Massivt lockoutvarsel lagt i hamnkonflikten

Hamn. Sveriges Hamnar tar fram storsläggan i konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Arbetsgivarna varslar om stopp för allt övertidsarbete och lockout på lediga dagar för samtliga HF-medlemmar i alla hamnar. Stridsåtgärden gäller i nästan fem månader, från den 6 mars till den 31 juli.

– Lockouten på lediga dagar innebär att HF-medlemmar med månadslön får löneavdrag, även om man jobbat schemalagd full tid, säger Joakim Ärlund, vd i Sveriges Hamnar.

Varslet kom på fredagsmorgonen och ännu har HF inte presenterat något motdrag på sin hemsida.

Sveriges Hamnar uppger att man definitivt tröttnat på HF:s agerande.

– Vi har fått 120 varsel på sex veckor och HF respekterar inte heller de frister som Medlingsinstitutet gett när man presenterad förslag till lösningar. Vi tvingas nu försvara oss, säger Joakim Ärlund.

Lockoutvarslet som arbetsgivarna lagt innebär:

  • blockad mot övertidsarbete och inhyrning av personal för övertidsarbete under perioden den 6 mars klockan 00.00 till och med den 31 juli.
  • lockout på fridagar.

Fridagslockout är en stridsåtgärd som förekommit några gånger tidigare på arbetsmarknaden. Den innebär förstås att de lockoutade inte kan jobba övertid på lediga dagar.

Men enligt Sveriges Hamnar får den större verkningar än så. Stridsåtgärden ger också kännbara avdrag på den vanliga lönen. Orsaken är en rättspraxis som säger att en anställd med månadslön i princip anses stå till arbetsgivarens förfogande alla dagar i månaden. Är man lockoutad alla lediga lördagar och söndagar – låt säga åtta dagar i en månad med 30 kalenderdagar – så blir det löneavdrag för åtta trettiondedelar.

Mattias Dahl, vd i Transportföretagen, avslutar morgonen pressmeddelande med orden:

”Vi kan inte längre acceptera Hamnarbetarförbundets agerande. Vi kommer inte tillåta Hamnarbetarförbundet att rasera den svenska modellen. Vi tvingas därför skicka ett tydligt och klart budskap till Hamnarbetarförbundets alla medlemmar; vi accepterar ett andrahandsavtal men inget mer.”

Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér säger:

– Vi håller precis på att gå igenom varslet från Sveriges Hamnar och i nuläget har jag inga kommentarer.

Några timmar efter varslet skrev HF:s ledning på förbundets hemsida:

”Vår inställning är att lockouten på fridagar kan vara en olovlig stridsåtgärd, och att även det angivna syftet med åtgärden ska bestridas.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas Södahl:
    22 februari, 2019

    Ja frågan är vad ni tycker på transport? Är vi en fackföreningsrörelse som står enad mot den här typen av attacker mot arbetare eller inte?

Lästips:

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.