Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Marcel Carlstedt
Marcel Carlstedt.

Hur är relationen mellan Transport och Securitas?

– Rent historiskt är det oerhört bra relationer. På en skala ligger man nog på övre delen. Man har en massa partsgemensamt samarbete. Jag måste säga att relationen är oerhört bra, och så ska det förbli.

Tror du det är bra eller dåligt för Transports medlemmar att du förhandlar för arbetsgivaren i och med att du kan facket sedan innan?

– Det är väl ingen skillnad. Jag försökte göra gott jobb på Transport, försöker göra ett gott jobb här.

Hur känns det att sitta på andra sidan förhandlingsbordet från Transport?

– Ja, alltså en förhandling är ofta ganska konform. Så vilken sida man sitter på är ju bara en fråga om argument. Situationen i jobbet, det är samma jobb fast ur ett annat perspektiv. Det är ju samma kollektivavtal, samma kunskapsmassa, samma lagar och samma sätt att förhålla sig.

– När jag var på Transport företrädde jag facket som var min arbetsgivare. Nu företräder jag Securitas som är min arbetsgivare.

Hur har Transports förhandlare reagerat när du dykt på på förhandling?

– Jag sitter inte i förhandlingar på det sättet. Vi har regionala HR-partners som sköter förhandlingarna ute i landet. Jag har mer ett övergripande ansvar och lägger upp strategi. Det är klart man kommer stöta på förhandlare från Transport. Men det ser jag inte som ett större problem. Vi får ha en professionell relation då.

Varför gick du från vårdbolaget Frösunda Omsorg till Securitas?

– Det där med att jobba i privata vårdsektorn var kanske inte min grej, då dök den här chansen med Securitas upp och då tog jag den. Det var mer bara omständigheter och händelsernas spel. Jag slutade på Transport efter nästan 20 år. När jag var färdig efter kongressen satt jag hemma och pysslade med min trädgård, och då dök Frösunda upp. Det var stimulerande och mycket av allt. Sedan dök det här jobbet upp. På den vägen är det.

Betalar Securitas bättre eller sämre än Transport?

– Vad tror du? Löneläget är inte så överdrivet högt på Transport. Och marknaden betalar det de tycker en arbetsrättsjurist är värd. Däremot finns det många andra fördelar med Transport. Förmånlig pension och fritt arbete. Jag trivdes oerhört bra på Transport under alla år där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Månadens klubb
Postnord TPL Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.