Sopkonflikten i Stockholm

Massuppsägning på Reno Norden – kollegorna ställer också bilarna

Klockan 09.45 på onsdagen gick miljöarbetarna på Reno Norden i samlad trupp upp på kontoret i Älvsjö och lämnade över uppsägningarna till arbetsgivaren.

Utanför stod ett 30-tal sopbilar från den andra stora aktören för hushållsavfall i Stockholm, Liselotte Lööf AB (LLAB).

Sopgubbarna på LLAB har enats om att lägga ner arbetet också. Nu på förmiddagen kör de tillbaka till uppställningsplatsen vid Norrtull och lämnar över bilnycklarna till företaget.

Utanför Reno Nordens kontor var känslorna starka:

– Inte en jävla tum vek vi oss! Fast det känns väldigt sorgligt, sa en sopgubbe med tårar i ögonen.

Mer information kommer under dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Alltså jag menar den berörda allmänheten!!!! hur hanterar ni era sopor? Åker ni till gbg och äter glass eller...

  2. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Sopgubbar = jordgubbar som sorterar, lassar och drar, hur hanterar ni som bor i Stockholm och är berörda nu sina sopor? Åker ni till Göteborg eller????

  3. Andreas Chömmare:
    12 juli, 2017

    Stockholm stad skiter i arbetsvillkoren i sina upphandlingar bara det blir så billigt som möjligt. Visst den principen är bra att ej betala för mkt med fri konkurrens men det har spårat ut. Företag lägger sig lågt som synden för att vinna,men de som utför tjänsterna skiter man i samma i taxi och bud transporter för landstinget. Mer insyn i offentliga upphandlingar hur det ser ut för människan på fältet tack,på sikt blir slut notan så mycket dyrare med sjuka och utbrända arbetare.

  4. Seppo Leskinen:
    12 juli, 2017

    Kommuner och Landsting styrs genom New Public Management.
    Alla verksamheter skall drivas så kostnad effektivt som möjligt.
    Ett sätt är att privatisera.
    Hamnarbetare i Göteborg , Renhållningsarbetare i
    Stockholm får betala med sina jobb. Vem drabbas nästa gång?
    Det är bra att någon tar striden.
    Hamnarbetarna och Renhållningsarbetarna behöver allt stöd de kan få.

  5. Olof:
    12 juli, 2017

    Kämpa sopgubbar!
    Det ni gör är viktigt för alla arbetare, det måste bli ett slut på företagens fasoner och på eländet med upphandlingar. Kommunerna ska ha driften själva och ta ansvar för bra arbetsvillkor. Allt stöd!

  6. Kjell Pettersson:
    12 juli, 2017

    Vet inte om strejken känns relevant, med löner upp mot 35-37000 i månaden känns det ju lite av en lyxstrejk. Hur många transportarbetare kommer upp i den lönen. Många av dem har också tunga o stressiga jobb.

  7. kent mejerstrand:
    12 juli, 2017

    Sorligt att inte transportarbetarenførreningen inte fått upp øgonen støtat medlemarna i saken

  8. Gunnel Johansson:
    12 juli, 2017

    👍Ni gör ett jättebra jobb
    Om allt flyter varför ska andra tjäna på att någon sliter ut sig?
    Kontorsarbetare

  9. Kjell i Dorotea:
    12 juli, 2017

    Stå på er gubbar!!

  10. Kenneth Grampe:
    12 juli, 2017

    Bedrövligt såna företag får finnas.

  11. Prefab:
    12 juli, 2017

    Så rätt och rakryggat av Stockholm sopgubbar, det har förekommit en hel del pajkastning från RenoNordens sida massmedialt som inte riktigt verkar vilja ha löst situationen.
    Bra jobbat gubbar!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Farligt vägavsnitt på riksväg 42 i Borås

Sopgubbar ska skyddas på farlig väg

Renhållning. Sopgubbarna ska från och med i höst skyddas med ett extra fordon bakom sopbilen. På sikt ska vägen byggas om. Transport och Arbetsmiljöverket har fått rätt i en långdragen strid om sophämtningens risker längs en väg i Borås.

Tommy Wreeth

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.