Close
Hungrig.se ingår numera i samma koncern som Foodora, som har uppställningsplats vid Transports lokalkontor i Kristianstad. Bilen är skriven på Hungry Delivery och har ingen direkt koppling till skattehärvan kring RestaurangOnline 2018.
Close

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

– Frågan är vem som egentligen var arbetsgivare för buden. Det har i vart fall inte varit de tre underentreprenörerna, säger en källa på Skatteverket.

Hungrig.se, PizzaOnline och Foodora ingår numera i samma koncern. Affärsidén är att bygga webbplattformar för beställning av krogmat och sedan ordna hemkörning.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om bud som haft osäkra anställningar och blivit lurade på lön.

Skatteverket har inlett en granskning av branschen. I fokus finns Hungrig.se/ RestaurangOnline.

Verket kan konstatera att Hungrig kört ut mat i många svenska städer, bland annat Malmö, Lund, Göteborg, Karlstad, Borås och Eskilstuna. Under perioden 1 januari till 31 december 2018 har företaget använt sig av flera underentreprenörer för leveranser. Det är åtminstone vad Hungrig.se påstår.

En av de anlitade underentreprenörerna är Central Taxi i Lund, som nu är försatt i konkurs. Bolaget har bedrivit en viss taxiverksamhet, men det mesta av intäkterna – omkring 2,7 miljoner – kom 2018 från RestaurangOnline.

Enligt RestaurangOnlines uppgifter till Skatteverket ska de 2,7 miljoner kronorna täcka  34 000 matutkörningar som Central Taxi ska ha gjort under sommaren och hösten 2018. Fast skatteutredarna har gått igenom bokföring och transaktioner och hittar över huvud taget inga löneutbetalningar till matbud.

Totalt omsatte Central Taxi i Lund över tio miljoner kronor 2018. Det mesta är inbetalningar från bolag eller privatpersoner. Närmare sex miljoner av pengarna fördes i sin tur över till utländska bankkonton i bland annat Turkiet och Nederländerna. Drygt en miljon av de sex gick till inköp av BMW- och Mercedes-bilar i Tyskland. Bilar som sedan sålts vidare i Sverige.

Under de tolv månaderna 2018 redovisade taxibolaget bara strax över 20 000 kronor i löneskatt. Skatteverket konstaterar att affärstransaktionen mellan RestaurangOnline och Central Taxi byggde på så kallad självfakturering. Det är RestaurangOnline som knåpat ihop fakturorna som gått till det egna företaget. Fakturorna har  signerats av företrädare för taxiföretaget. Av personer som Skatteverket klassar som målvakter.

Slutsatsen från Skatteverket är att Central Taxi i Lund över huvud taget inte utfört några matleveranser. Några budbilar fanns inte. Det finns heller inga indikationer på att företaget skulle ha anlitat andra matutkörare för uppdragen.

Skatteverket har i nuläget upptaxerat tre bolag med kopplingar till RestaurangOnline. Förutom Central Taxi i Lund är det Anjas Trade AB och NinetyOne AB.

För alla tre gäller att Skatteverket inte fått några svar när man ställt frågor eller begärt ut handlingar. I stället baseras utredningarna i huvudsak på företagens banktransaktioner.

Anjas Trade begärdes i konkurs i höstas.

NinetyOne lever vidare. Företaget har inte varit registrerat som arbetsgivare sedan mars 2015. Trots det har NinetyOne fått drygt en miljon kronor från RestaurangOnline. För budkörningar som påstås ha skett under en kort period, bara två veckor. På tio olika orter.

Även här gäller ”självfakturering”. Och att budbilar saknas.

I en avslutande bedömning anser Skatteverket att det är osannolikt att NinetyOne på kort tid kunnat  rekrytera och anställa bud för verksamhet i tio städer. Minst 80 bud behövdes, anser Skatteverket, för att klara de mer än 12 000 leveranser som betalningen från RestaurangOnline uppges gälla.

I de tre granskade bolagen har företrädarna bytts ut på löpande band. I flera fall figurerar personer som också agerade målvakter i den uppmärksammade konkurshärvan kring Ringduve taxi i Malmö i början av 2019.

Den som läser Skatteverkets tre omprövningsbeslut frågar sig antagligen om det inte är RestaurangOnline själva som tvättat pengar med hjälp av luftfakturor – fakturor som RestaurangOnline alltså snickrat ihop åt de påstådda budföretagen.

En anställd på Skatteverket säger:

– Det kan vara RestaurangOneline som är den verkliga arbetsgivaren. Men det kan också vara någon annan, en tredje part. I alla tre bolagen dyker två namn upp. Två personer som inte haft några formella uppdrag i bolagen. De skulle kunna vara huvudmännen.

Transportarbetaren har sökt företrädare på RestaurangOneline, utan att få besked om vem som är ansvarig och kan svara på frågor. Vi har i stället mejlat artikeln till företaget, för en kommentar.

Svaret kommer per mejl, från Foodora, och lyder i sin helhet:

”Foodora kan inte kommentera detta, eftersom detta rör sig om tiden innan Delivery Hero förvärvade Hungrig.se.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Transportarbetarens logga

Tre underleverantörer till Hungrig.se skattefifflade

Matbud. Hungrig.se har anlitat minst tre bolag som struntat i att betala skatt för anställda, enligt ett beslut från Skatteverket.

Insänt-logga till webben

Kämpa för arbetstagarnas rätt

Insändare. Kämpa för cykelbudens rätt till grundlön, skriver W.A.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.