Close
Max i Norrköping var en av restaurangerna som Joakim Åman körde ut mat från. Arbetstiderna höll på att knäcka honom. Joakim sa upp sig efter att arbetsgivaren, ett bemanningsföretag, lurat honom på lön.
Close

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

– Den här affärsverksamheten växer i hela landet. Vi har hjälpt flera chaufförer som haft nästan slavliknande förhållanden, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Linköping.

Samir Bachkami, vd bakom sajten hungrig.se, lovar att hjälpa förare som i likhet med Joakim Åman drabbats:

– Det är för jävligt det som hänt. En av våra leverantörer tog in FLX, utan vår kännedom.

Joakim Åman blev glad när han såg jobbannonsen i vintras. Köra ut restaurangmat i Norrköping.

– Det lät perfekt. Jag har kört bud tidigare och hittar överallt i stan, säger han.

I februari åkte han till Stockholm och skrev på anställningskontraktet. Heltid, 40 timmar i veckan och företagsbil. En röd Toyota med loggan hungrig.se. Arbetsgivare var FLX consulting AB.

Kollektivavtal fanns inte och lönen kunde ha varit bättre, 100 kronor i timmen, men han var ändå glad.

I solgasset utanför en av kundrestaurangerna, Max, berättar Joakim Åman hur det blev:

– De första veckorna funkade det. Det var inte jättemycket att göra, men fler och fler restauranger anslöt sig. Sedan pajade företagsbilen och jag uppmanades att ta min egen privata. Jag skulle få 18,5 kronor per mil. Men jag fick aldrig någon milersättning.

Lönen och arbetstiderna blev inte heller som Joakim förväntat sig. Hungrig.se erbjuder utkörning mellan klockan 10.30 och 22.00 på kvällen. I början jobbade han antingen dag- eller kvällspass. Men bristen på förare gjorde att arbetsdagarna blev allt längre.

– Chefen ringde jämt och tjatade om att jag skulle rycka in extra. Det blev nästan sju dagars jobb i veckan och uppåt 60 timmar. Jag hade nästan ingen fritid alls. Jag gillar fotboll, men hann inte se en enda match under våren.

– Det hjälpte inte att jag se nej, jobbet blev en mardröm till slut. Jag visste aldrig när jag kunde vara ledig.

Droppen för Joakim kom när arbetsgivaren plötsligt sa att hans anställning hängde på en skör tråd. Han skulle få behålla jobbet, men bara om han gick ner i lön. Till 40 kronor i timmen, plus 25 kronor för varje leverans.

– Det kändes märkligt, säger han. Jag som verkligen hade ställt upp för företaget. Jag förklarade att jag inte skulle klara mig på den lön de erbjöd.

Joakim Åman kontaktade facket, Transport. Då hade det varit problem med löneutbetalningarna alla månader, utom en. När det var dags för betalning för maj kom inga pengar alls.

– Det var jättejobbigt. Jag har räkningar att betala, som alla andra. Jag fick låna av kompisar och anhöriga.

Ombudsman Mats Andersson började driva ärendet. Han sökte huvudmannen på FLX Consulting, Salam Mohammad.

– Han lovade dyrt och heligt att pengarna var på väg in på Joakim Åmans konto. Men det var bara en bluff, pengarna kom aldrig. När jag gjorde nya försök gick Mohammad under jorden, säger Mats Andersson.

Under processen blev Joakim Åman plötsligt kontaktad av ett annat företag – T Group logistics. Bolaget erbjöd sig att ta över anställningen och betala halva den löneskuld som uppstått hos FLX consulting. Jobbet – att köra ut mat för hungrig.se – var detsamma.

Erbjudandet fick ombudsman Mats Andersson att reagera:

– Det är ju lite konstigt när en ny arbetsgivare tar på sig skulder som uppstått i ett annat företag.

Mats Andersson började nysta i en härva av bolag och uppdragsgivare. Under grävandet kunde han konstatera att FLX consulting inte betalat in några skatter eller arbetsgivaravgifter sedan bolaget startades i början av 2018.

