Close
Max i Norrköping var en av restaurangerna som Joakim Åman körde ut mat från. Arbetstiderna höll på att knäcka honom. Joakim sa upp sig efter att arbetsgivaren, ett bemanningsföretag, lurat honom på lön.
Close

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

– Den här affärsverksamheten växer i hela landet. Vi har hjälpt flera chaufförer som haft nästan slavliknande förhållanden, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Linköping.

Samir Bachkami, vd bakom sajten hungrig.se, lovar att hjälpa förare som i likhet med Joakim Åman drabbats:

– Det är för jävligt det som hänt. En av våra leverantörer tog in FLX, utan vår kännedom.

Joakim Åman blev glad när han såg jobbannonsen i vintras. Köra ut restaurangmat i Norrköping.

– Det lät perfekt. Jag har kört bud tidigare och hittar överallt i stan, säger han.

I februari åkte han till Stockholm och skrev på anställningskontraktet. Heltid, 40 timmar i veckan och företagsbil. En röd Toyota med loggan hungrig.se. Arbetsgivare var FLX consulting AB.

Kollektivavtal fanns inte och lönen kunde ha varit bättre, 100 kronor i timmen, men han var ändå glad.

I solgasset utanför en av kundrestaurangerna, Max, berättar Joakim Åman hur det blev:

– De första veckorna funkade det. Det var inte jättemycket att göra, men fler och fler restauranger anslöt sig. Sedan pajade företagsbilen och jag uppmanades att ta min egen privata. Jag skulle få 18,5 kronor per mil. Men jag fick aldrig någon milersättning.

Lönen och arbetstiderna blev inte heller som Joakim förväntat sig. Hungrig.se erbjuder utkörning mellan klockan 10.30 och 22.00 på kvällen. I början jobbade han antingen dag- eller kvällspass. Men bristen på förare gjorde att arbetsdagarna blev allt längre.

– Chefen ringde jämt och tjatade om att jag skulle rycka in extra. Det blev nästan sju dagars jobb i veckan och uppåt 60 timmar. Jag hade nästan ingen fritid alls. Jag gillar fotboll, men hann inte se en enda match under våren.

– Det hjälpte inte att jag se nej, jobbet blev en mardröm till slut. Jag visste aldrig när jag kunde vara ledig.

Droppen för Joakim kom när arbetsgivaren plötsligt sa att hans anställning hängde på en skör tråd. Han skulle få behålla jobbet, men bara om han gick ner i lön. Till 40 kronor i timmen, plus 25 kronor för varje leverans.

– Det kändes märkligt, säger han. Jag som verkligen hade ställt upp för företaget. Jag förklarade att jag inte skulle klara mig på den lön de erbjöd.

Joakim Åman kontaktade facket, Transport. Då hade det varit problem med löneutbetalningarna alla månader, utom en. När det var dags för betalning för maj kom inga pengar alls.

– Det var jättejobbigt. Jag har räkningar att betala, som alla andra. Jag fick låna av kompisar och anhöriga.

Ombudsman Mats Andersson började driva ärendet. Han sökte huvudmannen på FLX Consulting, Salam Mohammad.

– Han lovade dyrt och heligt att pengarna var på väg in på Joakim Åmans konto. Men det var bara en bluff, pengarna kom aldrig. När jag gjorde nya försök gick Mohammad under jorden, säger Mats Andersson.

Under processen blev Joakim Åman plötsligt kontaktad av ett annat företag – T Group logistics. Bolaget erbjöd sig att ta över anställningen och betala halva den löneskuld som uppstått hos FLX consulting. Jobbet – att köra ut mat för hungrig.se – var detsamma.

Erbjudandet fick ombudsman Mats Andersson att reagera:

– Det är ju lite konstigt när en ny arbetsgivare tar på sig skulder som uppstått i ett annat företag.

Mats Andersson började nysta i en härva av bolag och uppdragsgivare. Under grävandet kunde han konstatera att FLX consulting inte betalat in några skatter eller arbetsgivaravgifter sedan bolaget startades i början av 2018.

