Med marknaden som gud

Krönika. Jag har alltid varit en sökare och jag fann gud, en fantastisk upplevelse! En gud som ser allt, bestämmer allt och förlåter allt (nästan). Hela livet föll på plats.

Halleluja! Att få tala i tungor på Livets ords möten med pastor Ekman, att få höra förkunnelsen om Jesus, född av en jungfru. Och alla de andra undren! Denna fantastiska saga om fadern, sonen och den helige ande! Men jag ville ha något mer, något vassare, en nutida gud! För vem tror egentligen på jungfrufödslar? Jag menar någon måste väl ändå ha…

Jag ville ha en ny auktoritet, en stark enande kraft! Och jag fann en annan gud: Mammon, marknaden och pengarnas gud! Eller Belsebub som den också kallas.

Allt här i världen går att räkna om i tillgång och efterfrågan, kronor och ören. Det hela är så enkelt att det är löjligt. Ingenting skapas om det inte efterfrågas. Priset bestäms sedan av hur stor efterfrågan är. Arbete till exempel. Behöver något utföras så stiger priset ju svårare det är att hitta någon som utför det. Om det finns många arbetslösa att ta av så sjunker priset/lönen. Två kommunicerande kärl helt enkelt.

De som har svårt att få jobb (ungdomar och utlandsfödda exempelvis) får då förstås lägre lön. Men de får väl helt enkelt dra ner på sina omkostnader… Kanske inte bo i lägenheter längre, utan i ett skjul på en åker.

Rikedom är inget som kommer flygande genom luften. De med mycket pengar har jobbat hårt (eller kanske ärvt) och ska hedras därefter. Ingvar Kamprad var smart nog att använda fångar både i Sverige och politiska fångar i DDR till att tillverka möbler nästan gratis. Han fick möjligheter och han tog dem! Är det något fel? Och han flyttade utomlands till ett skatteparadis med alla sina miljarder. Men det ångrar han nu och flyttar hem till Sverige och svensk sjukvård på ålderns höst. I sanning en ekonomisk hedersman!

”Att ha en bostad är en mänsklig rättighet”, sa man förr och
stöttade miljonprogrammet. Ha! Säger jag. Om bostäder efterfrågas så byggs de naturligtvis också – bara priset/hyrorna är de rätta. Ok, blir det marknadshyror så har kanske inte vanliga människor råd att bo där. Men då får man väl ta att bara saudiska affärsmän, ryska maffiosos, snubbar som sitter med toppluva och gör dataspel och en och annan galen professor på Karolinska har råd.

Sjuksköterskor, lärare, chaufförer och butiksbiträden får flytta ut till en camping och bo i husvagnar. För marknaden har alltid rätt, ska ha rätt! Måste ha rätt! Eller?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.