Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.

Markus Pettersson beskriver sina visioner för förbundet i Ordföranden har ordet i den här tidningen. Jag hade gärna sett att de andra kandidaterna fått samma möjlighet att utveckla sina idéer.

I skrivande stund, måndag klockan 08.35, står det klart att även förbundskassör Tommy Wreeth kandiderar till ordförandeposten. Förutom ekonomin tog Wreeth också över ansvaret för kollektivavtalen när Lars Lindgren hastigt lämnade sin post som förbundsordförande i mars.

Organisationssekreterare Matts Haglund är nominerad till alla fyra posterna i verkställande utskottet, inklusive förbundsordförande och en eventuell ny post som avtalssekreterare. Haglund ville i dag på morgonen inte svara på om han står kvar som ordförandekandidat.

När det blir kamp om toppositionerna i en demokratisk organisation gäller det som tidning att hålla tungan rätt i mun. I den här tidningen, den sista pappers­utgåvan innan kongressen, presenterar vi namnen på alla som nominerats till ledningen och till förbundsstyrelsen. Vi gör det i avvaktan på valberedningen förslag, som ännu inte är lagt.

Vi har under våren försökt göra intervjuer med i första hand ordförande­kandidaterna, för att medlemmarna ska få en chans att lära känna dem. Det gick inte att få alla kandidater med på vagnen.

Transportarbetaren valde då att försöka initiera en debatt om förbundet och förbundets framtid på vår hemsida.

Vi har i skrivande stund bara fått ett bidrag – från Lars Lindgren. Förhoppningsvis tar debatten fart när fältet nu är öppnat för valkamp.

Klockan är snart 10. Det är dags att trycka på knappen så att sidorna rullar över till tryckeriet i Sundsvall.

 

Fotnot: Senare samma dag meddelade Matts Haglund att han inte längre kandiderar till ordförandeposten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.