Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth räknar upp de åtgärder som den S-ledda regeringen redan vidtagit kring godstrafiken.
Close

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

På måndagen bjöd arbetsgivarorganisationen Transportföretagen in till ett seminarium kring ett ämne som varit en följetong i många år. Det handlar om bristfälliga kontroller av den tunga trafiken.

Transports ordförande Tommy Wreeth var en av de inbjudna talarna. Han tog upp exemplet Bring. Ett norskt statligt åkeri som satt i system att köra inrikestrafik i Sverige med lastbilar registrerade Slovakien. Och med lågbetalda chaufförer hämtade i Slovakien, Bulgarien eller Rumänien.

Wreeth sa:

– Transports har anmält Bring till Polisen, till Arbetsmiljöverket och vi har tipsat Skatteverket. Inget händer, annat än att utredningarna läggs ner. Trots att bilarna finns i Torsvik i Jönköping månad efter månad.

– Det här får stora konsekvenser. Förarna får 10 000-12 000 kronor, i stället för en svensk lön på 28 000 till 30 000 kronor. Staten förlorar skatteintäkter på fordon och personal. Det skapar en osund konkurrens.

Just osund konkurrens var en vinkel som flera av talarna tog upp, bland annat Mattias Dahl, vd på Transportföretagen. Han förklarade att långvarig kritik från medlemsföretagen gjorde att organisationen tillsatte en egen utredning som granskat tillsynen av godstrafiken.

I den slås fast att Sverige visserligen lever upp till EU:s uppställda minimikrav för kontroller av kör- och vilotidsreglerna. Unionen har beslutat att alla medlemsstater måste granska minst tre procent av alla ”dagsverken” som chaufförer utför på de svenska vägarna.

De senaste åren har Sverige nått närmare fem procent. Godkänt alltså, men långt efter exempelvis Tyskland och Frankrike som mäktat med omkring elva, tolv procent.

Utredarna, Susanne Karlsson och Urban Karlström, konstaterade att kontrollerna av kör- och vilotiderna sker på två sätt. Antingen genom att polisen stoppar ekipage vid vägkanten. Eller genom företagskontroller som Transportstyrelsen gör.

– Tranaportstyrelsen granskning är helt och hållet en skrivbordsprodukt, sa Karlström. Det är åkeriernas inskickade data som analyseras. Några besök på företagen sker aldrig. Många företagare vi intervjuat efterlyser besök och att Transportstyrelsen också får en rådgivande, stödjande funktion.

I Sverige har tredjedel av chaufförsarbetspassen granskats genom företagskontroller – kontroller som ofta leder till kännbara sanktionsavgifter. Resten gör polisen. Ute på vägen.

Transportföretagen skulle hellre se att Sverige tar efter Tyskland och Frankrike där företagskontrollerna är färre och polisinsatserna fler.

Utredarna föreslår ett batteri av åtgärder för en bättre tillsyn. Som:

  • fler kontroller och tydligare styrning från regeringen och ansvariga myndigheter. En ny tillsynstrategi behövs.
  • fler faktorer bör vägas in när Transportstyrelsen väljer ut åkerier för företagskontroller. I dag är det främst signaler från polisen som ligger till grund.
  • utbilda och anställ fler bilinspektörer. Det kan avlasta polis och underlätta i ett läge när rollen som trafikpolis inte har högsta status inom ordningsmakten.
  • se över sanktionsavgifterna, som ibland drabbar företagen väldigt hårt.

Det mest kontroversiella förslaget är en helt ny myndighet – en Vägtrafikstyrelse som får ett samlat ansvar enbart för vägtrafiken.

Förslaget fick tummen ner från flera talare, inte minst Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. Han efterlyste i stället mer samverkan mellan myndigheter.

– Samverkan är ett mantra för oss. Och det ska ske både nationellt och internationellt, sa han.

Transports ordförande Tommy Wreeth argumenterade för ett hårdare beställaransvar. I dag finns inga rättsfall där transportköpare ställts till svars. Han vill också se en elektronisk övervakning av alla tunga fordon, så att tillsynsmyndigheterna får en rimlig chans att upptäcka lastbilar som bryter mot cabotagereglerna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth fanns också på plats på seminariet:

– När jag tillträdde som minister blev jag förvånad över bristerna i tillsynssystemet. Godsmängderna ökar. Vi satsar på järnväg och sjöfart, men vi kommer att ha stora godsmängder på vägarna även i fortsättningen.

– Jag har redan föreslagit en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion. Och vi måste titta på hur vi kan använda andra yrkesgrupper i tillsynsarbetet, exempelvis tullen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Dödsolyckor med lastbilar ökar

Åkeri. I takt med att transporterna blir fler på Sveriges vägar ökar också lastbilsolyckorna med dödlig utgång. I år har 37 dödliga mötesolyckor inträffat. Lastbilar fanns med vid sammanlagt 22 av dem.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.