Företaget har heller inte något trafiktillstånd – trots att man har fyra fordon registrerade och kör ut ”gods” mot betalning.

T Group logistics, som tog över FLX förare, har betalat in cirka 25 000-33 000 kronor per månad det senaste kvartalet i skatt och arbetsgivaravgifter. Det täcker ungefär två anställda. Inte heller här finns trafiktillstånd.

Transports Linköpingsavdelning har hjälpt fyra chaufförer som jobbat för FLX consulting. Joakim Åman saknar fortfarande omkring 9 400 kronor.

Även i Stockholm har Transport gått in och bistått anställda som inte fått ut rätt lön. När ombudsman Lars Karlsson, trots upprepade försök, inte lyckades driva igenom lönekraven skickade han in en konkursansökan.

Den riktas mot samma huvudman, Salam Mohammad. Fast här har förarna varit anställda i FLX consulting handelsbolag. Alltså inte i aktiebolaget med samma namn.

Både Lars Karlsson och Mats Andersson tycker att det vore intressant att pröva hur det nyligen införda beställaransvaret för transporter skulle påverka matutkörningen.

Vilket ansvar har restauranger för att se till att budverksamheten är seriös och bedrivs med giltiga tillstånd? Vilket ansvar har huvudmännen bakom sajten hungrig.se?

Såväl FLX consulting som T Group logistics och hungrig.se har egna jobbannonser på nätet där man söker nya matdistributörer. T group söker f-skattare med egen bil. Hungrig.se vill ha cykelbud.

Transportarbetaren har sökt den ansvarige på FLX consulting. Utan framgång.

Hungrig.se drivs av företaget Restaurang online, med säte i Lund. Vd är Samir Bachkami. Han säger sig vara upprörd över det som framkommit om uteblivna löner:

– Vi har tecknat avtal med T Group logistics. Det är de som tagit in ett bemanningsföretag, utan vårt medgivande. Alla våra underentreprenörer skriver på avtal där man förbinder sig att betala skatter och avgifter och ha giltiga tillstånd.

Gäller det även trafiktillstånd?

– Som sagt. Vi ser till att göra rätt från vår sida. Efter samråd med våra jurister kräver vi att det ska finnas de tillstånd som behövs.

När det gäller förhållandena för chaufförerna på FLX säger Samir Bachkami:

– Sådant här får bara inte hända, det strider mot all vår etik. Men jag har sett till att alla som hört av sig fått lön och fortsatt anställning. I T Group logistics.

T Group logistics betalar in väldigt lite skatt och avgifter. Bolaget söker nya förare – men bara f-skattare med egen bil. Är det okej att T Group tar in egenföretagare som kör för hungrig.se?

– T Group logistics får inte ta in bemanningsföretag med inhyrd personal. Men att anlita egenföretagare med f-skatt är upp till våra samarbetspartners att bestämma.

Företrädare för T Group logistics är Tillie Lehnsdal. Hennes make ”Toto” är också verksam i bolaget. Han beklagar det som hänt och hävdar att T Group blev lurade av FLX consulting.

– Tillsammans med hungrig.se försöker vi hjälpa de drabbade chaufförerna. Det som hänt har skadat oss också, säger Toto.

Hur många anställda bud har T Group logistics i dag?

– Omkring 30, säger Toto.

Hur kan bolaget då betala in så lite i skatt och arbetsgivaravgifter?

– De flesta är egenföretagare. F-skattare.

Inte anställda alltså?

– Nej, det är riktigt.

Varför har inte T Group logistics trafiktillstånd?

– Det behövs inte. Vi jobbar direkt för restaurangerna, som anställda.

Anställda?

– Nej, anlitade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. AnneM:
    19 juli, 2018

    FY F...!!!

  2. Stefan Blomkvist:
    19 juli, 2018

    Det liknar uber och andra lycksökare som bara vill tjäna snabba stålar. Helst utan att betala ut lön eller in skatt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.