Markus Pettersson
Close
Markus Pettersson är ny ordförande i Transport.
Close

Markus Pettersson tar över i Transport

Markus Pettersson är ny ordförande i Transport. Han tar över omedelbart efter Lars Lindgrens avgång i dag. – Vi låter en extern revisionsbyrå göra en ordentlig genomlysning av rutiner och policys i förbundet, säger han.

 

I Transports stadgar står att förbundssekreteraren går in som tillförordnad ordförande när den ordinarie lämnar posten. Det betyder att Markus Pettersson är förbundsordförande fram till sommaren kongress.

– Det blir en vår med hög arbetsbelastning för förbundsledningen, säger han i en första intervju som ordförande.

Avtalsrörelsen, som just är på väg in i ett hett skede, får förbundskassören Tommy Wreeth ansvaret för. Markus Pettersson själv är kongressgeneral och tar ledningen när det gäller förberedelserna för den.

Han berättar att Transports styrelse i dag har fattat flera avgörande beslut med anledning av Lars Lindgrens avgång.

– Vi införde en omedelbar nolltolerans för alkoholköp när förbundet betalar. Det gäller fram till kongressen, och till den föreslår styrelsen att de motioner som yrkar på nolltolerans ska bifallas.

Det innebär att öl, vin och sprit inte ska förekomma vid interna tillställningar eller vid representation med personer utanför förbundet.

– Det finns ingen anledning att använda förbundets medel till den typen av konsumtion, säger Markus Pettersson.

Transports styrelse beslutade också att ge en extern revisionsbyrå i uppdrag att granska och genomlysa förbundets verksamhet.

– Uppenbarligen har vi brustit i interna rutiner och policys, säger Markus Pettersson. Om man tittar i backspegeln skulle vi ha varit mer uppmärksamma på detta. Men nu räknar jag med att revisionsbyrån ska komma med förslag på vad som behöver göras.

Markus Pettersson valdes in i förbundsledningen vid den senaste kongressen, för fem år sedan. Han hade då jobbat som utredare på förbundet i sju år. På posten som förbundssekreterare har han bland annat lett Transports politiska arbete, som enkelt beskrivet går ut på att påverka partierna att agera utifrån vad som är bäst för Transports medlemmar.

Kandiderar du som ordförande vid kongressen i juni?

– Det är valberedningen som jobbar med den frågan. Jag vet många som är sugna på den posten, och valberedningen har ett pussel att lägga.

Vad tror du om Lars Lindgrens farhåga att det tar två generationer innan såren efter den här affären läks inom förbundet?

– Jag hoppas att han har fel. Men visst skadar det här inte bara Lasse som person, hela förbundet utsätts för en stark press.

 

Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.