Close
Max i Norrköping var en av restaurangerna som Joakim Åman körde ut mat från. Arbetstiderna höll på att knäcka honom. Joakim sa upp sig efter att arbetsgivaren, ett bemanningsföretag, lurat honom på lön.
Close

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

– Den här affärsverksamheten växer i hela landet. Vi har hjälpt flera chaufförer som haft nästan slavliknande förhållanden, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Linköping.

Samir Bachkami, vd bakom sajten hungrig.se, lovar att hjälpa förare som i likhet med Joakim Åman drabbats:

– Det är för jävligt det som hänt. En av våra leverantörer tog in FLX, utan vår kännedom.

Joakim Åman blev glad när han såg jobbannonsen i vintras. Köra ut restaurangmat i Norrköping.

– Det lät perfekt. Jag har kört bud tidigare och hittar överallt i stan, säger han.

I februari åkte han till Stockholm och skrev på anställningskontraktet. Heltid, 40 timmar i veckan och företagsbil. En röd Toyota med loggan hungrig.se. Arbetsgivare var FLX consulting AB.

Kollektivavtal fanns inte och lönen kunde ha varit bättre, 100 kronor i timmen, men han var ändå glad.

I solgasset utanför en av kundrestaurangerna, Max, berättar Joakim Åman hur det blev:

– De första veckorna funkade det. Det var inte jättemycket att göra, men fler och fler restauranger anslöt sig. Sedan pajade företagsbilen och jag uppmanades att ta min egen privata. Jag skulle få 18,5 kronor per mil. Men jag fick aldrig någon milersättning.

Lönen och arbetstiderna blev inte heller som Joakim förväntat sig. Hungrig.se erbjuder utkörning mellan klockan 10.30 och 22.00 på kvällen. I början jobbade han antingen dag- eller kvällspass. Men bristen på förare gjorde att arbetsdagarna blev allt längre.

– Chefen ringde jämt och tjatade om att jag skulle rycka in extra. Det blev nästan sju dagars jobb i veckan och uppåt 60 timmar. Jag hade nästan ingen fritid alls. Jag gillar fotboll, men hann inte se en enda match under våren.

– Det hjälpte inte att jag se nej, jobbet blev en mardröm till slut. Jag visste aldrig när jag kunde vara ledig.

Droppen för Joakim kom när arbetsgivaren plötsligt sa att hans anställning hängde på en skör tråd. Han skulle få behålla jobbet, men bara om han gick ner i lön. Till 40 kronor i timmen, plus 25 kronor för varje leverans.

– Det kändes märkligt, säger han. Jag som verkligen hade ställt upp för företaget. Jag förklarade att jag inte skulle klara mig på den lön de erbjöd.

Joakim Åman kontaktade facket, Transport. Då hade det varit problem med löneutbetalningarna alla månader, utom en. När det var dags för betalning för maj kom inga pengar alls.

– Det var jättejobbigt. Jag har räkningar att betala, som alla andra. Jag fick låna av kompisar och anhöriga.

Ombudsman Mats Andersson började driva ärendet. Han sökte huvudmannen på FLX Consulting, Salam Mohammad.

– Han lovade dyrt och heligt att pengarna var på väg in på Joakim Åmans konto. Men det var bara en bluff, pengarna kom aldrig. När jag gjorde nya försök gick Mohammad under jorden, säger Mats Andersson.

Under processen blev Joakim Åman plötsligt kontaktad av ett annat företag – T Group logistics. Bolaget erbjöd sig att ta över anställningen och betala halva den löneskuld som uppstått hos FLX consulting. Jobbet – att köra ut mat för hungrig.se – var detsamma.

Erbjudandet fick ombudsman Mats Andersson att reagera:

– Det är ju lite konstigt när en ny arbetsgivare tar på sig skulder som uppstått i ett annat företag.

Mats Andersson började nysta i en härva av bolag och uppdragsgivare. Under grävandet kunde han konstatera att FLX consulting inte betalat in några skatter eller arbetsgivaravgifter sedan bolaget startades i början av 2018.

Företaget har heller inte något trafiktillstånd – trots att man har fyra fordon registrerade och kör ut ”gods” mot betalning.

