premium förare likt Limousin Service denna tjänst.

    Bäste Martin Appel jag skulle vilja be dig läsa på Yrkes och Arbetsmarknads lagar, innan du basunerar ut dina marknadsliberala konsument paragrafer.

    Med Vänlig Hälsning
    Dahlbarnet

  3. Per Olof Lundin Ockelbo:
    27 juni, 2017

    De som inte har app då ?? Vi lever och finns vi också! Än har Ni
    inte tagit livet av oss !!!

Lästips:

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Hamnkonflikten lockade storpublik

Stuveri. – Det som händer i Göteborgs hamn är olyckligt. I stället för strider skulle jag önska att vi som är parter i stuveriavtalet träffades och diskuterade branschens framtid. Peter Winsten, ombudsman i Transport, valde en diplomatisk linje när Göteborgskonflikten debatterades i Almedalen på onsdagseftermiddagen.

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.