Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth räknar upp de åtgärder som den S-ledda regeringen redan vidtagit kring godstrafiken.
Close

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

På måndagen bjöd arbetsgivarorganisationen Transportföretagen in till ett seminarium kring ett ämne som varit en följetong i många år. Det handlar om bristfälliga kontroller av den tunga trafiken.

Transports ordförande Tommy Wreeth var en av de inbjudna talarna. Han tog upp exemplet Bring. Ett norskt statligt åkeri som satt i system att köra inrikestrafik i Sverige med lastbilar registrerade Slovakien. Och med lågbetalda chaufförer hämtade i Slovakien, Bulgarien eller Rumänien.

Wreeth sa:

– Transports har anmält Bring till Polisen, till Arbetsmiljöverket och vi har tipsat Skatteverket. Inget händer, annat än att utredningarna läggs ner. Trots att bilarna finns i Torsvik i Jönköping månad efter månad.

– Det här får stora konsekvenser. Förarna får 10 000-12 000 kronor, i stället för en svensk lön på 28 000 till 30 000 kronor. Staten förlorar skatteintäkter på fordon och personal. Det skapar en osund konkurrens.

Just osund konkurrens var en vinkel som flera av talarna tog upp, bland annat Mattias Dahl, vd på Transportföretagen. Han förklarade att långvarig kritik från medlemsföretagen gjorde att organisationen tillsatte en egen utredning som granskat tillsynen av godstrafiken.

I den slås fast att Sverige visserligen lever upp till EU:s uppställda minimikrav för kontroller av kör- och vilotidsreglerna. Unionen har beslutat att alla medlemsstater måste granska minst tre procent av alla ”dagsverken” som chaufförer utför på de svenska vägarna.

De senaste åren har Sverige nått närmare fem procent. Godkänt alltså, men långt efter exempelvis Tyskland och Frankrike som mäktat med omkring elva, tolv procent.

Utredarna, Susanne Karlsson och Urban Karlström, konstaterade att kontrollerna av kör- och vilotiderna sker på två sätt. Antingen genom att polisen stoppar ekipage vid vägkanten. Eller genom företagskontroller som Transportstyrelsen gör.

– Tranaportstyrelsen granskning är helt och hållet en skrivbordsprodukt, sa Karlström. Det är åkeriernas inskickade data som analyseras. Några besök på företagen sker aldrig. Många företagare vi intervjuat efterlyser besök och att Transportstyrelsen också får en rådgivande, stödjande funktion.

I Sverige har tredjedel av chaufförsarbetspassen granskats genom företagskontroller – kontroller som ofta leder till kännbara sanktionsavgifter. Resten gör polisen. Ute på vägen.

Transportföretagen skulle hellre se att Sverige tar efter Tyskland och Frankrike där företagskontrollerna är färre och polisinsatserna fler.

Utredarna föreslår ett batteri av åtgärder för en bättre tillsyn. Som:

  • fler kontroller och tydligare styrning från regeringen och ansvariga myndigheter. En ny tillsynstrategi behövs.
  • fler faktorer bör vägas in när Transportstyrelsen väljer ut åkerier för företagskontroller. I dag är det främst signaler från polisen som ligger till grund.
  • utbilda och anställ fler bilinspektörer. Det kan avlasta polis och underlätta i ett läge när rollen som trafikpolis inte har högsta status inom ordningsmakten.
  • se över sanktionsavgifterna, som ibland drabbar företagen väldigt hårt.

Det mest kontroversiella förslaget är en helt ny myndighet – en Vägtrafikstyrelse som får ett samlat ansvar enbart för vägtrafiken.

Förslaget fick tummen ner från flera talare, inte minst Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. Han efterlyste i stället mer samverkan mellan myndigheter.

– Samverkan är ett mantra för oss. Och det ska ske både nationellt och internationellt, sa han.

Transports ordförande Tommy Wreeth argumenterade för ett hårdare beställaransvar. I dag finns inga rättsfall där transportköpare ställts till svars. Han vill också se en elektronisk övervakning av alla tunga fordon, så att tillsynsmyndigheterna får en rimlig chans att upptäcka lastbilar som bryter mot cabotagereglerna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth fanns också på plats på seminariet:

– När jag tillträdde som minister blev jag förvånad över bristerna i tillsynssystemet. Godsmängderna ökar. Vi satsar på järnväg och sjöfart, men vi kommer att ha stora godsmängder på vägarna även i fortsättningen.

– Jag har redan föreslagit en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion. Och vi måste titta på hur vi kan använda andra yrkesgrupper i tillsynsarbetet, exempelvis tullen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Lastbilen fortsätter dominera

Fokus: Framtiden. Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030? – Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.

Illustration till Fossilfri framtid

Godstransporter utan olja

Fokus: Framtiden. Hur ska godset fraktas 2030? På lastbil? Eller med tåg, båt, flyg? Vilket drivmedel gäller?

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.