Med marknaden som gud

Krönika. Jag har alltid varit en sökare och jag fann gud, en fantastisk upplevelse! En gud som ser allt, bestämmer allt och förlåter allt (nästan). Hela livet föll på plats.

Halleluja! Att få tala i tungor på Livets ords möten med pastor Ekman, att få höra förkunnelsen om Jesus, född av en jungfru. Och alla de andra undren! Denna fantastiska saga om fadern, sonen och den helige ande! Men jag ville ha något mer, något vassare, en nutida gud! För vem tror egentligen på jungfrufödslar? Jag menar någon måste väl ändå ha…

Jag ville ha en ny auktoritet, en stark enande kraft! Och jag fann en annan gud: Mammon, marknaden och pengarnas gud! Eller Belsebub som den också kallas.

Allt här i världen går att räkna om i tillgång och efterfrågan, kronor och ören. Det hela är så enkelt att det är löjligt. Ingenting skapas om det inte efterfrågas. Priset bestäms sedan av hur stor efterfrågan är. Arbete till exempel. Behöver något utföras så stiger priset ju svårare det är att hitta någon som utför det. Om det finns många arbetslösa att ta av så sjunker priset/lönen. Två kommunicerande kärl helt enkelt.

De som har svårt att få jobb (ungdomar och utlandsfödda exempelvis) får då förstås lägre lön. Men de får väl helt enkelt dra ner på sina omkostnader… Kanske inte bo i lägenheter längre, utan i ett skjul på en åker.

Rikedom är inget som kommer flygande genom luften. De med mycket pengar har jobbat hårt (eller kanske ärvt) och ska hedras därefter. Ingvar Kamprad var smart nog att använda fångar både i Sverige och politiska fångar i DDR till att tillverka möbler nästan gratis. Han fick möjligheter och han tog dem! Är det något fel? Och han flyttade utomlands till ett skatteparadis med alla sina miljarder. Men det ångrar han nu och flyttar hem till Sverige och svensk sjukvård på ålderns höst. I sanning en ekonomisk hedersman!

”Att ha en bostad är en mänsklig rättighet”, sa man förr och
stöttade miljonprogrammet. Ha! Säger jag. Om bostäder efterfrågas så byggs de naturligtvis också – bara priset/hyrorna är de rätta. Ok, blir det marknadshyror så har kanske inte vanliga människor råd att bo där. Men då får man väl ta att bara saudiska affärsmän, ryska maffiosos, snubbar som sitter med toppluva och gör dataspel och en och annan galen professor på Karolinska har råd.

Sjuksköterskor, lärare, chaufförer och butiksbiträden får flytta ut till en camping och bo i husvagnar. För marknaden har alltid rätt, ska ha rätt! Måste ha rätt! Eller?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.