T Group logistics, som tog över FLX förare, har betalat in cirka 25 000-33 000 kronor per månad det senaste kvartalet i skatt och arbetsgivaravgifter. Det täcker ungefär två anställda. Inte heller här finns trafiktillstånd.

Transports Linköpingsavdelning har hjälpt fyra chaufförer som jobbat för FLX consulting. Joakim Åman saknar fortfarande omkring 9 400 kronor.

Även i Stockholm har Transport gått in och bistått anställda som inte fått ut rätt lön. När ombudsman Lars Karlsson, trots upprepade försök, inte lyckades driva igenom lönekraven skickade han in en konkursansökan.

Den riktas mot samma huvudman, Salam Mohammad. Fast här har förarna varit anställda i FLX consulting handelsbolag. Alltså inte i aktiebolaget med samma namn.

Både Lars Karlsson och Mats Andersson tycker att det vore intressant att pröva hur det nyligen införda beställaransvaret för transporter skulle påverka matutkörningen.

Vilket ansvar har restauranger för att se till att budverksamheten är seriös och bedrivs med giltiga tillstånd? Vilket ansvar har huvudmännen bakom sajten hungrig.se?

Såväl FLX consulting som T Group logistics och hungrig.se har egna jobbannonser på nätet där man söker nya matdistributörer. T group söker f-skattare med egen bil. Hungrig.se vill ha cykelbud.

Transportarbetaren har sökt den ansvarige på FLX consulting. Utan framgång.

Hungrig.se drivs av företaget Restaurang online, med säte i Lund. Vd är Samir Bachkami. Han säger sig vara upprörd över det som framkommit om uteblivna löner:

– Vi har tecknat avtal med T Group logistics. Det är de som tagit in ett bemanningsföretag, utan vårt medgivande. Alla våra underentreprenörer skriver på avtal där man förbinder sig att betala skatter och avgifter och ha giltiga tillstånd.

Gäller det även trafiktillstånd?

– Som sagt. Vi ser till att göra rätt från vår sida. Efter samråd med våra jurister kräver vi att det ska finnas de tillstånd som behövs.

När det gäller förhållandena för chaufförerna på FLX säger Samir Bachkami:

– Sådant här får bara inte hända, det strider mot all vår etik. Men jag har sett till att alla som hört av sig fått lön och fortsatt anställning. I T Group logistics.

T Group logistics betalar in väldigt lite skatt och avgifter. Bolaget söker nya förare – men bara f-skattare med egen bil. Är det okej att T Group tar in egenföretagare som kör för hungrig.se?

– T Group logistics får inte ta in bemanningsföretag med inhyrd personal. Men att anlita egenföretagare med f-skatt är upp till våra samarbetspartners att bestämma.

Företrädare för T Group logistics är Tillie Lehnsdal. Hennes make ”Toto” är också verksam i bolaget. Han beklagar det som hänt och hävdar att T Group blev lurade av FLX consulting.

– Tillsammans med hungrig.se försöker vi hjälpa de drabbade chaufförerna. Det som hänt har skadat oss också, säger Toto.

Hur många anställda bud har T Group logistics i dag?

– Omkring 30, säger Toto.

Hur kan bolaget då betala in så lite i skatt och arbetsgivaravgifter?

– De flesta är egenföretagare. F-skattare.

Inte anställda alltså?

– Nej, det är riktigt.

Varför har inte T Group logistics trafiktillstånd?

– Det behövs inte. Vi jobbar direkt för restaurangerna, som anställda.

Anställda?

– Nej, anlitade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. AnneM:
    19 juli, 2018

    FY F...!!!

  2. Stefan Blomkvist:
    19 juli, 2018

    Det liknar uber och andra lycksökare som bara vill tjäna snabba stålar. Helst utan att betala ut lön eller in skatt.

Lästips:

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.

Tove Lundberg är docent i psykologi vid Lunds universitet, och forskar om mikroaggressioner och minoritetsstress i arbetslivet. Hon och hennes kollegor tittar bland annat på sambandet med psykisk ohälsa som depression, ångest och stress.

Komma ut eller inte?

…den frågan ställer sig hbtqi-personer i arbetslivet varje dag – flera gånger om dagen. Forskaren Tove Lundberg ser att vi är långt ifrån en lösning på den utsatthet som finns i att bryta mot heteronormen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.