Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

I somras tog det tvärstopp i EU-parlaments förhandlingar om villkoren för transportbranschen i det så kallade mobilitetspaketet. Men på måndag, den 3 december, träffas EU:s transportministrar för att försöka nå en kompromiss. Sverige representeras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tomas Eneroth
Foto: Calle von Scheele

– Vi har förhandlat under ganska lång tid. Under det bulgariska ordförandeskapet i EU trodde vi att vi skulle nå fram, men det gick inte. Nu har det tagit ny fart (med Österrike som ordförandeland) och jag tror att vi har goda möjligheter att nå en överenskommelse, säger han.

Som det ser ut idag är det fritt fram åkeriföretag i unionen att utföra internationella transporter på väg inom EU. När en internationell transport kommer till Sverige får lastbilen också göra tre stycken inrikestransporter, det kallas cabotage. Många företag fuskar och utnyttjar systemet och kör inrikestransporter olagligt under längre tid. Det finns inte heller några lagar och regler som säger vilka löner och villkor chaufförerna ska ha.

Sveriges linje har under ganska många år varit att reglerna behöver stramas upp. Liknande åsikter finns inom samarbetet Road Alliance, där bland andra Tyskland, Frankrike och Belgien ingår.

– Jag är mer optimistisk än tidigare. Jag har haft många diskussioner tillsammans med mina kollegor ute i Europa och inte bara inom Road Alliance. Jag har träffat östeuropeiska transportministrar, jag har träffat företrädare i parlamentet, branschorganisationer på både den fackliga sidan och på arbetsgivarsidan. För att lyssna in och hitta bra kompromisser.

– Sverige har ett bra inflytande och ett stort förtroende i transportfrågor. Inte minst kring de sociala villkoren för förarna, säger Eneroth.

Eneroths linje, som är förankrad i riksdagens EU-nämnd, är att så fort en cabotagetransport inleds ska chauffören räknas som utstationerad och därmed ha rätt till lika löner och vissa andra villkor som gäller i värdlandet.

– Det är förfärligt att se förare som lever ett liv på parkeringsplatser, sover i hytterna och lagar mat där. Det är inte så Sverige och Europa ska utvecklas. Vi behöver bättre kontrollmöjligheter. De som kör här ska omfattas av samma lagar och villkor. Om vi når en överenskommelse finns en chans att vi kan nå ett väsentligt bättre regelverk än det vi fått leva under i många år.

Inom vilka områden tror du att ni kan hitta överenskommelser du kan vara nöjd med och var finns motsättningar som kan göra det svårt att nå hela vägen fram utifrån den svenska positionen?

– Det är alltid svårt att sia om. Just nu ser det ut som att mycket går åt rätt håll. Vi har haft tydliga prioriteringar. Dels att kunna ha smarta färdskrivare så snart som möjligt och därmed få goda kontrollmöjligheter. Det spelar ingen roll att vi har nog så tuffa regler om vi inte har möjlighet att se till att de efterlevs.

– Även om jag är optimistisk kommer det att handla om ett samlat paket, så det är svårt att veta om det är på kör- och vilotidsregler eller om det är i cooling off-perioden (hur lång tid efter cabotageperiod som en ny får inledas) eller i andra områden som vi får hitta nya skrivningar, säger Eneroth.

Efter ministerrådsmötet ska EU-maskineriet gå igenom sedvanlig process med beslut i EU-parlamentet och en trepartsöverläggning mellan kommission, parlament och ländernas ministrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.