Företaget har heller inte något trafiktillstånd – trots att man har fyra fordon registrerade och kör ut ”gods” mot betalning.

T Group logistics, som tog över FLX förare, har betalat in cirka 25 000-33 000 kronor per månad det senaste kvartalet i skatt och arbetsgivaravgifter. Det täcker ungefär två anställda. Inte heller här finns trafiktillstånd.

Transports Linköpingsavdelning har hjälpt fyra chaufförer som jobbat för FLX consulting. Joakim Åman saknar fortfarande omkring 9 400 kronor.

Även i Stockholm har Transport gått in och bistått anställda som inte fått ut rätt lön. När ombudsman Lars Karlsson, trots upprepade försök, inte lyckades driva igenom lönekraven skickade han in en konkursansökan.

Den riktas mot samma huvudman, Salam Mohammad. Fast här har förarna varit anställda i FLX consulting handelsbolag. Alltså inte i aktiebolaget med samma namn.

Både Lars Karlsson och Mats Andersson tycker att det vore intressant att pröva hur det nyligen införda beställaransvaret för transporter skulle påverka matutkörningen.

Vilket ansvar har restauranger för att se till att budverksamheten är seriös och bedrivs med giltiga tillstånd? Vilket ansvar har huvudmännen bakom sajten hungrig.se?

Såväl FLX consulting som T Group logistics och hungrig.se har egna jobbannonser på nätet där man söker nya matdistributörer. T group söker f-skattare med egen bil. Hungrig.se vill ha cykelbud.

Transportarbetaren har sökt den ansvarige på FLX consulting. Utan framgång.

Hungrig.se drivs av företaget Restaurang online, med säte i Lund. Vd är Samir Bachkami. Han säger sig vara upprörd över det som framkommit om uteblivna löner:

– Vi har tecknat avtal med T Group logistics. Det är de som tagit in ett bemanningsföretag, utan vårt medgivande. Alla våra underentreprenörer skriver på avtal där man förbinder sig att betala skatter och avgifter och ha giltiga tillstånd.

Gäller det även trafiktillstånd?

– Som sagt. Vi ser till att göra rätt från vår sida. Efter samråd med våra jurister kräver vi att det ska finnas de tillstånd som behövs.

När det gäller förhållandena för chaufförerna på FLX säger Samir Bachkami:

– Sådant här får bara inte hända, det strider mot all vår etik. Men jag har sett till att alla som hört av sig fått lön och fortsatt anställning. I T Group logistics.

T Group logistics betalar in väldigt lite skatt och avgifter. Bolaget söker nya förare – men bara f-skattare med egen bil. Är det okej att T Group tar in egenföretagare som kör för hungrig.se?

– T Group logistics får inte ta in bemanningsföretag med inhyrd personal. Men att anlita egenföretagare med f-skatt är upp till våra samarbetspartners att bestämma.

Företrädare för T Group logistics är Tillie Lehnsdal. Hennes make ”Toto” är också verksam i bolaget. Han beklagar det som hänt och hävdar att T Group blev lurade av FLX consulting.

– Tillsammans med hungrig.se försöker vi hjälpa de drabbade chaufförerna. Det som hänt har skadat oss också, säger Toto.

Hur många anställda bud har T Group logistics i dag?

– Omkring 30, säger Toto.

Hur kan bolaget då betala in så lite i skatt och arbetsgivaravgifter?

– De flesta är egenföretagare. F-skattare.

Inte anställda alltså?

– Nej, det är riktigt.

Varför har inte T Group logistics trafiktillstånd?

– Det behövs inte. Vi jobbar direkt för restaurangerna, som anställda.

Anställda?

– Nej, anlitade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. AnneM:
    19 juli, 2018

    FY F...!!!

  2. Stefan Blomkvist:
    19 juli, 2018

    Det liknar uber och andra lycksökare som bara vill tjäna snabba stålar. Helst utan att betala ut lön eller in skatt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.