Markus Pettersson
Close
Markus Pettersson är ny ordförande i Transport.
Close

Markus Pettersson tar över i Transport

Markus Pettersson är ny ordförande i Transport. Han tar över omedelbart efter Lars Lindgrens avgång i dag. – Vi låter en extern revisionsbyrå göra en ordentlig genomlysning av rutiner och policys i förbundet, säger han.

 

I Transports stadgar står att förbundssekreteraren går in som tillförordnad ordförande när den ordinarie lämnar posten. Det betyder att Markus Pettersson är förbundsordförande fram till sommaren kongress.

– Det blir en vår med hög arbetsbelastning för förbundsledningen, säger han i en första intervju som ordförande.

Avtalsrörelsen, som just är på väg in i ett hett skede, får förbundskassören Tommy Wreeth ansvaret för. Markus Pettersson själv är kongressgeneral och tar ledningen när det gäller förberedelserna för den.

Han berättar att Transports styrelse i dag har fattat flera avgörande beslut med anledning av Lars Lindgrens avgång.

– Vi införde en omedelbar nolltolerans för alkoholköp när förbundet betalar. Det gäller fram till kongressen, och till den föreslår styrelsen att de motioner som yrkar på nolltolerans ska bifallas.

Det innebär att öl, vin och sprit inte ska förekomma vid interna tillställningar eller vid representation med personer utanför förbundet.

– Det finns ingen anledning att använda förbundets medel till den typen av konsumtion, säger Markus Pettersson.

Transports styrelse beslutade också att ge en extern revisionsbyrå i uppdrag att granska och genomlysa förbundets verksamhet.

– Uppenbarligen har vi brustit i interna rutiner och policys, säger Markus Pettersson. Om man tittar i backspegeln skulle vi ha varit mer uppmärksamma på detta. Men nu räknar jag med att revisionsbyrån ska komma med förslag på vad som behöver göras.

Markus Pettersson valdes in i förbundsledningen vid den senaste kongressen, för fem år sedan. Han hade då jobbat som utredare på förbundet i sju år. På posten som förbundssekreterare har han bland annat lett Transports politiska arbete, som enkelt beskrivet går ut på att påverka partierna att agera utifrån vad som är bäst för Transports medlemmar.

Kandiderar du som ordförande vid kongressen i juni?

– Det är valberedningen som jobbar med den frågan. Jag vet många som är sugna på den posten, och valberedningen har ett pussel att lägga.

Vad tror du om Lars Lindgrens farhåga att det tar två generationer innan såren efter den här affären läks inom förbundet?

– Jag hoppas att han har fel. Men visst skadar det här inte bara Lasse som person, hela förbundet utsätts för en stark press.

 

Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.