Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

I somras tog det tvärstopp i EU-parlaments förhandlingar om villkoren för transportbranschen i det så kallade mobilitetspaketet. Men på måndag, den 3 december, träffas EU:s transportministrar för att försöka nå en kompromiss. Sverige representeras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tomas Eneroth
Foto: Calle von Scheele

– Vi har förhandlat under ganska lång tid. Under det bulgariska ordförandeskapet i EU trodde vi att vi skulle nå fram, men det gick inte. Nu har det tagit ny fart (med Österrike som ordförandeland) och jag tror att vi har goda möjligheter att nå en överenskommelse, säger han.

Som det ser ut idag är det fritt fram åkeriföretag i unionen att utföra internationella transporter på väg inom EU. När en internationell transport kommer till Sverige får lastbilen också göra tre stycken inrikestransporter, det kallas cabotage. Många företag fuskar och utnyttjar systemet och kör inrikestransporter olagligt under längre tid. Det finns inte heller några lagar och regler som säger vilka löner och villkor chaufförerna ska ha.

Sveriges linje har under ganska många år varit att reglerna behöver stramas upp. Liknande åsikter finns inom samarbetet Road Alliance, där bland andra Tyskland, Frankrike och Belgien ingår.

– Jag är mer optimistisk än tidigare. Jag har haft många diskussioner tillsammans med mina kollegor ute i Europa och inte bara inom Road Alliance. Jag har träffat östeuropeiska transportministrar, jag har träffat företrädare i parlamentet, branschorganisationer på både den fackliga sidan och på arbetsgivarsidan. För att lyssna in och hitta bra kompromisser.

– Sverige har ett bra inflytande och ett stort förtroende i transportfrågor. Inte minst kring de sociala villkoren för förarna, säger Eneroth.

Eneroths linje, som är förankrad i riksdagens EU-nämnd, är att så fort en cabotagetransport inleds ska chauffören räknas som utstationerad och därmed ha rätt till lika löner och vissa andra villkor som gäller i värdlandet.

– Det är förfärligt att se förare som lever ett liv på parkeringsplatser, sover i hytterna och lagar mat där. Det är inte så Sverige och Europa ska utvecklas. Vi behöver bättre kontrollmöjligheter. De som kör här ska omfattas av samma lagar och villkor. Om vi når en överenskommelse finns en chans att vi kan nå ett väsentligt bättre regelverk än det vi fått leva under i många år.

Inom vilka områden tror du att ni kan hitta överenskommelser du kan vara nöjd med och var finns motsättningar som kan göra det svårt att nå hela vägen fram utifrån den svenska positionen?

– Det är alltid svårt att sia om. Just nu ser det ut som att mycket går åt rätt håll. Vi har haft tydliga prioriteringar. Dels att kunna ha smarta färdskrivare så snart som möjligt och därmed få goda kontrollmöjligheter. Det spelar ingen roll att vi har nog så tuffa regler om vi inte har möjlighet att se till att de efterlevs.

– Även om jag är optimistisk kommer det att handla om ett samlat paket, så det är svårt att veta om det är på kör- och vilotidsregler eller om det är i cooling off-perioden (hur lång tid efter cabotageperiod som en ny får inledas) eller i andra områden som vi får hitta nya skrivningar, säger Eneroth.

Efter ministerrådsmötet ska EU-maskineriet gå igenom sedvanlig process med beslut i EU-parlamentet och en trepartsöverläggning mellan kommission, parlament och ländernas ministrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.