Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

I somras tog det tvärstopp i EU-parlaments förhandlingar om villkoren för transportbranschen i det så kallade mobilitetspaketet. Men på måndag, den 3 december, träffas EU:s transportministrar för att försöka nå en kompromiss. Sverige representeras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tomas Eneroth
Foto: Calle von Scheele

– Vi har förhandlat under ganska lång tid. Under det bulgariska ordförandeskapet i EU trodde vi att vi skulle nå fram, men det gick inte. Nu har det tagit ny fart (med Österrike som ordförandeland) och jag tror att vi har goda möjligheter att nå en överenskommelse, säger han.

Som det ser ut idag är det fritt fram åkeriföretag i unionen att utföra internationella transporter på väg inom EU. När en internationell transport kommer till Sverige får lastbilen också göra tre stycken inrikestransporter, det kallas cabotage. Många företag fuskar och utnyttjar systemet och kör inrikestransporter olagligt under längre tid. Det finns inte heller några lagar och regler som säger vilka löner och villkor chaufförerna ska ha.

Sveriges linje har under ganska många år varit att reglerna behöver stramas upp. Liknande åsikter finns inom samarbetet Road Alliance, där bland andra Tyskland, Frankrike och Belgien ingår.

– Jag är mer optimistisk än tidigare. Jag har haft många diskussioner tillsammans med mina kollegor ute i Europa och inte bara inom Road Alliance. Jag har träffat östeuropeiska transportministrar, jag har träffat företrädare i parlamentet, branschorganisationer på både den fackliga sidan och på arbetsgivarsidan. För att lyssna in och hitta bra kompromisser.

– Sverige har ett bra inflytande och ett stort förtroende i transportfrågor. Inte minst kring de sociala villkoren för förarna, säger Eneroth.

Eneroths linje, som är förankrad i riksdagens EU-nämnd, är att så fort en cabotagetransport inleds ska chauffören räknas som utstationerad och därmed ha rätt till lika löner och vissa andra villkor som gäller i värdlandet.

– Det är förfärligt att se förare som lever ett liv på parkeringsplatser, sover i hytterna och lagar mat där. Det är inte så Sverige och Europa ska utvecklas. Vi behöver bättre kontrollmöjligheter. De som kör här ska omfattas av samma lagar och villkor. Om vi når en överenskommelse finns en chans att vi kan nå ett väsentligt bättre regelverk än det vi fått leva under i många år.

Inom vilka områden tror du att ni kan hitta överenskommelser du kan vara nöjd med och var finns motsättningar som kan göra det svårt att nå hela vägen fram utifrån den svenska positionen?

– Det är alltid svårt att sia om. Just nu ser det ut som att mycket går åt rätt håll. Vi har haft tydliga prioriteringar. Dels att kunna ha smarta färdskrivare så snart som möjligt och därmed få goda kontrollmöjligheter. Det spelar ingen roll att vi har nog så tuffa regler om vi inte har möjlighet att se till att de efterlevs.

– Även om jag är optimistisk kommer det att handla om ett samlat paket, så det är svårt att veta om det är på kör- och vilotidsregler eller om det är i cooling off-perioden (hur lång tid efter cabotageperiod som en ny får inledas) eller i andra områden som vi får hitta nya skrivningar, säger Eneroth.

Efter ministerrådsmötet ska EU-maskineriet gå igenom sedvanlig process med beslut i EU-parlamentet och en trepartsöverläggning mellan kommission, parlament och ländernas ministrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Insänt-logga till webben

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Insänt-logga till webben

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.