Sopkonflikten i Stockholm

Massuppsägning på Reno Norden – kollegorna ställer också bilarna

Klockan 09.45 på onsdagen gick miljöarbetarna på Reno Norden i samlad trupp upp på kontoret i Älvsjö och lämnade över uppsägningarna till arbetsgivaren.

Utanför stod ett 30-tal sopbilar från den andra stora aktören för hushållsavfall i Stockholm, Liselotte Lööf AB (LLAB).

Sopgubbarna på LLAB har enats om att lägga ner arbetet också. Nu på förmiddagen kör de tillbaka till uppställningsplatsen vid Norrtull och lämnar över bilnycklarna till företaget.

Utanför Reno Nordens kontor var känslorna starka:

– Inte en jävla tum vek vi oss! Fast det känns väldigt sorgligt, sa en sopgubbe med tårar i ögonen.

Mer information kommer under dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Alltså jag menar den berörda allmänheten!!!! hur hanterar ni era sopor? Åker ni till gbg och äter glass eller...

  2. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Sopgubbar = jordgubbar som sorterar, lassar och drar, hur hanterar ni som bor i Stockholm och är berörda nu sina sopor? Åker ni till Göteborg eller????

  3. Andreas Chömmare:
    12 juli, 2017

    Stockholm stad skiter i arbetsvillkoren i sina upphandlingar bara det blir så billigt som möjligt. Visst den principen är bra att ej betala för mkt med fri konkurrens men det har spårat ut. Företag lägger sig lågt som synden för att vinna,men de som utför tjänsterna skiter man i samma i taxi och bud transporter för landstinget. Mer insyn i offentliga upphandlingar hur det ser ut för människan på fältet tack,på sikt blir slut notan så mycket dyrare med sjuka och utbrända arbetare.

  4. Seppo Leskinen:
    12 juli, 2017

    Kommuner och Landsting styrs genom New Public Management.
    Alla verksamheter skall drivas så kostnad effektivt som möjligt.
    Ett sätt är att privatisera.
    Hamnarbetare i Göteborg , Renhållningsarbetare i
    Stockholm får betala med sina jobb. Vem drabbas nästa gång?
    Det är bra att någon tar striden.
    Hamnarbetarna och Renhållningsarbetarna behöver allt stöd de kan få.

  5. Olof:
    12 juli, 2017

    Kämpa sopgubbar!
    Det ni gör är viktigt för alla arbetare, det måste bli ett slut på företagens fasoner och på eländet med upphandlingar. Kommunerna ska ha driften själva och ta ansvar för bra arbetsvillkor. Allt stöd!

  6. Kjell Pettersson:
    12 juli, 2017

    Vet inte om strejken känns relevant, med löner upp mot 35-37000 i månaden känns det ju lite av en lyxstrejk. Hur många transportarbetare kommer upp i den lönen. Många av dem har också tunga o stressiga jobb.

  7. kent mejerstrand:
    12 juli, 2017

    Sorligt att inte transportarbetarenførreningen inte fått upp øgonen støtat medlemarna i saken

  8. Gunnel Johansson:
    12 juli, 2017

    👍Ni gör ett jättebra jobb
    Om allt flyter varför ska andra tjäna på att någon sliter ut sig?
    Kontorsarbetare

  9. Kjell i Dorotea:
    12 juli, 2017

    Stå på er gubbar!!

  10. Kenneth Grampe:
    12 juli, 2017

    Bedrövligt såna företag får finnas.

  11. Prefab:
    12 juli, 2017

    Så rätt och rakryggat av Stockholm sopgubbar, det har förekommit en hel del pajkastning från RenoNordens sida massmedialt som inte riktigt verkar vilja ha löst situationen.
    Bra jobbat gubbar!!!

Lästips:

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.