Sopkonflikten i Stockholm

Massuppsägning på Reno Norden – kollegorna ställer också bilarna

Klockan 09.45 på onsdagen gick miljöarbetarna på Reno Norden i samlad trupp upp på kontoret i Älvsjö och lämnade över uppsägningarna till arbetsgivaren.

Utanför stod ett 30-tal sopbilar från den andra stora aktören för hushållsavfall i Stockholm, Liselotte Lööf AB (LLAB).

Sopgubbarna på LLAB har enats om att lägga ner arbetet också. Nu på förmiddagen kör de tillbaka till uppställningsplatsen vid Norrtull och lämnar över bilnycklarna till företaget.

Utanför Reno Nordens kontor var känslorna starka:

– Inte en jävla tum vek vi oss! Fast det känns väldigt sorgligt, sa en sopgubbe med tårar i ögonen.

Mer information kommer under dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Alltså jag menar den berörda allmänheten!!!! hur hanterar ni era sopor? Åker ni till gbg och äter glass eller...

  2. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Sopgubbar = jordgubbar som sorterar, lassar och drar, hur hanterar ni som bor i Stockholm och är berörda nu sina sopor? Åker ni till Göteborg eller????

  3. Andreas Chömmare:
    12 juli, 2017

    Stockholm stad skiter i arbetsvillkoren i sina upphandlingar bara det blir så billigt som möjligt. Visst den principen är bra att ej betala för mkt med fri konkurrens men det har spårat ut. Företag lägger sig lågt som synden för att vinna,men de som utför tjänsterna skiter man i samma i taxi och bud transporter för landstinget. Mer insyn i offentliga upphandlingar hur det ser ut för människan på fältet tack,på sikt blir slut notan så mycket dyrare med sjuka och utbrända arbetare.

  4. Seppo Leskinen:
    12 juli, 2017

    Kommuner och Landsting styrs genom New Public Management.
    Alla verksamheter skall drivas så kostnad effektivt som möjligt.
    Ett sätt är att privatisera.
    Hamnarbetare i Göteborg , Renhållningsarbetare i
    Stockholm får betala med sina jobb. Vem drabbas nästa gång?
    Det är bra att någon tar striden.
    Hamnarbetarna och Renhållningsarbetarna behöver allt stöd de kan få.

  5. Olof:
    12 juli, 2017

    Kämpa sopgubbar!
    Det ni gör är viktigt för alla arbetare, det måste bli ett slut på företagens fasoner och på eländet med upphandlingar. Kommunerna ska ha driften själva och ta ansvar för bra arbetsvillkor. Allt stöd!

  6. Kjell Pettersson:
    12 juli, 2017

    Vet inte om strejken känns relevant, med löner upp mot 35-37000 i månaden känns det ju lite av en lyxstrejk. Hur många transportarbetare kommer upp i den lönen. Många av dem har också tunga o stressiga jobb.

  7. kent mejerstrand:
    12 juli, 2017

    Sorligt att inte transportarbetarenførreningen inte fått upp øgonen støtat medlemarna i saken

  8. Gunnel Johansson:
    12 juli, 2017

    👍Ni gör ett jättebra jobb
    Om allt flyter varför ska andra tjäna på att någon sliter ut sig?
    Kontorsarbetare

  9. Kjell i Dorotea:
    12 juli, 2017

    Stå på er gubbar!!

  10. Kenneth Grampe:
    12 juli, 2017

    Bedrövligt såna företag får finnas.

  11. Prefab:
    12 juli, 2017

    Så rätt och rakryggat av Stockholm sopgubbar, det har förekommit en hel del pajkastning från RenoNordens sida massmedialt som inte riktigt verkar vilja ha löst situationen.
    Bra jobbat gubbar!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.