Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Marcel Carlstedt
Marcel Carlstedt.

Hur är relationen mellan Transport och Securitas?

– Rent historiskt är det oerhört bra relationer. På en skala ligger man nog på övre delen. Man har en massa partsgemensamt samarbete. Jag måste säga att relationen är oerhört bra, och så ska det förbli.

Tror du det är bra eller dåligt för Transports medlemmar att du förhandlar för arbetsgivaren i och med att du kan facket sedan innan?

– Det är väl ingen skillnad. Jag försökte göra gott jobb på Transport, försöker göra ett gott jobb här.

Hur känns det att sitta på andra sidan förhandlingsbordet från Transport?

– Ja, alltså en förhandling är ofta ganska konform. Så vilken sida man sitter på är ju bara en fråga om argument. Situationen i jobbet, det är samma jobb fast ur ett annat perspektiv. Det är ju samma kollektivavtal, samma kunskapsmassa, samma lagar och samma sätt att förhålla sig.

– När jag var på Transport företrädde jag facket som var min arbetsgivare. Nu företräder jag Securitas som är min arbetsgivare.

Hur har Transports förhandlare reagerat när du dykt på på förhandling?

– Jag sitter inte i förhandlingar på det sättet. Vi har regionala HR-partners som sköter förhandlingarna ute i landet. Jag har mer ett övergripande ansvar och lägger upp strategi. Det är klart man kommer stöta på förhandlare från Transport. Men det ser jag inte som ett större problem. Vi får ha en professionell relation då.

Varför gick du från vårdbolaget Frösunda Omsorg till Securitas?

– Det där med att jobba i privata vårdsektorn var kanske inte min grej, då dök den här chansen med Securitas upp och då tog jag den. Det var mer bara omständigheter och händelsernas spel. Jag slutade på Transport efter nästan 20 år. När jag var färdig efter kongressen satt jag hemma och pysslade med min trädgård, och då dök Frösunda upp. Det var stimulerande och mycket av allt. Sedan dök det här jobbet upp. På den vägen är det.

Betalar Securitas bättre eller sämre än Transport?

– Vad tror du? Löneläget är inte så överdrivet högt på Transport. Och marknaden betalar det de tycker en arbetsrättsjurist är värd. Däremot finns det många andra fördelar med Transport. Förmånlig pension och fritt arbete. Jag trivdes oerhört bra på Transport under alla år där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.